Nekromanti Nidare...

Cohen

Swordsman
1. Låt orsak ge verkan: formge världen så, att brott bestraffas. En mördad uppdragsgivare innebär en polisutredning, att rollpersonerna blir efterlysta och drabbas av socialt stigma, att de får hämndlystna släktingar efter sig. När tilläckligt många rollpersoner blivit dödade på det här sättet, kanske spelarna fattar.

Händer mig jämt när jag är ond. I Mutant var jag efterlyst i hela skandinavien.
Jag tillbringade mindre tid i finkan än Lucia.
De hann bara slänga in mig så hade de ett hål i väggen.
Jag antingen slog eller åt mig igenom.
Härdat stål kan vara så praktiskt ibland.

Ge rollpersonerna goda incitament. Rollpersonerna utför inte uppdrag för att de vill ha pengar eller makt, utan för att de är hyvens killar.

Man utför uppdrag för pengar. Eller makt.
utom i fantasyspel. Där utför man uppdrag för att man inte har nåt annat att göra.

Vältra dig i blod, våld och elände. Låt rollpersonernas fiender vara de goda snubbarna. Låt spelarna märka att deras allierade är förvridna, psykotiska typer vars enda njutning kommer från att mörda, plundra, våldta och plåga.

Gemene man i skandinavien 2080 alltså.

Man Mountainman

Storsvagåret
Man utför uppdrag för pengar. Eller makt.

Tja, alltså, man utför uppdrag för att man som spelare tycker det är trevligt att utföra uppdrag i rollspel. Incitamentet är egentligen oväsentligt. Det är bara ett sätt att komma runt spelarens nyttotänkande, som är övertygat om att man aldrig bör göra något om man inte "tjänar" något på det. Allt som behövsa är att spelaren inser skiljelinjen mellan sin rollperson och vad som gynnar den, och sig själv och vad som gynnar honom.

Aceod

Veteran
Tack... jag ska tänka över det hela och lägga in någon liknade regel. Spelare borde göra mycket för att undvika att lätta på penningpungen, dock så beror det på vad de har för typ av gud. Kanske njuter denne av att "hans" tillbedjare är ondsint. "Samvete" har jag på sätt och vi redan men det funkar inte allt för bra... eller det fukade inte allt för bra tidigare så jag la ner det, får testa igen.
Ett sätt som jag brukar använda mig av är att ge spelarna minus på diverse grundegenskaper och liknande när bryter mot karaktärens personlighetsdrag. Dock funkar inte det heller så jättebra. Bla kunde man få personlighetsdraget Kallblodig och likgiltig, inte många SLP gillar en sådan karaktär. Det blir svårare att spela... men för Hack´n´Slash gänget så spelar det inte ngn större roll.
Jag har nog helt enkelt varit för snäll som SL. Får bli mer opartisk. Lite svårt att ändra sig efter så många år dock.

Jo, I star wars är det lätt att styra upp. Oftast iaf... det var många karaktärer som blev onda och hamnade under min kontroll, de andra spelarna visste givetvis inte det och de blev väldigt upprörda när deras kompis försökte döda dem.
Detta är dock omöjligt i min värld (Avencia) eftersom det liksom i många andra rollspel är meningen att karaktärerna ska kunna ha personlighetsdrag från hela spektrat. Inte bara svart eller vitt...

Johan K

Gammal & dryg
Samma här !!

Håller med dig om det...
Sånt kanske kan vara roligt NÅN gång... Men blir det en vana så är det pissetrist !!
Somdu åxå säger, våld tillhör nästan vardagen.. Tita bara i den "riktiga" världen... Där så tycker jag det pangas mest hela tiden

Aceod

Veteran
1. Det är ju som sagt inte mycket till rättvisa och lagsystem i en relativt stor del av min värld. Men där trättvisa finns, där finns stadsvakten som ser till att lagarna efterföljs. Spelarna har nog lärt sig att i vissa städer är det inte så lämpligt att döda folk på öppen gata. Speciellt när man inte kan det lokala lagsystemet.

2. Medeltida atmosfär... dock brukar det få ngn slags negativ efterföljning om man inte följer karaktärens personlighetsdrag.

