Nekromanti Nitiska spelledare

Douggie

Warrior
Min spelledare läste i monster & varelser (en väldigt bra bok förresten) att det ska vara "svårt" (att döda monster)
Men problemet är inte att monstren är svåra han anser att hela eon ska vara omöjligt om du tvingas slåss ensam mot två personer.
När vi lyckligtvis överlever liknande duster så kom han fram till att våra gubbar är för starka och nu kan vi bara få framgångsrik karriär om vi följer i familjens fotspår.

I övrigt fick jag en gång in en lyckträff på ett troll så han dog snabbt (tre extraskador i hjärtat och två artärblödningar) så spelledaren höjde raskt trolls värden med minst tio på allt.
Vi (spelarna) tycker det är fel.

Vem är det som har rätt?

Douggie

Krille

Super Moderator
"Vem är det som har rätt?"

Om jag får uttrycka vad jag tycker (man får ju inte skriva IMHO längre... /images/icons/wink.gif) så har majoriteten rätt.

Spelledande är ett serviceyrke. Spelledaren finns till för att ni (hela spelgruppen, inklusive spelledaren) ska ha roligt. Han finns inte till som motståndare.

Så rösta ner honom. Ni utgör en majoritet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Johan K

Gammal & dryg
Jag tycker att eran SL ska aceptera att ni är bätre än vad devirese monster är. Det är ju svårt nog ibland. Det räcker ju att vara ensmam mot vissa monser ju.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Min spelledare läste i monster & varelser (en väldigt bra bok förresten) att det ska vara "svårt" (att döda monster)
Men problemet är inte att monstren är svåra han anser att hela eon ska vara omöjligt om du tvingas slåss ensam mot två personer.
När vi lyckligtvis överlever liknande duster så kom han fram till att våra gubbar är för starka och nu kan vi bara få framgångsrik karriär om vi följer i familjens fotspår.

I övrigt fick jag en gång in en lyckträff på ett troll så han dog snabbt (tre extraskador i hjärtat och två artärblödningar) så spelledaren höjde raskt trolls värden med minst tio på allt.
Vi (spelarna) tycker det är fel.

Ja din spelledare verkar onekligen lite övernitisk. Normalt så brukar man ju säga att spelledaren alltid har rätt. Men tycker alla spelare att han har fel så är det något fel. Rollspel ska vara roligt för alla inblandade parter. Om det är flera spelare som känner som du tycker jag att ni ska tala med er spelledare och förklara hur ni känner. Om han vägrar ändra sig kan ni kanske låta någon annan vara SL ett tag.

Willie - känner sig som Farbror Barbro

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Oceanliner

Warrior
<I>Vem är det som har rätt?</I>

Spelledaren har rätt på så sätt att han kan ställa krav på rollpersonsregeneringen så att rollpersonerna passar in i kampanjen. Är spelarna inte överens om detta tycker jag att man antingen förösker resonera sig fram till en lösning. Eller så byter man spelledare.

Om han sedan höjer värderna på troll för att få dem svårare att slå ihjäl är också helt ok, så länge det inte går till överdrift. Jag tycker också att troll ska vara farliga motståndare.

Tycker man nu att spelledaren gör fel eller är orättvis så säg ifrån! Se till att efter äventyret eller vid någon paus ta uppå det ni tyckte var dåligt eller orättvist och få det ändrat. Vägrar spelledaren så avsätt honom och spelled själv. En spelledare måste ha spelarnas respekt och förtroende annars fungerar det inte.

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>

Lycan

Hero
Trots att en massa typer redan försökt hjälpa dig med ditt problem finns det självklart fler miffon som bara inte kan låta bli att dela med sig av sina åsikter.

Nåväl...

