Nekromanti Nexus, Permanens

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
JAg har en liten undran.
Om man lägger iskast på en mithril stav med permanens. Måste man då kunna iskast? Och om amn sedan lägger på Nexus så kan man ju amvända den utan att använda sin egen spi, men kan man då skuta oändligt med tex iskast, utan att käppen måste ladda upp ny spi, som trollkarlen. Och kan en ikke magiker använda en trollformel som är inlGD I en käpp med permanens, och använda sitt spi och ladda upp spi efter?
/images/icons/clever.gif
Oj va detta blev rörigt, men jag skulle uppskatta lite hjälp

/images/icons/witch.gif
 

Egon Vaste

Veteran
Joined
11 Mar 2002
Messages
11
Location
Vellinge
Om man lägger iskast på en mithril stav med permanens. Måste man då kunna iskast?

Du måste kunna formlen för att kunna lägga den.

Och om amn sedan lägger på Nexus så kan man ju amvända den utan att använda sin egen spi, men kan man då skuta oändligt med tex iskast, utan att käppen måste ladda upp ny spi, som trollkarlen.

Ja, käppen drar sin spi från "jorden" Man bör vara lite försiktig med en sådan sak som spelledare och lägga in andra begränsningar.

Och kan en ikke magiker använda en trollformel som är inlGD I en käpp med permanens, och använda sitt spi och ladda upp spi efter?

Ja, det brukar finnas villkor för att formeln skall börja verka, tex. en ramsa som skall uttalas eller att vatten finns runt föremålet, vad som helst egentligen.

Så uppfattar jag det iallafall, (Ända sedan Expert)
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
Men varför laddar man in en viss mängd spi i den då?
Å i sådanna fall kan man ju ha den som ett automatvapen, som skutter oöndligt med blixtar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,248
Location
Helsingborg
"Å i sådanna fall kan man ju ha den som ett automatvapen, som skutter oöndligt med blixtar."
Om man vill det så. Därför är det bra att SL har lite överblick i var spelarna gör med sina gubbs och framför allt magiker då..

Jag håller helt med om allt som [color:blue]Egon Vaste</font color=blue> men jag drar ändå en sammanfattning hur det gick till i de äldre versionerna.. Jag har inte läst DoD6.

× Magikern sätter dit ett SIGILL på ett ickejärn-föremål, sätter villkoren för när den ska utlösas och binder valfri besvärjelse (som denne kan) till det.
× PERMANENS gör SIGILLet permanent (finns för alltid).. Alltså, när SIGILLet öppnas så försvinner den inte utan stängs igen så att den kan användas igen. Ett PSY (numera SPI) måste offras permanent (dvs. för alltid).
× NEXUS gör att besvärjelsen inte drar PSY (DoD6: SPI) från användaren, utan från naturen.
× LADDNING kan utföras som en temporär (tillfällig) NEXUS. När PSY:na som är inlagda tar slut så dras PSY från användaren. Givetvis kan man ladda in PSY i föremålet igen om man vet hur man ska göra.

Flera magiker kan ingå i att göra föremålet och det räcker med deras samlade kunskaper (alltså bara en behöver kunna SIGILL) för att skapa föremålet.. Fumlar någon så drabbas alla magiker.

Frågor som nu dök upp (mestadels riktade till EDD och DoD4)..
— Måste man slå för besvärjelsen som man lägger in?
— Kan någon skriva in besvärjelsen NEXUS från DoD6, för som jag fattat så är den inte likadan som i de tidigare versionerna?

~Frågor om Permanens och Nexus tycker [color:448800]Han</font color=448800> bör ta en plats bland FAQ:en
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
"Ett nexus kostar besvärjaren ett spi permanent leder till
1t6 +1 spi i föremålet och som alltid laddas upp efter användande." så här står det i dod6 regelboken. Men varför står det så om den alltid laddas upp.

Jag har kommit på ett antal roliga saker man kan göra med en sån där nexus, permanens.

* MAN kan använda lyft och ha någon/något flygande brevid sig för evigt.

*man kan göra en blixt som aldrig slutar sprutas ut.

*Man kan göra iskast på ett ställe för evigt.

*Man kan ha en virvelsköld på sig för evigt.

*Om man hittar en massgrav kan man göra en armé av zobies och skelet.

*Man kan vara osynlig för evigt.

och mycket annan över drivet. Själv tycker jag dom två trollformlerna är FÖR bra.
 

