Nekromanti Ni som inte spelar Rotsystem

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, jag kan väl inte säga emot riktigt. Settingen ÄR rejält tarvlig, och ser man till det stora breda världsläget finns ganska lite hopp om man ser till hur det beskrivs i grundboken. Hopp får man med andra ord skapa sig på lägre nivå; tanken är j att ha en ganska låg nivå på spelandet och kanske mer försöka bli rika eller så än Rädda Världen.

Men, jag har fått just den kritiken från ett antal håll nu, och tanken är att försöka åtgärda det delvis genom en serie på tre hyfsat feta kampanjböcker som introducerar nya grupperingar, ny teknologi och breddar perspektivet lite. Det blir dessutom första gången jag bygger kampanj ordentlig, så håll i hatten =) Min dröm är väl att kanske få ut fen försa kampanjboken till påsk nästa år eller så. Snabare än så klarar jag nog inte av att skriva, och jag har ju två utlovade mindre moduler jag lovat som delmål i crowdfundern som ska bli klara först...

krank

Däremot kommer jag garanterat inte att ändra något på Grönskans historik -- jag är så evinnerligt less på frankensteinkomplexet inom scifi, där människan "gått för långt", etc. Nej, jag vill ha naturen som ond och dålig och teknologin och civilisationen som det enda hopp som finnes. Kommer det något hopp i kampanjen kan ni alltså ge er på att det blir teknologiskt =)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Kan inte en möjlig longshot till lösning lösning gradvis presenteras i kampanjböckerna?

Och Grönskans historik ska inte ändras, det är grymt att det liksom bara är.

krank

Ape of Wrath;n64061 said:
Kan inte en möjlig longshot till lösning lösning gradvis presenteras i kampanjböckerna?
Faktum är att jag snackat om två-tre potentiella, kanske delvisa lösningar eller iaf "rays of hope" på forumet sedan tidigare.

Här är ett dokument jag kallar "Framtidsplanen", som blev resultatet av en del forumdiskussioner. Jag har en plan om att göra den lite mer "läsarvänlig" och släppa den som PDF en vacker dag.

Mutanten

Hero
Jag gillar inte cyberpunkrollspel och jag har utan att ha läst Rotsystem fått för mig att spelet är just det. Den bilden förstärks av kommentarer likt den som Krille postade nyss. Så spelvärlden är sannolikt ingenting för mig även om jag lite gillar tänket med att naturen (Grönskan) är roten till det onda. Namnet Rotsystem gillar jag också men det räcker så klart inte så långt i valet av rollspel. Sedan är jag tveksam till att ett nytt svenskutvecklat rollspel tillför mig någonting utöver vad de kända amerikanska rollspelen redan gör i dag. Jag tror inte att Sverige leder rollspelsutvecklingen och därför är svenska rollspel egentligen bara intressanta för min del för att de är enklala att läsa och för att vissa svenska rollspel har en värld som har svensk anknytning (tex Mutant och kanske Svenska Kulter). Rollspel som riktar sig till en barn och ungdomar (Fantasy! och Morwhayle?) tror jag är bra om de är på svenska men jag har inte uppfattat det som att just barn och ungdomar är en prioriterad målgrupp för Rotsystem. Jag har faktiskt lite svårt att se varför man skriver ett rollspel på svenska som lika gärna hade kunnat vara skrivet av en amerikan. Jag misstänker att man gör det för att marknaden är mindre dvs man har en chans att stå sig i konkurrensen på den svenska marknaden medan man bara är en fis i vinden i den engelskspråkiga rollspelsmarknaden och för att spelutvecklaren helt enkelt är för kass på att skriva på engelska för att göra det. Jag jämför med musiken. Den bästa musiken är med några få undantag inte skapad i Sverige. Om jag måste välja 10 låtar från 80-talet och framåt till en Spotify-playlist så hade minst 9 låtar varit amrikanska/engelska och kanske en svensk av nostalgiska skäl (det också därför exhockeyspelaren Håkan Södergren är en större musiker i mina öron än tex Björn Skifs). Jag tror inte att de bästa rollspelen är från Sverige heller så varför ska jag spelleda/spela svenskt överhuvudtaget?

krank

Mutanten;n64092 said:
Jag gillar inte cyberpunkrollspel och jag har utan att ha läst Rotsystem fått för mig att spelet är just det. Den bilden förstärks av kommentarer likt den som Krille postade nyss.
Ja, det stämmer att det är cyberpunk. Det är dessutom retrocyberpunk, dvs rätt inspirerat av den "gamla klassiska" cyberpunken. Den främsta svenska inspirationskällan är Mutant 2089...

Mutanten;n64092 said:
Sedan är jag tveksam till att ett nytt svenskutvecklat rollspel tillför mig någonting utöver vad de kända amerikanska rollspelen redan gör i dag.
Tja, det vet jag inte -- jag har inte sett något amerikanskt system med samma premiss och metaplott som mitt, men jag kanske bara missat något. De amerikanska postapokalyptiska spelen jag sett har alla haft en annan inriktning, närmare Fallout och Mad Max.