SL har alltid rätt, grundläggande för att rollspelandet skall fungera. Om SL är dålig har han ändå rätt. Då är det dock spelarnas plikt att upplysa SL om att han är undermålig.
Förhoppningsvist tar han kritiken till sig och bättrar sig, upplys honom om att inte ni tycker det är roligt kan han lika gärna hitta en version av Dungeons & Dragons - Svenska utgåvan och spela solospel, glatt köttandes geléklumpar och anant skoj.

Då så, bara se till att han har det klart för sig att ni inte tycker att hans SL-stil är underhållande. Han borde bättra sig då...

-Lycan

Dougald MacD

Veteran
Howdy,

Monster ska vara kluriga att ha ihjäl, men för den sakens skull behöver man inte gå till överdrift... I min Eon kampanj är det bara jag som SL som får läsa o bläddra i Monster boken, därför är det bara jag som vet hur bra eller dåliga varelserna är. Vill spelarna hålla koll på varelser får dom göra en egen monster bok utifrån det jag ger dom när dom möter monster.

Drakar till exempel är överdjävliga i min kampanj men om det är episkt rätt att nått sån ska kila vidare typ Bard o Smaug i Bilbo händer det, but it aint no milk run to chase dragons.

I övrigt håller jag med Krille

Lycan

Hero
Re: Spelledaren har alltid rätt...

Jag håller inte med om det där Krille.
SL skall absolut inte under några omständigheter riskera att bli nedröstad av spelarna. Speciellt inte i vår spelgrupp där SL har ganska stora problem med att bli respekterad av de ganska kaxiga spelarna.

Fast sedan har vi aldrig råkat ut för problemet "taskig SL"
(Vilket jag antar att du gjort ett antal gånger, annars hade du förmodligen aldrig gått och utvecklat någon sorts "allsmäktig och partisk SL-fobi").

I detta fallet hade kanske nedröstningsmöjligheter varit befogade...

Tja, strunt samma, så länge min spelgrupp fungerar (vilket den faktiskt gör för tillfället!)...

- Da Lycan

Krille

Super Moderator
Kundnytta och monopolställning

"Fast sedan har vi aldrig råkat ut för problemet "taskig SL" (Vilket jag antar att du gjort ett antal gånger, annars hade du förmodligen aldrig gått och utvecklat någon sorts "allsmäktig och partisk SL-fobi")."

Allt för många gånger. Det är genom ett antal sådana "allsmäktiga och partiska spelledare" som hela min idé om spelledarskapet som ett serviceyrke utvecklats.

Det finns ganska få branscher där tjänstetillhandahållaren inte behöver ta hänsyn till kundnyttan. Än så länge ligger Systembolaget i en av dessa, men det börjar luckras upp. Nu börjar man kunna få tag på den öl man vill ha från Apoteket Gröna Skylten...

Men av någon anledning så ställs inte det kravet på spelledare. Spelledare förklaras i text efter text som att vara allsmäktiga och allenarådande, men faktum är att en bra spelledare tar hänsyn till sina kunder (dvs spelarna) och tillgodoser deras behov.

Om det ligger så illa till att spelarna hotar med revolution så är det något allvarligt fel. Förtroendet måste då återställas och det snabbt. Annars finns det en stor risk att inte bara spelandet blir lidande utan även kamratskapet. En god spelledare lyssnar på sina spelare, och om det krävs omröstning för att det ska hända så må det vara hänt. Om inte annat kan det vara en väckarklocka för spelledaren.

