Du vet väl att Mutant 0 ges ut på engelska också, numera?
Ja men som jag också har skrivit så utesluter inte en svensk version en amerikansk version och vice versa. Däremot så hade jag tyckt att det hade varit dumt om de enbart hade gett ut ett så svenskt rollspel som Mutant enbart på engelska. Nu är det ju inte det de gör så jag ser inget problem med att de ger ut en engelsk version efter den svenska. Dock så tror jag att det typiskt svenska i Mutant inte imponerar lika mycket på amerikaner som på oss svenskar.
Jag skiter som sagt i konkurrensen. Du verkar inte tro mig på den punkten, men min främsta drivkraft är att få ur mig det jag kommit på, det jag eftersöker men inte hittar på marknaden.
Jag har svårt att tro att du inte bryr dig ifall någon köper eller spelar dina spel. Därför har jag också svårt att tro att du "skiter i konkurrensen". Jag är ganska säker på att du bryr dig om ifall någon köper och spelar dina spel eller inte för annars hade spelen lika gärna kunnat stanna på hårddisken. Jag anser att du kan inte strunta i konkurrensen eftersom det du eftersträvar det eftersträvas även av andra spelutvecklare.
Utbudet (rollspelen) är större (fler) än efterfrågan (rollspelarnas tid). Ni "slåss om" våra pengar, vår uppmärksamhet och om vår tid. Men det är klart om du nöjer dig med att 10 människor köper och spelar dina spel så tror jag inte att de andra spelen inkräktar på ditt revir. Men svenska rollspel som säljer i 100+ exemplar kommer att "stjäla" tid från andra svenska rollspel. Det kallar jag för konkurrens.
Sedan är det svårt att dra gränsen mellan synergieffekter och konkurrens. Det finns ett behov av mer än ett svenskt rollspel så ni spelutveckalre har garanterat en fördel av varandra också samtidigt som ni fortfarande konkurrerar om spelarnas tid (och pengar). Min poäng är att konkurrensen från de andra svenska (och amerikanska) rollspelen är en bidragande orsak till att jag inte spelar Rotsystem. Det och cyberpunket.
Dessutom tvivlar jag på att svenska rollspel är ordentligt speltestade. Jag vill inte ha ett haltande spelsystem så därför föredrar jag spelsystem som BRP, d20, Savage Worlds mm vältestade spelsystem. Nu skrev ju du att Rotsystem var väldigt regellätt så det är knappast de främsta orsaken till att jag inte spelar just Rotsystem.
Och så har vi det här med utgivningstakten som är för låg hos många svenska spelutvecklare.
Vilket nog förklarar varför det inte kommit fler äventyr till mina spel: jag sätter ribban MYCKET högt och vill inte ge ut äventyr jag tycker är dåliga. Och att bygga bra äventyr är inåthelvete svårt.
Jag förstår dig. Det är nog nästan omöjligt att kombinera en hög utgivningstakt med välgjorda produkter. Särskilt när rollspelsutvecklingen är en hobby. Men det hindrar inte från att det är en parameter som jag väger in när jag väljer rollspel vilket rollspel som ska få min tid (och pengar).
jag kan passa på att säga att för min del får ett rollspel gärna kosta 1 000 kr bara det är välgjort. Jag ser för egen del inget problem i att nya Western är svindyrt för jag tror det är värt det. Titta bara på illustrationerna! Att jag har den här inställningen beror inte på att jag har gott om pengar utan det beror på att jag vet att jag måste avsätta så många timmar med rollspelet att det i det stora hela kvittar om spelet kostar 300 kr eller 1 000 kr. Det är inga pengar att tala om sett till tiden som jag kommer att betala med (tid är pengar) för att spelleda och spela spelet.
Men jag tror att det finns människor som drar sig för att köpa nya Western pga priset. Det största problemet för mig är att jag hellre chansar på ett spel som kostar 200 kr än på ett spel som kostar 1 000 kr. Förväntningarna stiger i takt med priset.
Ett spel som kostar 1 000 kr vill jag gärna ha känt på innan jag köper det. Symbaroum är ett sådant spel (även om det inte kostar 1 000 kr). Men jag hade nog kunnat pröjsa en tusenlapp för det om jag hade varit intresserad av att spelleda ett svenskt fantasyrollspel.
Spelbara äventyr har jag tänkt försöka råda bot på, men det går segt eftersom jag som sagt sätter mycket höga krav på mig själv där.
Jag har tänkt lite på det här sedan du rekommenderade mig Mutant City Blues bla för att det är enkelt att göra äventyr till det. Om man ger ut ett spel som man vill att spelarna ska spela och om man vet med sig att man inte klarar av att hålla en hög utgivningstakt på äventyr så tycker jag att man verkligen borde tänka på att konstruera spelet så att det är enkelt att göra egna äventyr till det. Ett rollspel utan äventyr är för mig lite som en bil utan bensin. Vad ska jag med det till om det dessutom inte är enkelt att skriva egna äventyr till spelet?
Vad säger att jag kommer att lyckas bättre? Jag vet redan att jag tycker att jag skriver grundböcker som är bättre än de flesta andra grundböcker, men vad gäller äventyr är mitt självförtroende inte alls lika högt).
Jag vet inte. Samma sak som säger att ett svenskutvecklat spelsystem skulle vara bättre än en variant av BRP, d20, D6 eller något annat befintligt spelsystem kanske dvs "inte så mycket" om du inte har något som gör sig så mycket bättre än alla andra äventyrskonstruktörer.
Men jag tror du är inne på rätt spår med MCB. För om man inte orkar hålla hög utgivningstakt och samtidigt hög kvalité på äventyr så kanske rätt inställning är att konstruera ett rollspel som det är enkelt för spelarna att själva göra äventyr till. För även om du inte tycker att det är enkelt att göra äventyr så tror jag inte att spelarna tycker att det är enklare. Tvärtom. De ser nog hellre äventyr av halvbra kvalité än inga äventyr alls men det är klart då måste du kompromissa med dina krav på dig själv.
Sedan tycker jag att det låter lite som att du har lite för lite tid att utveckla ett komplett rollspel om du både arbetar och studerar heltid eller du kanske menar att du först studerade heltid och nu arbetar heltid? Det är klart att det är svårt att tiden att räcka till om om du har så mycket att göra vid sidan om rollspelsutvecklingen. Men varför slår du inte ihop ditt kloka huvud med någon annan? Det låter på din beskrivning som du jobbar själv (bortsett från att du köper illustrationerna till spelen).
Jag har kikat på illustrationerna och tycker att de håller hög klass. Jag uppskattar verkligen att du lägger så mycket pengar på bra illustrationer. Att jag sedan inte går igång på vissa illustrationer handlar mer om tycke och smak som du skrev. Men illustrationerna är professionella enligt min bedömning. Jag undrar vad illustrationerna till nya Western har kostat. De håller riktigt hög klass tycker jag.