Växter som är gröna året om heter ju städsegröna växter. Det kanske finns något kring det. Städsegrönsta.. näää ger inte rätt känsla.Om vi går till källorna och lyssnar på Elminster, så får vi lära oss följande om bakgrunden till namnet:
”Neverwinter gained its name from the skill of its gardeners, who contrived to keep flowers blooming throughout the months of snow—a practice they continue with pride.”
Därmed kan man, utöver Vinterlösa (det bästa alternativet hittills), även tänka sig alternativ som ”Grönvinter” eller ”Blomvinter”.
Då tycker jag Vintergäck blir ett bra namn.Om vi går till källorna och lyssnar på Elminster, så får vi lära oss följande om bakgrunden till namnet:
”Neverwinter gained its name from the skill of its gardeners, who contrived to keep flowers blooming throughout the months of snow—a practice they continue with pride.”
När får vi dina översättningar av allt viktigt från FR?Om vi går till källorna och lyssnar på Elminster, så får vi lära oss följande om bakgrunden till namnet:
Därmed kan man, utöver Vinterlösa (det bästa alternativet hittills), även tänka sig alternativ som ”Grönvinter” eller ”Blomvinter”.
Baserat på det, om man tänker lite utanför boxen, kan man kalla stället "Snöblomma".”Neverwinter gained its name from the skill of its gardeners, who contrived to keep flowers blooming throughout the months of snow—a practice they continue with pride.”
Vinterfri fungerar riktigt bra!!Det finns ju ett område på åtminstone två platser i Sverige som heter Sorgenfri. Så Vinterfri är ju ett namn som det finns fog för. Och det låter rätt vackert.
Jag ska se vad jag kan gräva fram ur stora Excel-mappen!När får vi dina översättningar av allt viktigt från FR?
Efterledet -lösa används också i en del ortsnamn som Maspelösa, Ramlösa och Kastlösa och så min favorit: Normlösa.Vinterlösa
Och, i Kalle Anka, Pengalösa.Efterledet -lösa används också i en del ortsnamn som Maspelösa, Ramlösa och Kastlösa och så min favorit: Normlösa.
Ahahahahahhahaha ahhahhahahahahahahahahahahahaha hahahahahahhahahaha *andas* HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAHAHAHAHAHAVinterväck heter den i textningen av Honour among thieves.
Det låter som en saga, men det är faktiskt sant.Beror nog på vad man har för saga i åtanka XD