Den Guludurska styggelsen
Jag har boken............orkade inte leta innan........
Följande är hämtat rakt ur boken Monster och män i Ereb Altor. Copyright Target Games 1989
Den Guludurska styggelsen
Hemvist: var som helst
Vanlighet: unik (än så länge)
Antal: 1
STY 23
STO 25
FYS 22
SMI 26
INT 5
PSY 36
SB -
KP 24+PSY
Förflyttning L3, F26
Naturligt vapen: magisug 70%, skada 1t4MP
Naturligt skydd: flygskicklighet, regenerering max 6 KP/SR
Färdighet: upptäcka magi 85%
För en tid sedan ställde magikern Eoran Guludur till med stor kalabalik i Tricilves magikerakademi då han av misstag råkade framkalla en varelse från ett annat universum. Varelsen visade sig leva av magi och gick genast lös på akademins artefakter. De stackars magikerna såg hjälplösa på då deras skatter gick förlorade i varelsens gap. De försökte allt, men alla besvärjelser var verkningslösa. Efter en stund tycktes varelsen vara mätt och försvann ut ur akademin. Eoran smet under kalabaliken iväg till någon avlägsen dimension och kommer nog inte att visa sig igen på ett bra tag. Magikerna har utfäst en belöning på 1000 silvermynt till den som kan fånga eller döda varelsen.
Varelsen är formad som en lång vit orm med fyra korta ben och en spetsig nos. Denhar förmågan att "springa" på luften, vilket är dess vanligaste sätt att förflytta sig. den rör sig snabbt i slingrande former och var gång den tar ett steg i luften slår en blå gnista ut där den sätter sin tass. dess enda läte är ett slags fnissande som stegras till ett gapskratt då den får tag på ett magiskt föremål.Med sin snabelliknande nos försöker varelsen vidröra föremål för att suga i sig dess magiska energi. om den lyckas förlorar föremålet 1T4 effektgrader av de besvärjelser som det innehåller. Varelsen tycker allra bäst om LADDNING följt av NEXUS och PERMANENS. därefter "äter" den Andra besvärjelser och sist av allt glufsar den i sig SIGILLet. För varje effektgrad den suger i sig ökar dess PSY med en poäng. Varelsen har dessutom förmågan att på ett astralplan se vilka föremål som är magiska. Slå ett slag för varje föremål spelarna bär på för att se om det upptäcks.
Den Guludurska styggelsen, som varelsen kom att kallas är otroligt snabb och har fullständig kontroll över hela den långa kroppen. Den attackerar alltid från luften, varifrån den försöker vidröra saker med nosspetsen. pareras nosen drar styggelsen tillbaka den utan att vidröra vapnet eller skölden. På grund av dess flygskicklighet minskas CL för stick och avståndsvapen med 75% och för övriga attacker med 50%, även chansen att parera halveras
Skulle någon försöka använda magi i närheten av varelsen suger den i sig all magisk energi ur luften och skrattar lyckligt. dess PSY ökar med ett för varje effektgrad av den lagda besvärjelserna. Besvärjelsen har ingen annan effekt. Träffas varelsen av ett magiskt vapen suger den automatiskt energin ur detta under våldsamma skrattsalvor.
Varelsen kan regenerera sig själv till en kostnad av 2 PSY-poäng per regenererat KP. Den kan inte anfalla eller suga magi under denna tid, varför den ofta flyger upp i luften en bit för att få vara ifred. När styggelsen har ätitt sig mätt ( dvs når rollpersonerna har förlorat tillräckligt mycket magi) ger den sig iväg på nya äventyr
Det blev mycket text............Puh.........
Titta gärna in på min sida
http://w1.404.telia.com/~u40403354/dod/dodsite.htm