- Krille

Dr Ikusha

Veteran
I mitt tycke är det självklart att det ska gå att ha ihjäl te.x. ett troll på en träff om man har rejält med tur. Trollet borde ju (med de regler som finns) med sina extrema värden och regenerering ha större chans att få in en saftig träff på RPna än vad de har på honom, så striden bör bli fullt tillräkligt livsfarlig ändå.
Sådana SL - Spelare konflikter leder ofta till en ond cirkel. SL gör monsterna bättre för att de ska bli svårare att döda, spelarna lägger alla poäng på stridsfärdigheter för att kunna överleva, o.s.v. Det är viktigt att SL inte utövar maktmisbruk. Jag hade en SL som verkade se spelarna som störande objekt i hans storslagna berättelse. Kollade knappt på tärningarna innan han glatt deklarerade: "Du dog!" om man försökte hitta på nått som inte ingick i hans planer. Vi kan väl säga att jag inte har en aning om vad han sysslar med nu och lämna det där.
SL måste sammanfattningsvis åtminstånde var till räckligt skicklig på att dölja sitt mixtrande med reglerna för att spelarna aldrig ska märka det. Som spelar måste man få känna att man kan påverka det som händer och att man har en chans som vilar på tärningarna, inte på SLs god vilja. Även om SL "alltid har rätt" spelar man ju för att alla ska ha kul (SL oxå) inte för att SL ska få utlopp för sitt maktbegär. Tycker jag iallafall. *Pust*

PS

I min spelgrupp slår SL ALLA slag dolt, även spelarnas slag i strid, men eftersom alla litar på honom är det ingen som vill ha det annorlunda.

Nil Mortifi Sine Lucre

Virocon

Swordsman
Tyvärr, måste jag säga, är det SL som har rätt. Inte så mycket att göra. Däremot så kan ni ju låta honom vara spelare hädanefter, och ge SL-ämbetet till någon NI anser vara värdig.

/Virocon

Wille

Veteran
Re: Kundnytta och monopolställning

Håller fullständigt med Krille i denna fråga. Meningen med att spela är att det skall vara skoj. Tycker ni inte om reglerna? GÖR OM DEM!! Tycker ni spelledaren är kass? Meddela & motivera enligt nedan..

Spelarna: Vi tycker du verkligen duktig på att skapa stämning. Det är riktigt kul.
SL: (Rodnar) öhhh.
Spelarna: Men har du tänkt på att det här med monster och hur lätt det är att dö? Vi vill spela hjältar. Vi vill han en chans att överleva och vi vill inte göra om våra karaktärer stup i kvarten. Kan vi inte göra så här istället?? Förklara.
SL. Svarar förhoppningsvis att han skall se över systemet, tänka på det etc.
Spelarna: Det är bra. Förresten, du är bra på detta (vad som helst så SL blir på bättre humör) oxå.

Detta är ett vanligt system där motivation är nödvändig för att "överleva / vinna" Arbete, idrott eller whatever, problemet är att de flesta bara skäller. SÄG alltid vad folk gör bra oxå...

Summan av kardemumman är:
SL vill ha motiverade spelare om tycker det är kul. Det innebär att spelarna har en viss maktposition. Inga motiverade spelare= ej motiverad SL = tråkigt spel vilket i längden ger = inget spel. SL söker kanske ny grupp och likaså spelarna. Eller så kanske det innebär att samtliga lämnar hobbyn..

Påpeka inte brister under pågående äventyr utan efter. Försök inte påverka under äventyret. Då har SL ALLTID rätt..

Meningen är att det skall vara skoj. Är gruppen och SL lyhörd så kommer spelet utvecklas i rätt riktning. HA KUL.

Kom även ihåg att SL kan ställa krav på er om Ni gör det på honom/henne

Allt detta brukar utvecklas med åren....

Länge leve:: kunna få tag på den öl man vill ha från Apoteket Gröna Skylten...

Allt du inte gillar kan du göra om!

ripperdoc

Myrmidon
Komplicerat? Not...

Jag förstår inte varför det måste bli så komplicerat...
För det första, spelledare tjänar inga pengar (tja, inte på spelledandet iaf, men de brukar väl inte tjäna några pengar ändå ;-)).
Alla människor vet vad man kan få för konsekvenser att vara otrevlig mot sin näste. Anser spelarna att spelledaren är otrevlig på ett eller annat sätt, what's the big deal? Antingen ser de till att göra honom trevlig, eller så slutar de vara trevliga mot honom och gör nåt annat istället. Man ska inte behöva strukturera, reglera etc. folks förmåga att göra kul saker ihop. Är inte det ganska självklart?
Det låter lite som om spelledaren har full kontroll över spelarna, men så (brukar) det inte vara (enligt D&B finns ju iaf några...)
Öhm...nu debatterar jag nödvändigtvis inte mot dig Krille, utan luftar bara min åsikt, i mitt för tillfället halvt glädjeförvirrade tillstånd.