Egon Vaste

Veteran
Joined
11 Mar 2002
Messages
11
Location
Vellinge
Denna vissa mängd SPI (1T6+6) begränsar hur kraftig formel som kan förses med kraft via NEXUS, om besvärjelsen är kraftigare än vad NEXUS kan förse tas (enl. min mening) resterande kraft från brukaren av föremålet. Man kan lägga flera NEXUS på ett föremål för att ladda det med mer SPI, och därigenom förhindra detta. Varje NEXUS drar ett SPI permanent från magikern som lägger den.

Att det kan missbrukas som ett automatvapen får man ta, om detta sker kan man som spelledare se till att föremålet görs obrukbart på något sätt.
Jag vill minnas att det i någon av Targets gamla moduler finns ett monster som lever på magi, ju mer magi det suger i sig desto starkare blev det. Försök skjuta blixtar på det och det bara suger dem i sig och tar nog ganska snart staven och sväljer den också....................

Kommer inte ihåg vad varelsen hette eller var den finns beskriven, men det gör kanske någon annan.......
 

Egon Vaste

Veteran
Joined
11 Mar 2002
Messages
11
Location
Vellinge
Måste man slå för besvärjelsen som man lägger in?


Ja det tycker jag att man måste. (Gärna dolt, det kan bli väldigt kul effekter om magikern fumlar när han lägger besvärjelsen, och inte själv vet om det.)

"Här har du dina dyrkar som låser upp alla lås................du skall kanske knäppa dina byxor, stäng väskan, knäpp byxorna, haspa fönstret, knäpp byxorna............väskan.......byxorna"
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
"Kommer inte ihåg vad varelsen hette eller var den finns beskriven, men det gör kanske någon annan......."


Om det är någon som vet det kan dom väll skicka det till mig?
Jag är också taxam över andra rolliiga SLP, hellst sådana som tar död på spelarna när dom måste sitta och lysna på honnom för att klara Äventyret
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,248
Location
Helsingborg
"Kommer inte ihåg vad varelsen hette eller var den finns beskriven, men det gör kanske någon annan......."
Givetvis.. Den Guldursk Styggelsen som fanns med i boken Monster och Män..
Tyvärr har den boken kommit bort så jag kan inte skriva in några värden för den..

~Det är många DoD-böcker som kommit bort för [color:448800]Han</font color=448800>
 

Egon Vaste

Veteran
Joined
11 Mar 2002
Messages
11
Location
Vellinge
Den Guludurska styggelsen

Jag har boken............orkade inte leta innan........

Följande är hämtat rakt ur boken Monster och män i Ereb Altor. Copyright Target Games 1989


Den Guludurska styggelsen

Hemvist: var som helst
Vanlighet: unik (än så länge)
Antal: 1

STY 23
STO 25
FYS 22
SMI 26
INT 5
PSY 36

SB -
KP 24+PSY

Förflyttning L3, F26

Naturligt vapen: magisug 70%, skada 1t4MP
Naturligt skydd: flygskicklighet, regenerering max 6 KP/SR
Färdighet: upptäcka magi 85%

För en tid sedan ställde magikern Eoran Guludur till med stor kalabalik i Tricilves magikerakademi då han av misstag råkade framkalla en varelse från ett annat universum. Varelsen visade sig leva av magi och gick genast lös på akademins artefakter. De stackars magikerna såg hjälplösa på då deras skatter gick förlorade i varelsens gap. De försökte allt, men alla besvärjelser var verkningslösa. Efter en stund tycktes varelsen vara mätt och försvann ut ur akademin. Eoran smet under kalabaliken iväg till någon avlägsen dimension och kommer nog inte att visa sig igen på ett bra tag. Magikerna har utfäst en belöning på 1000 silvermynt till den som kan fånga eller döda varelsen.

Varelsen är formad som en lång vit orm med fyra korta ben och en spetsig nos. Denhar förmågan att "springa" på luften, vilket är dess vanligaste sätt att förflytta sig. den rör sig snabbt i slingrande former och var gång den tar ett steg i luften slår en blå gnista ut där den sätter sin tass. dess enda läte är ett slags fnissande som stegras till ett gapskratt då den får tag på ett magiskt föremål.Med sin snabelliknande nos försöker varelsen vidröra föremål för att suga i sig dess magiska energi. om den lyckas förlorar föremålet 1T4 effektgrader av de besvärjelser som det innehåller. Varelsen tycker allra bäst om LADDNING följt av NEXUS och PERMANENS. därefter "äter" den Andra besvärjelser och sist av allt glufsar den i sig SIGILLet. För varje effektgrad den suger i sig ökar dess PSY med en poäng. Varelsen har dessutom förmågan att på ett astralplan se vilka föremål som är magiska. Slå ett slag för varje föremål spelarna bär på för att se om det upptäcks.