Mutanten;n64092 said:
Jag tror inte att Sverige leder rollspelsutvecklingen och därför är svenska rollspel egentligen bara intressanta för min del för att de är enklala att läsa och för att vissa svenska rollspel har en värld som har svensk anknytning (tex Mutant och kanske Svenska Kulter).
Jag tycker tvärtom att det skapas en hel del svenska rollspel som är intressanta -- kanske för att svensk rollspelstradition tilltalar mig mer än den amerikanska. Jag upplever att amerikanska spel oftare fokuserar på sånt jag inte är så intresserad av -- t.ex. strid -- än vad svenska spel gör. Med massvis med undantag på båda sidor, givetvis.

Mutanten;n64092 said:
Jag har faktiskt lite svårt att se varför man skriver ett rollspel på svenska som lika gärna hade kunnat vara skrivet av en amerikan.
Du får det att låta som att man som svensk rollspelsmakare börjar med "hm, jag vill skriva ett rollspel (och tjäna pengar), jag undrar vad jag ska skriva om"... Det stämmer inte riktigt. Det är mer "hm, den här rollspelsidén jag just fick, jag hittar inget spel som gör det jag vill. Jag undrar om jag lyckas få ihop tillräckligt med pengar för att trycka det". Rollspelsproduktion är en hobby och något man gör för att man tycker att det är roligt och för att det är så svårt att låta bli. Typ.

Mutanten;n64092 said:
Jag misstänker att man gör det för att marknaden är mindre dvs man har en chans att stå sig i konkurrensen på den svenska marknaden medan man bara är en fis i vinden i den engelskspråkiga rollspelsmarknaden och för att spelutvecklaren helt enkelt är för kass på att skriva på engelska för att göra det.
"Marknaden", heh. Alltså... Generellt gäller att ett svenskt rollspel sällan säljer fler än 100 exemplar om det inte är någon av de redan etablerade jättarna. Och även de går inte direkt med några miljonvinster. De "stora" på svensk marknad är generellt folk som gör det här som bisyssla.

De fem spel jag skapat har alla gått med brakförlust.

Så nej, jag skulle inte säga att det är för att man har lättare att stå sig i konkurrensen. Det finns nämligen ingen konkurrens. Svenska rollspelsmakare köper varandras produkter och samarbetar, och det är ungefär samma hyfsat köpstarka grupp på vuxna rollspelare som köper allt som kommer ut.

De svenska rollspelsmakare som hittills översatt sina verk och prövat den internationella marknaden har sålt långt bättre där. Dock definitivt fortfarande för lite för att det ska "bära sig".

Vad gäller kassheten på engelska... För all del. Svenskar är generellt inte så bra på engelska som de föreställer sig, och i många fall räcker inte engelskan till. Jag har precis översatt ett av mina äldre spel, Null State, till engelska och det ligger just nu och ska korrläsas av folk som faktiskt kan språket (till skillnad från mig som bara är engelsklärare). VI får se hur det går.

Mutanten;n64092 said:
Jag jämför med musiken. Den bästa musiken är med några få undantag inte skapad i Sverige. Om jag måste välja 10 låtar från 80-talet och framåt till en Spotify-playlist så hade minst 9 låtar varit amrikanska/engelska och kanske en svensk av nostalgiska skäl (det också därför exhockeyspelaren Håkan Södergren är en större musiker i mina öron än tex Björn Skifs). Jag tror inte att de bästa rollspelen är från Sverige heller så varför ska jag spelleda/spela svenskt överhuvudtaget?
Visst, vi kan jämföra med musiken. Jag tror inte på "bästa musiken". Jag tror bara på "det jag känner för att lyssna på just nu". Ibland känner jag för att lyssna på svensk punk, då spelar det ingen roll att det kanske finns brittisk punk som är "bättre". Ibland känner jag för att lyssna på LOK, då spelar det ingen roll att det finns andra band i samma genre som är "bättre".

Jag spelar inte bara de "bästa" rollspelen. Jag spelar de rollspel som passar bäst med det jag känner för att spela. Rotsystem är det bästa spelet jag känner till som kombinerar grön postapokalyps och 80-tals-cyberpunk. Det är det bästa inte för att jag skrivit det, utan för att jag nog faktiskt inte känner till något annat. Så när jag känner för att spela ett spel som kombinerar grön postapokalyps och 80-tals-cyberpunk, då är det Rotsystem jag plockar fram.

Dessutom är det, till skillnad från 99.9% av alla rollspel jag känner till, tillräckligt regellätt för att jag faktiskt ska orka använda mig av alla regler =)

Mutanten

Hero
Ja, det stämmer att det är cyberpunk. Det är dessutom retrocyberpunk, dvs rätt inspirerat av den "gamla klassiska" cyberpunken. Den främsta svenska inspirationskällan är Mutant 2089...
Det är en anledning till att Rotsystem går bort för mig. Jag ogillade allt som kom ut till Mutant from Mutant 2 tom Mutant Chronicles. Men smaken är som baken delad (som de skrev i Khelataars Encyklopedia Digoni i tre kapitel eftersom de återanvände texten från föregående kapitel för flitigt).