*För att flumma vidare*
Det här är ungefär som en löjlig övning i engelskan någon gång i forntiden. Ett utdrag ur en "ungdomstidning" där två killar var sura på varandra för att de stötte på samma tjej. Hmm...ja...är det så komplicerat?

/RipperDoc - förlåt, orkar inte vara snusförnuftig redaktör för tillfället

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vaun Vuriche

Warrior
Äh, jag fattar inte hur din spelledare tänker...

När jag är spelledare försöker jag göra spelupplevelsen precis så som jag själv hade velat ha den som spelare. Nämligen låta spelarna lyckas med sin fantastiskt kluriga plan, eller så. Samtidigt låter jag dom dock betala priset för fatalt misslyckade tärningsslag eller extremt riskfyllda upptåg.

Kort sagt, det är roligare att ensam brottas med varulven under flera minuter för att sedan omfamna den i ett järngrepp och slunga den och sig själv i ett flammande bål än att bara slåss mot den med svärd o sköld (enligt mig iafl).

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Du kanske har en koboldisk karaktär med 20 i [allsmäktig stridskonst som gör Ob13T6 i skada] (precis som 2 av mina spelare har... hade...).

15-16 i svärdsdrill/svärd är väl ganska tillräckligt för en äventyrare? Ja, och ett vanligt svärd (= stridssvärd) förstås.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Krille

Super Moderator
Re: Komplicerat? Not...

"Alla människor vet vad man kan få för konsekvenser att vara otrevlig mot sin näste. Anser spelarna att spelledaren är otrevlig på ett eller annat sätt, what's the big deal? Antingen ser de till att göra honom trevlig, eller så slutar de vara trevliga mot honom och gör nåt annat istället."

Ungefär. Men av någon skum anledning (förmodligen att det är kul att rollspela men att spelarna är för lata för att sparka ut en dålig spelledare och tillsätta en ny) så sker det oftare att spelarna sitter tyst och lider och gnäller sinsemellan.

"Man ska inte behöva strukturera, reglera etc. folks förmåga att göra kul saker ihop. Är inte det ganska självklart?"

Tydligen inte, med tanke på trådens rot.

- Krille

Bela

Warrior
"I övrigt fick jag en gång in en lyckträff på ett troll så han dog snabbt (tre extraskador i hjärtat och två artärblödningar) så spelledaren höjde raskt trolls värden med minst tio på allt."

Har gjort samma sak en gång. I slutet på ett äventyr så skulle RPna krossa en Lamiakult. Och när striden mellan lamian och tempelriddaren börjar så klipper riddaren till och får in 4! extraskador i skallen (Två i hjärnan och en i örat och kraniet vardera), då beslöt jag mig för att modifiera lamians värden så att striden kunde fortgå och lamian kunde komma undan som planerat. Det vart lite gnäll men på det hela så var RPna nöjda med sin bedrift.

Bela

Kameli

Warrior
Du kanske har en koboldisk karaktär med 20 i [allsmäktig stridskonst som gör Ob13T6 i skada] (precis som 2 av mina spelare har... hade...).

15-16 i svärdsdrill/svärd är väl ganska tillräckligt för en äventyrare? Ja, och ett vanligt svärd (= stridssvärd) förstås.

Under min första Eon omgång knatade spelarna in i ett grott troll. Striden blev ganska läskig pga regenerationsförmågan ända fram till att en henea alv fick in EN extraskada i trollets hjärta med en alvisk kortbåge (jag kommer inte ihåg va de heter just nu) Slafs!

David

Varför vara vacker när man kan vara ful?