Den Guludurska styggelsen, som varelsen kom att kallas är otroligt snabb och har fullständig kontroll över hela den långa kroppen. Den attackerar alltid från luften, varifrån den försöker vidröra saker med nosspetsen. pareras nosen drar styggelsen tillbaka den utan att vidröra vapnet eller skölden. På grund av dess flygskicklighet minskas CL för stick och avståndsvapen med 75% och för övriga attacker med 50%, även chansen att parera halveras

Skulle någon försöka använda magi i närheten av varelsen suger den i sig all magisk energi ur luften och skrattar lyckligt. dess PSY ökar med ett för varje effektgrad av den lagda besvärjelserna. Besvärjelsen har ingen annan effekt. Träffas varelsen av ett magiskt vapen suger den automatiskt energin ur detta under våldsamma skrattsalvor.

Varelsen kan regenerera sig själv till en kostnad av 2 PSY-poäng per regenererat KP. Den kan inte anfalla eller suga magi under denna tid, varför den ofta flyger upp i luften en bit för att få vara ifred. När styggelsen har ätitt sig mätt ( dvs når rollpersonerna har förlorat tillräckligt mycket magi) ger den sig iväg på nya äventyr


Det blev mycket text............Puh.........

Titta gärna in på min sida

http://w1.404.telia.com/~u40403354/dod/dodsite.htm
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,248
Location
Helsingborg
"Jag är också taxam över andra rolliiga SLP, hellst sådana som tar död på spelarna när dom måste sitta och lysna på honnom för att klara Äventyret"
Vad menar du med "tar död på"? Mäktiga varelser som drakar, eller? För om det är en vanlig människa som är mäktig så kommer RP:na att dö innan de märker att SLP:n är mäktig..

Själv gillar jag inte att bli tvingad att göra saker (som lyssna på SLP:ers information).. I ett äventyr som jag tänker skriva så kommer RP:na få stöta på en älva.. Om de håller sig god med henne/honom (beror på vilken kön den RP:n med högst KAR i gänget har) så avslöjar hon/han var det finns en varelse som RP:na bör undvika.. Fast det är ett äventyr jag planerar att skriva till Svultna svinets (som verkar ligga nere) äventyrstävling.. Vet inte om jag ska skriva så mycket mer..

Jaja.. Iaf.. Spelarna behöver inte heller komma åt SLP:n så att de kan döda denne.. Det kan vara en korp som sitter inne (och uppe i ett träd) med information eller ett okroppsligt spöke.. Eller en korp som sitter uppe i ett träd och utger sig för att vara ett osynligt spöke..

~Har aldrig skrivit äventyr till DoD6 förut men [color:448800]Han</font color=448800> ser det som en utmaning
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
men...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

om besvärjelsen är kraftigare än vad NEXUS kan förse tas (enl. min mening) resterande kraft från brukaren av föremålet.

<hr></blockquote>



...och om brukarens kraft inte heller räcker?

Hihi. Det kanske kan bli riktigt roliga effekter. Det kanske går att bygga föremålsfällor på detta?

Förresten, jag kan inte reglerna men det kan ju inte vara meningen att det ska gå att göra sådana där automatvapengrejer hur som helst. Eller? Iofs... Arméer utrustade med serietillverkade blixtsprutor kan ju bli intressant...
 

Egon Vaste

Veteran
Joined
11 Mar 2002
Messages
11
Location
Vellinge
Re: men...

Om Spi når under noll kan man inte leva..............så om användarens SPI inte räcker dör han.............

Nja tillverka blixtkulsprutor till armeér är nog omöjligt, jag kan inte tänka mig att man hittar tillräckligt många magiker som är villiga att offra tillräckligt många SPI permanent för att förse en arme med vapen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kanalisering?

Finns det något sätt att "kanalisera" SPI i DoD6 då? Dvs, offra en annan villig persons SPI.. Kan tänka mig att alla soldater i en armé kan tänka sig att offra en SPI för att höja sina överlevnadschanser.. Intressant scenario! En grupp maktgalna magiker forskar ständigt i nya sätt att skaffa sig övertag över sina fienden, och har upptäckt en teknik för att kanalisera SPI från andra.. Och utnyttjar detta för att massproducera blixtslungor.
 
Top