God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,681
Niche protection är när karaktärerna i spelargruppen har sina egna färdighets områden som bara de har tillgång till. Tex att en spelares karaktär är gruppens helare och att ingen annan helar. Detta anser vissa ger karaktärerna ett inneboende värde och ger klara grejer för karaktärerna att göra.
Jag avskyr niche protection. Apocalypse World och dess spin-offs som Dungeon World är nog värst med sin bara en av varje typ av karaktärs grej men även grupper som försöker fixa sådant här i andra spel (tex Pathfinder där det egentligen inte finns) stör mig. Jag gillar att kunna vara kapabel att göra mina egna små utflykter och sidogrejer utan att behöva dra gruppen med mig för att vara kompetent och niche protection sätter stop för det. Helning är nog det som jag alltid vill ha tillgång till lite av och som niche protection nästan alltid försöker förneka mig men att tex smyga eller bryta upp lås är också vanligt här. Att kunna slå ihjäl folk brukar inte vara innefattat i niche protecion av någon anledning men det händer och jag känner att det tvingar mig till att spela en primär strids karaktär eftersom jag annars verkligen inte kan göra något själv utan att riskera att få min karaktärs skalle inslagen.
Jag fattar ärligt talat inte grejen med niche protection. Det finns minst lika mycket rollspelande att göra mellan karaktärer med liknande kunskapsområden, om inte mer, än mellan karaktärer som har mindre gemensamt. Hur "viktig" din karaktär är för handlingen beror mycket mer på hur du spelar din karaktär och din karaktärs personlighet än dennes förmågor, men även när förmågorna spelar in så förminskas väll inte din roll för att någon annan har liknanden förmågor?
Vad tycker ni?
Jag avskyr niche protection. Apocalypse World och dess spin-offs som Dungeon World är nog värst med sin bara en av varje typ av karaktärs grej men även grupper som försöker fixa sådant här i andra spel (tex Pathfinder där det egentligen inte finns) stör mig. Jag gillar att kunna vara kapabel att göra mina egna små utflykter och sidogrejer utan att behöva dra gruppen med mig för att vara kompetent och niche protection sätter stop för det. Helning är nog det som jag alltid vill ha tillgång till lite av och som niche protection nästan alltid försöker förneka mig men att tex smyga eller bryta upp lås är också vanligt här. Att kunna slå ihjäl folk brukar inte vara innefattat i niche protecion av någon anledning men det händer och jag känner att det tvingar mig till att spela en primär strids karaktär eftersom jag annars verkligen inte kan göra något själv utan att riskera att få min karaktärs skalle inslagen.
Jag fattar ärligt talat inte grejen med niche protection. Det finns minst lika mycket rollspelande att göra mellan karaktärer med liknande kunskapsområden, om inte mer, än mellan karaktärer som har mindre gemensamt. Hur "viktig" din karaktär är för handlingen beror mycket mer på hur du spelar din karaktär och din karaktärs personlighet än dennes förmågor, men även när förmågorna spelar in så förminskas väll inte din roll för att någon annan har liknanden förmågor?
Vad tycker ni?