Jag tycker tvärtom att det skapas en hel del svenska rollspel som är intressanta -- kanske för att svensk rollspelstradition tilltalar mig mer än den amerikanska. Jag upplever att amerikanska spel oftare fokuserar på sånt jag inte är så intresserad av -- t.ex. strid -- än vad svenska spel gör. Med massvis med undantag på båda sidor, givetvis.
Det är möjligt att du har rätt dvs att amerikanska rollspel är mer inriktade på strid än vad de svenska rollspelen är. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag har inte mer än bläddrat i de svenska rollspel som har kommit ut efter Kult och Mutant Chronicles.

Du får det att låta som att man som svensk rollspelsmakare börjar med "hm, jag vill skriva ett rollspel (och tjäna pengar), jag undrar vad jag ska skriva om"... Det stämmer inte riktigt. Det är mer "hm, den här rollspelsidén jag just fick, jag hittar inget spel som gör det jag vill. Jag undrar om jag lyckas få ihop tillräckligt med pengar för att trycka det". Rollspelsproduktion är en hobby och något man gör för att man tycker att det är roligt och för att det är så svårt att låta bli. Typ.
Det spelar egentligen ingen roll om man skriver rollspel för att beröra eller om man skriver rollspel för att tjäna pengar. Jag antar att ni rollspelsutveckalre vill nå ut till en så stor publik som möjligt även om budskapet med spelet har en högre prioritet än målgruppens storlek. Det finns all anledning i världen att skriva rollspel på engelska även om att tjäna pengar inte är målet med rollspelsutgivningen. Ett rollspel som tillför någonting nytt borde tilltala tillräckligt många engelskspråkiga människor för att vara värt att ge ut även där. Så mycket tror jag inte skiljer svenska och amerikanska rollspelare åt att det som fungerar här hos oss inte skulle ha en marknad även i USA. Med marknad menar jag inte bara en ekonomisk marknad utan lika mycket en plats i rollspelskulturen. Så varför ger inte de svenska rollspelsföretagen ut sina spel på engelska? Jag tror som sagt att det handlar om att de som skriver de svenska rollspelen inte klarar av att skriva tillräckligt bra på engelska och att spelen drunknar i mängden okända spel på den amerikanska marknaden. Man är hellre stor i Norden än liten på Jorden. En annan anledning till att spelen ges ut på svenska är som jag också skrev förut att jag tror att rollspel som riktar sig till barn och ungdomar med fördel är på svenska. Jag tror också att spel som har stark anknytning till Sverige kanske inte har samma marknad utomlands som här hemma i Sverige och då kan spelen lika gärna vara på svenska. Men å andra sidan kan det vara just det typiskt svenska som kanske har någonting att tillföra en den utländska rollspelskulturen eftersom om det är någonting som vi som bor i Sverige kan som inte amerikaner kan så är det just hur det är i Sverige. Därför tror jag att ett rollspel som bygger på det svenska deckarundrat skulle kunna tillföra någonting till den amerikanska rollspelskulturen som de inte skulle förmå skapa där borta. På samma sätt har jag svårt att se att en amerikan skulle kunna ge ut ett Mutant År 0. Samtidigt så tror jag inte att amerikanska rollspelare går igång lika mycket på att spela Mutant i ett postapokalyptiskt Sverige som vi gör. Så med min logik så gör sig nog Mutant bäst på svenska trots allt även om det ena inte nödvändigtvis behöver utesluta det andra.

Det finns nämligen ingen konkurrens.
Det är klart att det finns en konkurrens. Självklart förekommer det också synergieffekter. Synergieffekterna består bla av att ett spel lockar in rollspelare i "branschen", ett annat tar över när spelarna vill ta spelandet ett steg längre osv. Konkurrensen mellan de svenska rollspelen tror jag framförallt består av en konkurrens om spelarnas tid tex Mutant År 0 konkurrerar med Rotsystem om spelarnas tid. Dessutom tror jag inte att alla rollspelare är gjorda av pengar så även konkurrensen om spelarnas pengar har säkert en viss betydelse. Å andra sidan så är tid som vi alla vet pengar så det är på sätt och vis sak samma om spelen konkurrerar om spelarnas tid eller pengar. För mig är det iaf så att jag inte orkar spelleda alla spel eftersom det tar tid att förbereda (och förbereda sig själv mentalt) inför varje nytt spel. Jag måste välja och då väljer jag det spelet som jag tycker passar mig och spelgruppen bäst. Om jag bestämmer mig för att spelleda ett svenskt rollspel så har Rotsystem konkurrens av de andra svenska rollspelen. Rotsystems cyberpunkt tilltalar mig inte tillräckligt mycket för att valet ska falla på Rotsystem och dessutom föredrar jag som jag skrev förut svenska rollspel som har en världsbeskrivning som anknyter till Sverige. Annat var det förr. Drakar och Demoners storhet berodde knappast på att det var ett så fantastiskt rollspel utan snarare på att det var det första riktiga rollspelet på svenska under 80-talet. I dag finns det fler svenska rollspel att välja på och då väljer människor vissa rollspel och indirekt så väljer de då samtidigt bort de andra svenska rollspelen. Det är en form av konkurrens.

