Nekromanti Nitiska spelledare

G

Guest

Guest
Tvärtom för min del (som SL)

När jag spelledar tycker jag att det är alldeles för svårt för spelarna att klar av sina fiender och mer än ofta får jag sänka värdena så att rollpersonerna ska ha en chans åtminstonde.

Mäster Azazel

G

Guest

Guest
Att lära sig av kritik...

I min spelgrupp (spelgrupper) så brukar vi ta eventuella komplimangr och kritik efter spelmötet så att SL kan förbättra det dåliga och hålla fast på det bra till nästa gång.

SL har inte alltid rätt men det förstör spelstämningen att påpeka det under spelmötet - spelare och spelledare som börjar bråka är allt för ofta jävligt jobbiga.

- Sådetså!!!

Mäster Azazel

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Noloinbåge heter den nog [NT]

No Text

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
SL har alltid rätt. Punkt.

SL har alltid rätt, men han kan (om han vill) böja sig efter spelarnas rättelser (om han tycker att de verkar logiska).

Själv brukar jag böja mig efter vad spelarna tycker beroende på hur de framför det (främst av allt avgör jag om det är logiskt eller inte), om någon säger något i stil med "Öhhh... det där är ju helt jävla ologiskt! Det sjukaste jag har hört! Idiot!" så brukar jag bara göra det hela värre för dem. De kanske får en kruka i huvudet, blir stångade av en stor bagge (/images/icons/wink.gif utOpiA) eller något hemskt.

Jag tar ett exempel: En magiker satte fram en skenbild i luften av sig själv som... kräkade sig framför en annan spelare. Spelaren som blev utsatt bestämde sig för att be och bli räddad på det viset.
SL: "Okej, du sätter dig ner och ber att den ska försvinna..."
Spelare: "Du måste slå för det!"
SL: "Jo, men-"
Spelare: "Jag har faktiskt -bla-bla- i qadosh! Vad ska jag slå mot?"
SL kollar upp gudomlig intervention i grundboken och suckar, "Slå Ob5T6 mot din qadosh (som inte var så hög)."
Spelaren slår och fumlar.
SL: "Jaha. Gudarna bestämmer sig för att... straffa dig för att du var så korkad, de skickar ner en blixt i skallen på dig (effekten av ett sådant fumlat slag)... ta Ob3T6 trauma och smärta. Egentligen ska man sänka din qadosh till noll också, men det ids jag inte..."
Spelaren surar resten av mötet, karaktären? Jo, han gick visst hem till gården och surade sig genom resten av äventyret /images/icons/wink.gif.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Noloinbågar och hen'ai

Och det intressanta med dessa noloinbågar är att 50% av heneaalverna inte klarar av att använda dem till fullo pga styrkekravet :)

- Ymir, bågmästare

Bjorn

Hero
hen'aisk FYS!

Nåja, numera ska det ju finnas (i Eon II) atributträningsregler så alla heneakrigare fysar väl upp sig. Fatta vad coolt, uppfysade negerhenea... Dessutom så är det väl troligt (då den här vissa dvärginfluxer vad jag förstår) att deras variant av alviskan förhåller sig ungefär som tyska till engelska. Alltså lär dom ju t.o.m. låta som Arnold när de snackar "vanlig" (dvs sanari) alviska. Henea rocks!

/Bjorn

Sabelkatten

Swordsman
Felet är spelledarens! (WAS:Nitiska spelledare)

Han spelar ju fel spel!

Kan han inte ta att ett monster dör av en lyckträff så ska han ju köra AD&D, Palladium eller något annat spel med bara en "klumpsumma" HP! I Eon kan ju alla levande varelser dö av en lyckträff från ett fjantvapen!

/Henrik

ripperdoc

Myrmidon
Re: Komplicerat? Not...

<I>Men av någon skum anledning (förmodligen att det är kul att rollspela men att spelarna är för lata för att sparka ut en dålig spelledare och tillsätta en ny) så sker det oftare att spelarna sitter tyst och lider och gnäller sinsemellan.</I>

Jo, jag håller med dig där, jag tror att detta är alltför vanligt. Men fortfarande vidhåller jag vid (vilket du kanske också gör) att det är var mans problem. Det är inte någon annans ansvar än spelarnas att se till att de har trevligt (räknar med spelledare bland "spelare", i det här fallet).
Så, innan "SVEROKS Kontrollmyndighet för allmän rollspelstrevnad" upprättats så kan IMHO varje spelgrupp, eller varje rollspelare, ta sitt egna fulla ansvar för att denne har trevligt. Gör han inte det så antar jag att denne tycker det är kul att inte ha trevligt.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Douggie

Warrior
Nej trots att vi klagar på vår spelledare kör vi inga kobolder. Vi spelar efter rekommendation att inte höja över 15 som det står vid lathunden.

Douggie

Ymir

Liten kantbaron
Re: hen'aisk FYS!

Håller med, henea är urcoola. Men det är tragiken i dem som tilltalar mig, inte Arnold-värdet.

- Ymir, som just nu spelleder en kampanj med henéaalver som flytt från Kraalen-renk-Roghan