1. Låt orsak ge verkan: formge världen så, att brott bestraffas. En mördad uppdragsgivare innebär en polisutredning, att rollpersonerna blir efterlysta och drabbas av socialt stigma, att de får hämndlystna släktingar efter sig. När tilläckligt många rollpersoner blivit dödade på det här sättet, kanske spelarna fattar.
Tja, jag har spelat med SL som gör just så: när nån gjorde något som upprörde honom kom det helt drös med stadsvakter, mängder av vittnen hade sett dådet, ja det var nästan som självaste Gudarna lade sig i o.s.v!
Resultatet blev att världen kändes styrd av vad SL uppfattade som Ok och vad han tyckte var för nedrigt, i stället för att spelvärldens regler gällde. Vilket att neslighet skulle kunna löna sig. Trist!
"3. Ge rollpersonerna goda incitament. Rollpersonerna utför inte uppdrag för att de vill ha pengar eller makt, utan för att de är hyvens killar. Eftersom spelarna härmed inte har en enda handling som genererar belöningen, utan belöningen är själva den känsla av godhet som kommer sig från att ha gjort något bra (eller vad det nu är som motiverar goda snubbar), så blir den exakta vägen till målet minst lika viktig som målet självt. Om du motiveras att rädda prinsessan för att du är *god*, varför skulle du utföra räddningen genom att göra *onda* handlingar?"
Och du tror att ens Pol Pot skulle kalla sig Ond? Nej, ändamålet hälgar medlen, tyvär! Titta på historien hur många illdåd som begåtts för "allas bästa".
" 4. Kör deras game. Vältra dig i blod, våld och elände. Låt rollpersonernas fiender vara de goda snubbarna. Låt spelarna märka att deras allierade är förvridna, psykotiska typer vars enda njutning kommer från att mörda, plundra, våldta och plåga. Illustrera med all önsvärd detaljnivå det lidande, den skräck och fasa som rollpersonerna för med sig vart de än går. Till slut, förhoppningsvis, kanske spelarna blir så äcklade att de byter inriktning på sitt spel."
Visst ska man visa vad grymhet, ondska, lidande har för konsikvenser men finns inte risken att det blir moraliserande?
"5. Finn dig i det. Om spelarna vill spela öndingar, låt dem göra det. Som spelledare har man väl ändå roligast när man känner att spelarna är intresserade av äventyret, eller? "
Precis! Eller säg åt dem vad som gäller. Därmed basta!
MVH &LPH / J