Jag tror bara på "det jag känner för att lyssna på just nu". Ibland känner jag för att lyssna på svensk punk, då spelar det ingen roll att det kanske finns brittisk punk som är "bättre".
Jag tycker att jämförelsen haltar. Jag tror inte att valet bara har att göra med "dagsformen" utan jag tror att svensk punk skiljer sig från brittisk punk i anknytningen till Sverige. När Dia Psalma sjunger om "Nasarna som förebild och vår flagga som symbol." i låten Bärsäkrarmarsch så leder det tankarna till Karl XVII-demonstrationerna på 90-talet. Det går inte att jämföra med när Six Pistols sjunger God Save the Queen. Jag är tveksam till att ett svenskt rollspel är lika svenskt som svensk punk om du förstår vad jag menar. Den svenska punken är förankrad i det svenska samhället på ett sätt som jag inte tycker att de flesta svenska rollspelen är. Dessutom så tycker jag att en sång som sjungs på svenska är mer svensk än en bok som är skriven på svenska men det går så klart att diskutera hur det är med den saken.

Jag spelar inte bara de "bästa" rollspelen. Jag spelar de rollspel som passar bäst med det jag känner för att spela. Rotsystem är det bästa spelet jag känner till som kombinerar grön postapokalyps och 80-tals-cyberpunk. Det är det bästa inte för att jag skrivit det, utan för att jag nog faktiskt inte känner till något annat.
Jag känner när jag läser det att utan att ha läst Rotsystem att frågan är hur grönt Rotsystem egentlige är dvs hur stor del av spelet är Grönskan och hur stor del av spelet är cyberpunken. Jag menar jag upplevde inte så enormt stor skillnad mellan att spela Sagan och ringen och Drakar och Demoner på 80-talet. Skillnaden mellan rollspelen berodde mer på att det var två olika spelledare än att vi spelade två olika fantasyrollspel. Dvs om Grönskan inte genomsyrar upplevelsen av spelandet så är Rotsystem för mig mest av allt ett cyberpunkspel. Sedan kvittar det mig om det är ett grönt, rött eller blått cyberpunkt så länge inte färgen färgar spelupplevelsen mer än cyberpunken gör.

Dessutom är det, till skillnad från 99.9% av alla rollspel jag känner till, tillräckligt regellätt för att jag faktiskt ska orka använda mig av alla regler =)
Vilket är en fördel eller nackdel i konkurrensen om spelarnas tid beroende på spelarnas preferenser.

Mutanten

Hero
En annan anledning till att jag inte är intresserad av Rotsystem eller många andra nya svenska rollspel heller för den delen är att jag tycker att det kommer ut för få äventyr till spelen och om det kommer ut äventyr till spelen så är utgivningstakten för låg. En annan sak som jag gärna hade sett i rollspelssverige det är filmer som förklarar regelsystemet och världen för spelarna, filmer med actual play osv. Ännu en sak är ett levande community runt spelet. Dessutom vill jag ha snyggare illustrationer för illsutrationerna i många svenska och amerikanska rollspel är för fula. Vackra och stämningsfulla illustrationer tycker jag är en enormt stor del av ett bra rollspel. Tex har vissa D&D-grejer fantastiska illustrationer. Jag gissar att illustrationerna är en kostnadsfråga för jag har svårt att se att svenska rollspelsutvecklare gillar få och fula illustrationer. Allt detta tycker jag är en jätteviktig del av ett bra rollspel. Till Rotsystem finns det vad jag vet inget levande community och en hel hög spelbara äventyr. Jag vill inte bara ha en rollspelsbok. Jag vill ha ett rollspelskoncept som består av community, instruktionsfilmer, illustrationer, äventyr mm. En rollspelsbok är inte ett komplett rollspel för mig. Det är bara en bra start på ett rollspel. Jag har funderat på varför så många svenska spelutvecklare överger sina rollspel om det ändå inte finns några pengar att tjäna på spelen. Varför ger vissa rollspelsutvecklare ut tre-fyra rollspel och inte bara ett som man sedan fortsätter att utveckla till vad jag kallar ett komplett rollspel? Jag tror att svaret på Kranks fråga ligger lite i svaret på den här motfrågan. Varför ska spelarna gilla ett rollspel som utvecklaren själv inte gillar tillräckligt mycket för att fortsätta att utveckla istället för att utveckla nya rollspel?

Godzillikles

Veteran
En stor anledning till det är samma anledning jag nämnde i Eon-tråden (kort uttryckt: D&D). En annan är att, hur förtjust jag än är i cyberpunk och doom & gloom (mycket, i både fallen), så är jag hemskt dålig på att skriva för det, och det är jag som är spelledare mer än 90% av tiden.

Eksem

Champion
Egentligen ett ämne för en egen tråd men jag orkar inte formulera en bra frågeställning, men jag finner det fascinerande att folk har svårt för "hopplösa" settings och känner att de måste kunna "lösa" settingens problem. Carcosa möttes också av den kritiken minns jag, faktiskt till den nivån att settingens skapare "spoilade" en "lösning" till settingen.

