1. Låt orsak ge verkan: formge världen så, att brott bestraffas. En mördad uppdragsgivare innebär en polisutredning, att rollpersonerna blir efterlysta och drabbas av socialt stigma, att de får hämndlystna släktingar efter sig. När tilläckligt många rollpersoner blivit dödade på det här sättet, kanske spelarna fattar.
Händer mig jämt när jag är ond. I Mutant var jag efterlyst i hela skandinavien.
Jag tillbringade mindre tid i finkan än Lucia.
De hann bara slänga in mig så hade de ett hål i väggen.
Jag antingen slog eller åt mig igenom.
Härdat stål kan vara så praktiskt ibland.
Ge rollpersonerna goda incitament. Rollpersonerna utför inte uppdrag för att de vill ha pengar eller makt, utan för att de är hyvens killar.
Man utför uppdrag för pengar. Eller makt.
utom i fantasyspel. Där utför man uppdrag för att man inte har nåt annat att göra.
Vältra dig i blod, våld och elände. Låt rollpersonernas fiender vara de goda snubbarna. Låt spelarna märka att deras allierade är förvridna, psykotiska typer vars enda njutning kommer från att mörda, plundra, våldta och plåga.
Gemene man i skandinavien 2080 alltså.
Händer mig jämt när jag är ond. I Mutant var jag efterlyst i hela skandinavien.
Jag tillbringade mindre tid i finkan än Lucia.
De hann bara slänga in mig så hade de ett hål i väggen.
Jag antingen slog eller åt mig igenom.
Härdat stål kan vara så praktiskt ibland.
Ge rollpersonerna goda incitament. Rollpersonerna utför inte uppdrag för att de vill ha pengar eller makt, utan för att de är hyvens killar.
Man utför uppdrag för pengar. Eller makt.
utom i fantasyspel. Där utför man uppdrag för att man inte har nåt annat att göra.
Vältra dig i blod, våld och elände. Låt rollpersonernas fiender vara de goda snubbarna. Låt spelarna märka att deras allierade är förvridna, psykotiska typer vars enda njutning kommer från att mörda, plundra, våldta och plåga.
Gemene man i skandinavien 2080 alltså.