Nekromanti Ni som inte spelar Rotsystem

Mutanten

Hero
krank;n64147 said:
Jo, det är ju typ det jag fått göra nu också. Och även jag har lite svårt att riktigt greppa det här. Samtidigt som folk talar väl om "grisodlarkampanjer", att allt inte måste vara så episkt hela tiden, så måste tydligen ändå potentialen att "spela klart" settingen finnas...

(Det kan jag iofs sympatisera med i nån mån; jag spelar ju själv sällan fler än en kampanj i samma spel... More than Humans kampanjvärld 87 är ju rentav byggd på premissen att man ska spela exakt en lång kampanj i den.)
Generellt så tycker jag att brädspel har vinnare och förlorare och brädspel spelas klart. Rollspel saknar vinnare och förlorare och spelas aldrig klart. Men det är bara vad jag tycker.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n64229 said:
Jag har svårt att tro att du inte bryr dig ifall någon köper eller spelar dina spel. Därför har jag också svårt att tro att du "skiter i konkurrensen". Jag är ganska säker på att du bryr dig om ifall någon köper och spelar dina spel eller inte för annars hade spelen lika gärna kunnat stanna på hårddisken. Jag anser att du kan inte strunta i konkurrensen eftersom det du eftersträvar det eftersträvas även av andra spelutvecklare.
Det kan du väl anse om du vill; jag kan bara berätta hur jag tänker i mitt skapande.

Visst skulle det väl vara trist om något av mina spel inte sålde alls eller sålde i färre än tio exemplar. Det ska jag inte sticka under stol med. Men som det ser ut är det inte speciellt svårt att nå en försäljning på omkring 100 spel, och det är SUPERSVÅRT att sälja fler än säg 200. Såpass svårt att det helt enkelt inte händer om man inte sitter på en licens som Eon, DoD eller Mutant.

Det betyder alltså att försäljningsmängden varierar ganska lite. jag är rätt bekväm med att sälja omkring 100 ex, och försäljningssiffror är inget jag tänker på medan jag bygger mina spel. Det är inte en del av drivkraften, så att säga.

Mutanten;n64229 said:
Utbudet (rollspelen) är större (fler) än efterfrågan (rollspelarnas tid). Ni "slåss om" våra pengar, vår uppmärksamhet och om vår tid. Men det är klart om du nöjer dig med att 10 människor köper och spelar dina spel så tror jag inte att de andra spelen inkräktar på ditt revir. Men svenska rollspel som säljer i 100+ exemplar kommer att "stjäla" tid från andra svenska rollspel. Det kallar jag för konkurrens. Sedan är det svårt att dra gränsen mellan synergieffekter och konkurrens. Det finns ett behov av mer än ett svenskt rollspel så ni spelutveckalre har garanterat en fördel av varandra också samtidigt som ni fortfarande konkurrerar om spelarnas tid (och pengar).
Stjäla och stjäla... Återigen får du det att låta väldigt mycket hårdare än det är i praktiken. Jag ser det inte som att andra spel "stjäl", jag ser det som att mina spel, så länge de köps, säkert ger något positivt till köparen även om de inte spelas. Om de skulle spelas blir jag såklart glad, men det är inget jag fokuserar speciellt mycket på.

Med andra ord: Det kan hända att vi konkurrerar. Jag tror dock ingen av oss bryr oss speciellt mycket om den där konkurrensbiten. Det är inte därför man skapar. För min del är det en kick att göra färdigt projekt, få en bok i handen, synas på SF-bokhandelns hyllor, bli recenserad i Fenix. Det finns ingen hård konkurrens, liksom.

Det känns som att du lägger väldigt mycket vikt vid något väldigt få svenska spelskapare bryr sig om... Så teorin att det där med konkurrens "mer/mindre nationellt/internationellt" skulle vara central för vårt skapande är det nog bara att lägga ner tror jag.

krank

Mutanten;n64230 said:
Rollspel saknar vinnare och förlorare och spelas aldrig klart. Men det är bara vad jag tycker.
Det finns på tok för många intressanta rollspel därute för att jag ska kunna fortsätta spela ett och samma spel hur långt som helst. Alltså föredrar jag att göra som jag gör med datorspel: Spelar "klart", når ett avslut, går till nästa spel. Sedan om den kampanjen faktiskt "avslutar världen" eller inte är egentligen inte så viktigt, men t.ex. alla balla hemligheter och så vill jag i varje fall känna till.

More than Human är ju tänkt som en lång kampanj där man i slutet arbetat sig upp till att faktiskt få veta vad de riktigt stora hemligheterna är. När man känner till dem är kampanjen slut. VIll man fortsätta efter det får man väl, men det är lite poänglöst...

Anchorman

Swashbuckler
Boken är jättetjock och jag orkar mig inte igenom den just nu. Jag bläddrade i den när jag fick den men inte mycket mer. Sen är jag som spelledare alltid mer taggad på att skapa egna scenarion och platser och jag har fått för mig att det här likt >Human är mest tänkt som att man ska spela en färdig kampanj.

Skulle gärna spela det dock, men inte spelleda

krank

Anchorman;n64238 said:
jag har fått för mig att det här likt >Human är mest tänkt som att man ska spela en färdig kampanj.

Skulle gärna spela det dock, men inte spelleda
Inte egentligen. Det kommer nog ett slags kampanj framöver tror jag, men inte alls på samma sätt som i >Human...

Dilandau

Myrmidon
Jag spelar inte Rotsystem av den enkla anledningen att jag är alldeles för insnöad på fantasy.