JJoghans

Regelknackare
Eksem;n64107 said:
Egentligen ett ämne för en egen tråd men jag orkar inte formulera en bra frågeställning, men jag finner det fascinerande att folk har svårt för "hopplösa" settings och känner att de måste kunna "lösa" settingens problem. Carcosa möttes också av den kritiken minns jag, faktiskt till den nivån att settingens skapare "spoilade" en "lösning" till settingen.
Det här tycker jag också är väldigt märkligt. Löser man settingen är ju inte spelet längre samma spel...

krank

Mutanten;n64095 said:
Det spelar egentligen ingen roll om man skriver rollspel för att beröra eller om man skriver rollspel för att tjäna pengar. Jag antar att ni rollspelsutveckalre vill nå ut till en så stor publik som möjligt även om budskapet med spelet har en högre prioritet än målgruppens storlek.
Faktum är att det som har högst prioritet är "jag vill skapa det här spelet". Man kommer på en idé, och den släpper liksom inte förrän den är genomförd.

Mutanten;n64095 said:
Jag tror som sagt att det handlar om att de som skriver de svenska rollspelen inte klarar av att skriva tillräckligt bra på engelska och att spelen drunknar i mängden okända spel på den amerikanska marknaden.
Det här med drunknandet kan jag säga inte är någon större grej. Jag skriver inte i första hand spel för att "bli känd" direkt.

Jag kan också säga att jag tycker att det är bra att det skrivs spel även på svenska eftersom alla svenskar inte är lika bra på att läsa engelska.

Mutanten;n64095 said:
En annan anledning till att spelen ges ut på svenska är som jag också skrev förut att jag tror att rollspel som riktar sig till barn och ungdomar med fördel är på svenska.
Ja, du skrev det. Jag ser inte riktigt varför du skriver det igen...

Mutanten;n64095 said:
På samma sätt har jag svårt att se att en amerikan skulle kunna ge ut ett Mutant År 0. Samtidigt så tror jag inte att amerikanska rollspelare går igång lika mycket på att spela Mutant i ett postapokalyptiskt Sverige som vi gör. Så med min logik så gör sig nog Mutant bäst på svenska trots allt även om det ena inte nödvändigtvis behöver utesluta det andra.
Du vet väl att Mutant 0 ges ut på engelska också, numera?

Mutanten;n64095 said:
Det är klart att det finns en konkurrens. Självklart förekommer det också synergieffekter. Synergieffekterna består bla av att ett spel lockar in rollspelare i "branschen", ett annat tar över när spelarna vill ta spelandet ett steg längre osv. Konkurrensen mellan de svenska rollspelen tror jag framförallt består av en konkurrens om spelarnas tid tex Mutant År 0 konkurrerar med Rotsystem om spelarnas tid. Dessutom tror jag inte att alla rollspelare är gjorda av pengar så även konkurrensen om spelarnas pengar har säkert en viss betydelse. Å andra sidan så är tid som vi alla vet pengar så det är på sätt och vis sak samma om spelen konkurrerar om spelarnas tid eller pengar.

För mig är det iaf så att jag inte orkar spelleda alla spel eftersom det tar tid att förbereda (och förbereda sig själv mentalt) inför varje nytt spel. Jag måste välja och då väljer jag det spelet som jag tycker passar mig och spelgruppen bäst. Om jag bestämmer mig för att spelleda ett svenskt rollspel så har Rotsystem konkurrens av de andra svenska rollspelen. Rotsystems cyberpunkt tilltalar mig inte tillräckligt mycket för att valet ska falla på Rotsystem och dessutom föredrar jag som jag skrev förut svenska rollspel som har en världsbeskrivning som anknyter till Sverige. Annat var det förr. Drakar och Demoners storhet berodde knappast på att det var ett så fantastiskt rollspel utan snarare på att det var det första riktiga rollspelet på svenska under 80-talet. I dag finns det fler svenska rollspel att välja på och då väljer människor vissa rollspel och indirekt så väljer de då samtidigt bort de andra svenska rollspelen. Det är en form av konkurrens.
Oj, vilket långt stycke. Jag diskuterar jättegärna det här, men du får gärna börja dela in dina texter lite mer så blir de MYCKET lättare att läsa...

Det är klart det finns en tidskonkurrens. Det är därför frågeställningen i den här tråden är halvt på skoj; jag köper själv sällan spel för att spela dem utan mer som inspiration. Ska jag spelleda något cyberpunkigt så köper jag gärna på mig ett antal olika cyberpunkspel och cyberpunkäventyr som inspiration; samma sak såklart om jag ska skriva ett cyberpunkspel.

Mutanten;n64095 said:
Jag tycker att jämförelsen haltar. Jag tror inte att valet bara har att göra med "dagsformen" utan jag tror att svensk punk skiljer sig från brittisk punk i anknytningen till Sverige. När Dia Psalma sjunger om "Nasarna som förebild och vår flagga som symbol." i låten Bärsäkrarmarsch så leder det tankarna till Karl XVII-demonstrationerna på 90-talet. Det går inte att jämföra med när Six Pistols sjunger God Save the Queen. Jag är tveksam till att ett svenskt rollspel är lika svenskt som svensk punk om du förstår vad jag menar. Den svenska punken är förankrad i det svenska samhället på ett sätt som jag inte tycker att de flesta svenska rollspelen är. Dessutom så tycker jag att en sång som sjungs på svenska är mer svensk än en bok som är skriven på svenska men det går så klart att diskutera hur det är med den saken.
Jag ser inte hur det här motsäger varandra. Ibland känner man för brittisk punk, ibland känner man för svensk. Klart de skiljer sig från varandra, men det gör ju Mutant och Gamma World också. Och alla andra rollspel.