3.De flesta gör bara uppdrag för att främja sina egna syften. Själva handlingen tex att rädda princesan bryr de sig inte om... så länge de får pengar/makt etc. Men gör man ngt som inte är för egen vinning får man iaf ngn slags belöning... även om vissa inte har fattat det än :gremsmile:

4.Eh... funkar inte... dessutom är det inte alla som villa ha sådana karaktärer.

5. Vill de vara onda... visst. Men det blir enformigt som faen. De skulle bara slakta allt/alla som kom i deras väg. Nja... det skulle inte vara en bra idé. Jag vill ha tankearbete också.

Svalander

Warrior
Jag tycker att det är ett måste i spel med något form av korruption/mörker-värde, eller åt minstone någon form av mått/egenskap som mäter hur omänsklig/elak rollpersonen är/har blivit.

Annars får man ofta problem i spelgruppen på grund av det Aceod beskrev i start-tråden.

Håller på att utveckla ett eget system, där spelaren måste lyckas med ett "räddningsslag" mot sin självinsikt (egenskap) alt. empati (egenskap) för att inte ge hän åt Mörkret. Med mörkerpoäng blir man lättare besökt av mörkrets krafter och har svårare att stå emot demonbesatthet (vilket innebär att SL får sköta RP).

Cohen

Swordsman
hahaha... då är det som det SKA vara... ond jävel med hjärna

inte jävel. mörkeralv. han tycker om dem

Cohen

Swordsman
Men där trättvisa finns, där finns stadsvakten som ser till att lagarna efterföljs.

Det brukar inte hålla särskilt länge om lagbrytarna verkligen vill bryta lagar.

Spelarna har nog lärt sig att i vissa städer är det inte så lämpligt att döda folk på öppen gata. Speciellt när man inte kan det lokala lagsystemet.

Ondingar har visat sig lära mycket fort

Medeltida atmosfär... dock brukar det få ngn slags negativ efterföljning om man inte följer karaktärens personlighetsdrag.

Funkar bra

De flesta gör bara uppdrag för att främja sina egna syften. Själva handlingen tex att rädda princesan bryr de sig inte om... så länge de får pengar/makt etc. Men gör man ngt som inte är för egen vinning får man iaf ngn slags belöning... även om vissa inte har fattat det än

Sorgligt egentligen. Handlar det om prinsessor känner man sig skyldig att hjälpa till, för den goda sakens skull, om man nu inte är ett blodtörstigt monster.

Vill de vara onda... visst. Men det blir enformigt som faen. De skulle bara slakta allt/alla som kom i deras väg. Nja... det skulle inte vara en bra idé. Jag vill ha tankearbete också.

Onda tänker rätt mycket. Oftast destruktiva tankar.
Ett slags planlagt, uträknat-in-i-minsta-detalj slaktande.

Kitzune

Swashbuckler
Flumigt

Vem som helst kan när som helst få egenskaper som
Dåligt Rykte

När jag var en knatte och slänge tärningar under Drakar och
Demoners system hade det ett slags system för hur illa
beryktad man var i världen, det var ganska okej - Om man
hårdrar det dock så kan man bli elakaste och mest jagade
mannen/kvinnan i världen om man bet små barn någon gång
i veckan. Tror inte på ett system där du får 1 elakhetspoäng
för något litet missdåd som sedan räknas in i en stor pöl med
poäng som avgör hur världen ser på dig. Gör du tillräckligt med
små jävulstyg i ena sidan av världen så pratas det om dig i
andra sidan av världen. Jag förstod aldrig riktigt realismen i
det hela som ygnre, och om sanningen skall fram inte ens
i dag förstår jag mig på det. Ett exempel:

Ficktjuven Småfnatt gillar att häcka utanför Red Light District
i Paris och det ger honom möjligheten att peta snorungar
i ögonen oftare, i och med att det finns en armé med
bortbytingar i just denna del av staden. Så Herr Småfnatt
sticker sitt finger i ögon på ungar hela dagarna, helst samma
två gånger om det är möjligt. Han får således ett minus på sin
rykthetsskala (Desto mer negativt rykte desto mer viskas det).
Efter ett år har han skrapat ihop 250 minuspoäng och i
orienten berättar små gummor om den elake Småfnatt som
petar barn i ögonen om de inte är snälla och lägger sig.