Purjolök

Veteran
Stort tack till att det finns tillgängligt gratis som pdf. Inte vad jag föredrar att läsa rollspel via, men det hjälper när min budget är i botten för tillfället. Av vad jag tittat på hittills, så ser det ut som något som kan locka. Är det intressant nog att läsa igenom, betalar jag för fysiska boken när jag har råd.

Tre solar

Hero
För att settingen inte lockade mig att läsa igenom spelet, och jag därför inte vet om det är bra eller dåligt i övrigt. Anledningen till att settingen inte lockar är att jag tycker att cyberpunk och grönska är en estetiskt ful kombo som dessutom tar udden av allt jag vill att min cyberpunk ska innehålla.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att spela sci-fi vs. dinosaurier.

krank

Mutanten;n64229 said:
Jag har tänkt lite på det här sedan du rekommenderade mig Mutant City Blues bla för att det är enkelt att göra äventyr till det. Om man ger ut ett spel som man vill att spelarna ska spela och om man vet med sig att man inte klarar av att hålla en hög utgivningstakt på äventyr så tycker jag att man verkligen borde tänka på att konstruera spelet så att det är enkelt att göra egna äventyr till det. Ett rollspel utan äventyr är för mig lite som en bil utan bensin. Vad ska jag med det till om det dessutom inte är enkelt att skriva egna äventyr till spelet?
Överlag tycker jag att det är ett problem hos de flesta rollspel; jag har ursvårt att skapa äventyr jag är nöjd med inte bara till mina egna spel, utan även andras. Extra svårt blir det om man inte får någon vägledning alls i själva spelet -- många konstruktörer verkar i princip förutsätta att man redan har ett stort batteri av t.ex. fantasyäventyr och egentligen bara behövde en värld att lägga dem i. Medan det för mig är precis tvärtom; jag har ett överskott på häftiga spelvärldar men ett underskott på äventyr.

Det blir inte bättre av att traditionella spel ofta är extremt ofokuserade. De har visserligen bara regler för att spela kringdrivande äventyrare, men de låtsas som att man ska kunna spela "vad som helst" -- och därmed ger de egentligen inget stöd alls för NÅGON spelstil. Bättre då, tycker jag, att fokusera och säga t.ex. "rollpersonerna är brottsplatsutredare, punkt slut" eller "rollpersonerna är kringresande äventyrare" eller "rollpersonerna är work-for-hire-problemlösare med kontor och kontrakt med regeringen" t.ex.

Mutanten;n64229 said:
Jag vet inte. Samma sak som säger att ett svenskutvecklat spelsystem skulle vara bättre än en variant av BRP, d20, D6 eller något annat befintligt spelsystem kanske dvs "inte så mycket" om du inte har något som gör sig så mycket bättre än alla andra äventyrskonstruktörer.
Jag hävdar iofs definitivt att mitt system är bättre än både BRP, d20 och d6 men det är ju mest för att jag byggt det precis så som jag vill ha det: extremt minimalistiskt...

Mutanten;n64229 said:
Sedan tycker jag att det låter lite som att du har lite för lite tid att utveckla ett komplett rollspel om du både arbetar och studerar heltid eller du kanske menar att du först studerade heltid och nu arbetar heltid?
Nej, jag jobbar heltid samtidigt som jag studerar mellan 50% och 150%. Mest ämnen jag redan kan och egentligen bara vill få poängen för, dock. Så det är inte så illa som det låter.

Mutanten;n64229 said:
Det är klart att det är svårt att tiden att räcka till om om du har så mycket att göra vid sidan om rollspelsutvecklingen. Men varför slår du inte ihop ditt kloka huvud med någon annan? Det låter på din beskrivning som du jobbar själv (bortsett från att du köper illustrationerna till spelen).
Om du hittar någon som å ena sidan har energin att skriva egna rollspel och å andra sidan inte redan har en massa egna rollspelsidéer hen vill bygga så får du säga till =) Min erfarenhet av svenska rollspelsmakare är att de flesta jobbar själva just därför. De som har orken är också de som har egna idéer. Det är också därför vi som är "gamla i gemet" brukar skrocka lite åt folk som dyker upp och svartsjukt vaktar sina rollspelsidéer: som om nån av oss skulle ha tid att stjäla någon annans idéer... =)

Generellt kan man väl säga att jag har en plan om att försöka köra lite tit-for-tat framöver. Om jag skriver ett scenario till Mutant: år Noll (vilket jag f.ö. gjort, finns i första äventyrssamlingen) så kanske jag framöver kan locka någon ur Fria Ligan att skriva något litet till Rotsystem. Jag tror inte på så mycket större samarbeten, men små enskilda scenarier, SLP:er och äventyrsplatser tror jag är mer realistiskt.

krank;n64340 said:
. Om jag skriver ett scenario till Mutant: år Noll (vilket jag f.ö. gjort, finns i första äventyrssamlingen) så kanske jag framöver kan locka någon ur Fria Ligan att skriva något litet till Rotsystem. Jag tror inte på så mycket större samarbeten, men små enskilda scenarier, SLP:er och äventyrsplatser tror jag är mer realistiskt.
Absolut, let's do it! :)

Jocke

Man med skägg
Jag har antagit att det kliar lite samma klåda som Evolutionens Barn, Null State och More than Human, som jag i alla fall har läst och förstått, samt testat nån enstaka gång.

Om det var just Cyberpunk jag vara ute efter så råkar det ju vara så att det finns ett annat svenskt cyberpunkspel som är figursytt till just min spelargrupp, vilket gör att andra spel i genren får en ganska lång uppförsbacke oavsett om de förtjänar det eller ej.