Mutanten;n64095 said:
Jag känner när jag läser det att utan att ha läst Rotsystem att frågan är hur grönt Rotsystem egentlige är dvs hur stor del av spelet är Grönskan och hur stor del av spelet är cyberpunken. Jag menar jag upplevde inte så enormt stor skillnad mellan att spela Sagan och ringen och Drakar och Demoner på 80-talet. Skillnaden mellan rollspelen berodde mer på att det var två olika spelledare än att vi spelade två olika fantasyrollspel.
Tja, jag kan ju inte ta ifrån dig den känsla du hade, men i mina ögon är SoR och DoD definitivt två olika spel som jag, om jag gillade fantasy, absolut skulle kunna känna för att spela vid olika tillfällen. De har olika regelsystem och spelvärldarna är rätt olika i ton och stämning.

Mutanten;n64095 said:
Dvs om Grönskan inte genomsyrar upplevelsen av spelandet så är Rotsystem för mig mest av allt ett cyberpunkspel. Sedan kvittar det mig om det är ett grönt, rött eller blått cyberpunkt så länge inte färgen färgar spelupplevelsen mer än cyberpunken gör.
Jag försöker inte sälja in rotsystem till dig här, jag bara förklarar vad det är som drev mig att skapa det istället för att bara spela Mutant 2089 eller så. Det ÄR väldigt mycket cyberpunk. Det är bara det, att jag ville ha inslagen av grön postapokalyps också, med "ond natur" och växtzombies och ett världsomspännande trådlöst nätverk av växter. Och så vidare.

Jag skiter som sagt i konkurrensen. Du verkar inte tro mig på den punkten, men min främsta drivkraft är att få ur mig det jag kommit på, det jag eftersöker men inte hittar på marknaden.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Ingen spelgrupp ATM. Annars skulle jag jättegärna göra det. Jag älskar dina rollspel, de ryker av dina åsikter och tankar på ett sätt som ger mig frustrationsskakningar och gör mig jätteglad på samma gång. <3

Rotsystem är helt klart superbra.

Krank:"Jag skiter ... i konkurrensen. ... min främsta drivkraft är att få ur mig det jag kommit på, det jag eftersöker men inte hittar på marknaden." Hedervärt, jag önskar att jag hade den drivkraften.

krank

Mutanten;n64096 said:
En annan anledning till att jag inte är intresserad av Rotsystem eller många andra nya svenska rollspel heller för den delen är att jag tycker att det kommer ut för få äventyr till spelen och om det kommer ut äventyr till spelen så är utgivningstakten för låg.
Det här håller jag med om. Det finns för få äventyr, och de som finns är alldeles för dåliga. Av alla köpeäventyr jag läst så har jag gillat kanske 3-4 någonsin.

Vilket nog förklarar varför det inte kommit fler äventyr till mina spel: jag sätter ribban MYCKET högt och vill inte ge ut äventyr jag tycker är dåliga. Och att bygga bra äventyr är inåthelvete svårt.

Mutanten;n64096 said:
En annan sak som jag gärna hade sett i rollspelssverige det är filmer som förklarar regelsystemet och världen för spelarna, filmer med actual play osv.
Medhåll igen.

Mutanten;n64096 said:
Ännu en sak är ett levande community runt spelet.
Absolut. Säg till när du kommit på hur man bygger ett sådant, det har flera av oss grunnat på i en massa år nu =)

Mutanten;n64096 said:
Till Rotsystem finns det vad jag vet inget levande community och en hel hög spelbara äventyr.
Inte ännu. Spelbara äventyr har jag tänkt försöka råda bot på, men det går segt eftersom jag som sagt sätter mycket höga krav på mig själv där.

Vad gäller illustrationer kan jag väl säga att jag redan från mitt första spel försökt se till att köpa in så många illustrationer min ekonomi håller för. Till More than Human, mitt superhjältespel, köpte jag illustrationer för över 30 papp och jag tycker nog att de är väldigt snygga. Rotsystems illustrationer kostade omkring 20.000 totalt, och jag valde där illustratörer vars stil jag verkligen gillade. Sedan kanske de inte passar alla men hey, det kommer inget att göra. En del tycker till exempel väldigt illa om illustrationerna i D&D 4e, medan jag gillar dem.

Dvs även om illustrationerna är välgjorda så finns fortfarande utrymme för tycke och smak.