Är detta en bra tillämpning? Nej, inte vad jag tycker i alla fall.
Visserligen kanske några köpmän tar med sig berättelsen
om Småfnatt till Orienten när de är på affärsresa, men i den
stora utsträckningen? Skulle inte tro det.

/Alexander Gyhlesten

Krille

Super Moderator
Re: Flumigt

"Är detta en bra tillämpning? Nej, inte vad jag tycker i alla fall."

Håller med. Den var till och med rätt sunkig. Men det är liksom inte så som Dåligt rykte i Västmark uppför sig. Du får inte mer dåligt rykte varje gång du petar någon i ögonen. Istället får du dåligt rykte för att du petar folk i ögonen. Skalan i Västmark är för grov för att enskilda missdåd ska kunna mätas, så istället mäter den vad folk faktiskt tycker om dig, på ett tämligen konkret sätt (vilket i förlängningen påverkar ens wargild). Individuella illdåd hamnar istället under Samvetskval, och det är mer personligt.

Troberg

Sinister eater
Re: Flumigt

Är detta en bra tillämpning? Nej, inte vad jag tycker i alla fall.
Det är därför man har en spelledare. Det behövs ett sunt förnuft för att man inte ska behöva överdetaljera regler. Det här reglerna är mer än tillräckliga om man har en spelledare som inser att ögonpetande är ett lokalt illdåd.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är ju som sagt inte mycket till rättvisa och lagsystem i en relativt stor del av min värld.

Tja, det är din huvudvärk. Som man bäddar får man ligga. Överhuvudtaget är den totala frånvaron av laguppehållande väsen något ganska ovanligt. Människan är liksom funtad så, att om hon samlar sig i stora grupper så ger hon upphov till någon form av system för rättvisans upprätthållande. Fundera över hur samhället är uppbyggt i de regioner där spelarna rör sig. Handlar det om ett feodalsamhälle: tja, då lär väl rollpersonerna få traktens riddare efter sig om de börjar mörda och plundra allt för mycket. Handlar det om primitiva stamsamhällen, så kan nog hela stammen vända sig mot en medlems baneman, en stam där var och varannan är skolad i stridens konst.

Medeltida atmosfär...

Det fanns faktiskt lagar på medeltiden också, ska jag be att få tala om.

Själva handlingen tex att rädda princesan bryr de sig inte om... så länge de får pengar/makt etc.

Är det egentligen så? spelarna tjänar ju egentligne inget på att rollpersonerna blir rika. Anledningen till att spelarna ger sig ut på äventyr i rollspel, är ju att det är kul att uppleva äventyr i rollspel. Det gäller bara att få dem att inse det.

De skulle bara slakta allt/alla som kom i deras väg. Nja... det skulle inte vara en bra idé. Jag vill ha tankearbete också.

Du ja! har du någonsin tänkt på vad *dom* vill, din egotrippade fan? :gremwink:

Aceod

Veteran
Som sagt... min huvudvärk. Men lagar både finns och tillämpas. Det är bara det att det är svårt att genomdriva dessa överallt. Inte så lätt att bli ditsatt för ett tex mord om man inte är där när "ordningsmakten" kommer.

Vet att det fanns lagar då också... påpekade bara det så att du inte började babbla mer om agenter etc :gremtongue:

Är det egentligen så? spelarna tjänar ju egentligne inget på att rollpersonerna blir rika. Anledningen till att spelarna ger sig ut på äventyr i rollspel, är ju att det är kul att uppleva äventyr i rollspel. Det gäller bara att få dem att inse det.

Eum... rollspelarna vill ofta bli rika för att kunna köpa bra prylar. Dvs lite av powergaming :gremsmile:

JAG vill ha äventyr och tankearbete, det vill också ett litet fåtal andra i gruppen... dvs en till. Vi vill ha ut lite mer än hack´n´slash. Vad dom vill ha är totaldestruktion... men jag är gud! MOAAAHAHAHHAHHAHHA!

Aceod

Veteran
Ex på tankearbete á la Jürch:

Jag: Ni kliver in i den mörka gränden och längst in står vad som verkar vara en man...

Jürch: JAG DÖDAR HONOM!

Aceod

Veteran
Mina mörkeralver är populära de också...

Även om jag nu föredrar att spela halvalver.