God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,529
En trend i filmer och speciellt tv-serier under senare år är underliggande nihilistisk teman. Coen bröderna är kanske främst här med filmer så som Burn after reading och No country for old men tv-serier så som The leaftovers, True detective Game of thrones är inte långt efter. Egentligen tror jag att trenden inom populärkulturen började redan på 90-talet med western dekonstruktionen Unforgiven.
Tidigare hade karma fått råda inom film och tv-världen. Även om dåliga saker händer så betyder det något och för det mesta finns det någon sorts rättvisa på slutet.ta
Detta för oss till rollspel. Här tror jag att ett spel var tidigare ute än den generella populärkulturen men det var ett spel baserat på litteratur som länge var nihilismens hemma plan. Det spelet var Call of cthulhu med sina scenarion där alla dog och det inte finns någon rättvisa. Sedan har detta förfinats i andra Cthulhu och Chambers baserade verk så som Delta Green men inte ens andra skräckspel har varit nihilistiska. World of darkness var mer eller mindre bibliska fan-ficition och till och med Kult har en metafysik som är allt annat än nihilistisk trots spelets mörker i övrigt.
Sedan slog det mig, mina OSR D&D spel är grymt nihilistiska. Det finns ingen karmisk rättvisa, det finns ingen absolut moral, medan gudarna finns är de småaktiga och inte ens viktiga för kosmoset, folk dör som förtjänar att leva och vice versa och det finns ingen moral eller läxa att lära. Saker bara händer, ingenting betyder något och världen bryr sig inte om karaktärerna.
Finns det någon moral eller karmisk rättvisa i era spel? Eller inte?
Tidigare hade karma fått råda inom film och tv-världen. Även om dåliga saker händer så betyder det något och för det mesta finns det någon sorts rättvisa på slutet.ta
Detta för oss till rollspel. Här tror jag att ett spel var tidigare ute än den generella populärkulturen men det var ett spel baserat på litteratur som länge var nihilismens hemma plan. Det spelet var Call of cthulhu med sina scenarion där alla dog och det inte finns någon rättvisa. Sedan har detta förfinats i andra Cthulhu och Chambers baserade verk så som Delta Green men inte ens andra skräckspel har varit nihilistiska. World of darkness var mer eller mindre bibliska fan-ficition och till och med Kult har en metafysik som är allt annat än nihilistisk trots spelets mörker i övrigt.
Sedan slog det mig, mina OSR D&D spel är grymt nihilistiska. Det finns ingen karmisk rättvisa, det finns ingen absolut moral, medan gudarna finns är de småaktiga och inte ens viktiga för kosmoset, folk dör som förtjänar att leva och vice versa och det finns ingen moral eller läxa att lära. Saker bara händer, ingenting betyder något och världen bryr sig inte om karaktärerna.
Finns det någon moral eller karmisk rättvisa i era spel? Eller inte?