Här kan du förresten kolla på illustrationerna till ett par av mina spel:

Rotsystem: http://www.urverkspel.com/illustrationer-rotsystem
More than Human: http://urverkspel.com/illustrationer-unite
Null State: http://urverkspel.com/vara-spel/null-state/illustrationer

Mutanten;n64096 said:
Jag vill inte bara ha en rollspelsbok. Jag vill ha ett rollspelskoncept som består av community, instruktionsfilmer, illustrationer, äventyr mm. En rollspelsbok är inte ett komplett rollspel för mig. Det är bara en bra start på ett rollspel. Jag har funderat på varför så många svenska spelutvecklare överger sina rollspel om det ändå inte finns några pengar att tjäna på spelen. Varför ger vissa rollspelsutvecklare ut tre-fyra rollspel och inte bara ett som man sedan fortsätter att utveckla till vad jag kallar ett komplett rollspel? Jag tror att svaret på Kranks fråga ligger lite i svaret på den här motfrågan. Varför ska spelarna gilla ett rollspel som utvecklaren själv inte gillar tillräckligt mycket för att fortsätta att utveckla istället för att utveckla nya rollspel?
Eftersom jag är en av de där rollspelsskaparna du pratar om (fem rollspel på fem år) så kan jag nog svara på det också:

Jag skapar nya rollspel för att jag får nya idéer som inte släpper mig, och för att det är MYCKET lättare att skriva rollspel än äventyr och kampanjer för mig. Flera av spelen jag skapat har jag dessutom skapat mestadels just för att lära mig och träna mig.

För de två senaste spelen, More than Human och Rotsystem, har planen hela tiden varit att skapa expansioner. Där handlar det inte om att jag "inte bryr mig" utan om att jag helt enkelt inte kan producera tillräckligt snabbt. Heltidsjobb plus heltidsstudier tar en del tid, plus tidigare nämnda höga krav jag ställer på mig själv.

Själv gillar jag dock flera spel som bara är "grundbok" eller som bara var grundbok när de kom. Mutant City Blues och Eclipse Phase till exempel. Numera finns ju expansionsböcker i massor, och flera äventyr, till båda. Men jag gillade dem och ville spela dem redan när de kom och inte hade några äventyr. Det beror nog på att just de spelen var bra på att inspirera till äventyr så att jag slapp vara hänvisad till några taffliga jäkla köpäventyr.

Av de äventyr som kommit till båda spelen är min upplevelse att kanske 10-20% är bra nog att spela om man modifierar dem. Resten skulle kräva såpass mycket jobb att jag lika gärna kan bygga eget från grunden istället. Jag har inte läst något äventyr till något av dem som jag anser kan spelas utan modifikation.

(Det är också en anledning till att motivationen att skriva äventyr kan vara låg: Jag vet att de flesta köpäventyr är närmast ospelsbart dåliga. Vad säger att jag kommer att lyckas bättre? Jag vet redan att jag tycker att jag skriver grundböcker som är bättre än de flesta andra grundböcker, men vad gäller äventyr är mitt självförtroende inte alls lika högt).

krank

Eksem;n64107 said:
Jo, det är ju typ det jag fått göra nu också. Och även jag har lite svårt att riktigt greppa det här. Samtidigt som folk talar väl om "grisodlarkampanjer", att allt inte måste vara så episkt hela tiden, så måste tydligen ändå potentialen att "spela klart" settingen finnas...

(Det kan jag iofs sympatisera med i nån mån; jag spelar ju själv sällan fler än en kampanj i samma spel... More than Humans kampanjvärld 87 är ju rentav byggd på premissen att man ska spela exakt en lång kampanj i den.)

Mutanten

Hero
Du vet väl att Mutant 0 ges ut på engelska också, numera?
Ja men som jag också har skrivit så utesluter inte en svensk version en amerikansk version och vice versa. Däremot så hade jag tyckt att det hade varit dumt om de enbart hade gett ut ett så svenskt rollspel som Mutant enbart på engelska. Nu är det ju inte det de gör så jag ser inget problem med att de ger ut en engelsk version efter den svenska. Dock så tror jag att det typiskt svenska i Mutant inte imponerar lika mycket på amerikaner som på oss svenskar.

Jag skiter som sagt i konkurrensen. Du verkar inte tro mig på den punkten, men min främsta drivkraft är att få ur mig det jag kommit på, det jag eftersöker men inte hittar på marknaden.
Jag har svårt att tro att du inte bryr dig ifall någon köper eller spelar dina spel. Därför har jag också svårt att tro att du "skiter i konkurrensen". Jag är ganska säker på att du bryr dig om ifall någon köper och spelar dina spel eller inte för annars hade spelen lika gärna kunnat stanna på hårddisken. Jag anser att du kan inte strunta i konkurrensen eftersom det du eftersträvar det eftersträvas även av andra spelutvecklare.

Utbudet (rollspelen) är större (fler) än efterfrågan (rollspelarnas tid). Ni "slåss om" våra pengar, vår uppmärksamhet och om vår tid. Men det är klart om du nöjer dig med att 10 människor köper och spelar dina spel så tror jag inte att de andra spelen inkräktar på ditt revir. Men svenska rollspel som säljer i 100+ exemplar kommer att "stjäla" tid från andra svenska rollspel. Det kallar jag för konkurrens.

