Mutanten;n64229 said:
Jag har svårt att tro att du inte bryr dig ifall någon köper eller spelar dina spel. Därför har jag också svårt att tro att du "skiter i konkurrensen". Jag är ganska säker på att du bryr dig om ifall någon köper och spelar dina spel eller inte för annars hade spelen lika gärna kunnat stanna på hårddisken. Jag anser att du kan inte strunta i konkurrensen eftersom det du eftersträvar det eftersträvas även av andra spelutvecklare.
Det kan du väl anse om du vill; jag kan bara berätta hur jag tänker i mitt skapande.
Visst skulle det väl vara trist om något av mina spel inte sålde alls eller sålde i färre än tio exemplar. Det ska jag inte sticka under stol med. Men som det ser ut är det inte speciellt svårt att nå en försäljning på omkring 100 spel, och det är SUPERSVÅRT att sälja fler än säg 200. Såpass svårt att det helt enkelt inte händer om man inte sitter på en licens som Eon, DoD eller Mutant.
Det betyder alltså att försäljningsmängden varierar ganska lite. jag är rätt bekväm med att sälja omkring 100 ex, och försäljningssiffror är inget jag tänker på medan jag bygger mina spel. Det är inte en del av drivkraften, så att säga.
Mutanten;n64229 said:
Utbudet (rollspelen) är större (fler) än efterfrågan (rollspelarnas tid). Ni "slåss om" våra pengar, vår uppmärksamhet och om vår tid. Men det är klart om du nöjer dig med att 10 människor köper och spelar dina spel så tror jag inte att de andra spelen inkräktar på ditt revir. Men svenska rollspel som säljer i 100+ exemplar kommer att "stjäla" tid från andra svenska rollspel. Det kallar jag för konkurrens. Sedan är det svårt att dra gränsen mellan synergieffekter och konkurrens. Det finns ett behov av mer än ett svenskt rollspel så ni spelutveckalre har garanterat en fördel av varandra också samtidigt som ni fortfarande konkurrerar om spelarnas tid (och pengar).
Stjäla och stjäla... Återigen får du det att låta väldigt mycket hårdare än det är i praktiken. Jag ser det inte som att andra spel "stjäl", jag ser det som att mina spel, så länge de köps, säkert ger något positivt till köparen även om de inte spelas. Om de skulle spelas blir jag såklart glad, men det är inget jag fokuserar speciellt mycket på.
Med andra ord: Det kan hända att vi konkurrerar. Jag tror dock ingen av oss bryr oss speciellt mycket om den där konkurrensbiten. Det är inte därför man skapar. För min del är det en kick att göra färdigt projekt, få en bok i handen, synas på SF-bokhandelns hyllor, bli recenserad i Fenix. Det finns ingen hård konkurrens, liksom.
Det känns som att du lägger väldigt mycket vikt vid något väldigt få svenska spelskapare bryr sig om... Så teorin att det där med konkurrens "mer/mindre nationellt/internationellt" skulle vara central för vårt skapande är det nog bara att lägga ner tror jag.