Vördade herr Nils
Om jag övertolkat dig, ber jag om ursäkt. 2097 sade att Ereb Altor funnits, du gjorde en anspråkslös invändning med glimten i ögat, fick ett svar du ville bemöta, och så blandade jag mig i det hela också.
Vad jag tyckte mig märka hos dig var en stark motvilja mot att använda ord som "finns" i annat än fysiskt bevisbara sammanhang. Min invändning mot det kom sig av den här sidans kontext. Det blir ogörligt att föra diskussioner om fantasivärldar om man oavlåtligen måste definiera vilket slags existens man avser.
Men i och med ditt senaste inlägg konstaterar jag nöjd att vi kan enas om att Ereb Altor aldrig funnits (veterligen) materiellt i vårt universum, annat än symboliserat via trycksvärta eller andra fysiska media. Men vi verkar också ense om att tankar och idéer också finns i någon bemärkelse.
Nu är det inte viktigt på något sätt, även om jag förvånas över det hårdnackade försvar denna fiktiva och löjelseväckande "rustningstyp" får. Är det inte intressantare att använda riktiga rustningstyper.
Hela ämnestråden inleddes med en faktauppgift som kunde vara av intresse för spelkonstruktörer. Nitläder i sin normala rollspelsform verkar inte ha funnits före 1900-talet. Intressant.
Vad man sedan gör med denna uppgift är ju helt individuellt. Jag har använt och kommer att fortsätta använda nitläder i de fantasykampanjer jag spelleder, vare sig de utspelar sig på Jorden eller någon annan himlakropp eller dimension. Men i diskussioner om forna rustningar kommer jag att kunna besserwissra med nitläderinformationen (tills någon hittar nya belägg för detta anslående klädesplagg).