Sedan är det svårt att dra gränsen mellan synergieffekter och konkurrens. Det finns ett behov av mer än ett svenskt rollspel så ni spelutveckalre har garanterat en fördel av varandra också samtidigt som ni fortfarande konkurrerar om spelarnas tid (och pengar). Min poäng är att konkurrensen från de andra svenska (och amerikanska) rollspelen är en bidragande orsak till att jag inte spelar Rotsystem. Det och cyberpunket.

Dessutom tvivlar jag på att svenska rollspel är ordentligt speltestade. Jag vill inte ha ett haltande spelsystem så därför föredrar jag spelsystem som BRP, d20, Savage Worlds mm vältestade spelsystem. Nu skrev ju du att Rotsystem var väldigt regellätt så det är knappast de främsta orsaken till att jag inte spelar just Rotsystem.

Och så har vi det här med utgivningstakten som är för låg hos många svenska spelutvecklare.

Vilket nog förklarar varför det inte kommit fler äventyr till mina spel: jag sätter ribban MYCKET högt och vill inte ge ut äventyr jag tycker är dåliga. Och att bygga bra äventyr är inåthelvete svårt.
Jag förstår dig. Det är nog nästan omöjligt att kombinera en hög utgivningstakt med välgjorda produkter. Särskilt när rollspelsutvecklingen är en hobby. Men det hindrar inte från att det är en parameter som jag väger in när jag väljer rollspel vilket rollspel som ska få min tid (och pengar).

jag kan passa på att säga att för min del får ett rollspel gärna kosta 1 000 kr bara det är välgjort. Jag ser för egen del inget problem i att nya Western är svindyrt för jag tror det är värt det. Titta bara på illustrationerna! Att jag har den här inställningen beror inte på att jag har gott om pengar utan det beror på att jag vet att jag måste avsätta så många timmar med rollspelet att det i det stora hela kvittar om spelet kostar 300 kr eller 1 000 kr. Det är inga pengar att tala om sett till tiden som jag kommer att betala med (tid är pengar) för att spelleda och spela spelet.

Men jag tror att det finns människor som drar sig för att köpa nya Western pga priset. Det största problemet för mig är att jag hellre chansar på ett spel som kostar 200 kr än på ett spel som kostar 1 000 kr. Förväntningarna stiger i takt med priset.

Ett spel som kostar 1 000 kr vill jag gärna ha känt på innan jag köper det. Symbaroum är ett sådant spel (även om det inte kostar 1 000 kr). Men jag hade nog kunnat pröjsa en tusenlapp för det om jag hade varit intresserad av att spelleda ett svenskt fantasyrollspel.

Spelbara äventyr har jag tänkt försöka råda bot på, men det går segt eftersom jag som sagt sätter mycket höga krav på mig själv där.
Jag har tänkt lite på det här sedan du rekommenderade mig Mutant City Blues bla för att det är enkelt att göra äventyr till det. Om man ger ut ett spel som man vill att spelarna ska spela och om man vet med sig att man inte klarar av att hålla en hög utgivningstakt på äventyr så tycker jag att man verkligen borde tänka på att konstruera spelet så att det är enkelt att göra egna äventyr till det. Ett rollspel utan äventyr är för mig lite som en bil utan bensin. Vad ska jag med det till om det dessutom inte är enkelt att skriva egna äventyr till spelet?

Vad säger att jag kommer att lyckas bättre? Jag vet redan att jag tycker att jag skriver grundböcker som är bättre än de flesta andra grundböcker, men vad gäller äventyr är mitt självförtroende inte alls lika högt).
Jag vet inte. Samma sak som säger att ett svenskutvecklat spelsystem skulle vara bättre än en variant av BRP, d20, D6 eller något annat befintligt spelsystem kanske dvs "inte så mycket" om du inte har något som gör sig så mycket bättre än alla andra äventyrskonstruktörer.

Men jag tror du är inne på rätt spår med MCB. För om man inte orkar hålla hög utgivningstakt och samtidigt hög kvalité på äventyr så kanske rätt inställning är att konstruera ett rollspel som det är enkelt för spelarna att själva göra äventyr till. För även om du inte tycker att det är enkelt att göra äventyr så tror jag inte att spelarna tycker att det är enklare. Tvärtom. De ser nog hellre äventyr av halvbra kvalité än inga äventyr alls men det är klart då måste du kompromissa med dina krav på dig själv.

Sedan tycker jag att det låter lite som att du har lite för lite tid att utveckla ett komplett rollspel om du både arbetar och studerar heltid eller du kanske menar att du först studerade heltid och nu arbetar heltid? Det är klart att det är svårt att tiden att räcka till om om du har så mycket att göra vid sidan om rollspelsutvecklingen. Men varför slår du inte ihop ditt kloka huvud med någon annan? Det låter på din beskrivning som du jobbar själv (bortsett från att du köper illustrationerna till spelen).

Jag har kikat på illustrationerna och tycker att de håller hög klass. Jag uppskattar verkligen att du lägger så mycket pengar på bra illustrationer. Att jag sedan inte går igång på vissa illustrationer handlar mer om tycke och smak som du skrev. Men illustrationerna är professionella enligt min bedömning. Jag undrar vad illustrationerna till nya Western har kostat. De håller riktigt hög klass tycker jag.