Nekromanti Nitläder har aldrig funitts!

Foggmock

Myrmidon
vad du pratar om är ett sk. Visbypansar eller Gotlandspansar. varför det kallas så har jag ingen aning om, men jag tror att jag kan stärka din teori om att just en läderbit fylld med bara metallnitar inte har använts i vår värld, så att säga. det är förmodligen billigare och bättre att nita dit plåtar på insidan istället för den stora mängd nitar det krävs för att täcka hela rustningen med nithuvuden som antagligen inte skyddar sådär himla bra.

Cybot

Mest spelbar
vad du pratar om är ett sk. Visbypansar eller Gotlandspansar. varför det kallas så har jag ingen aning om
På grund av att man hittade en hel massa sådana rustningar utan för visby i massgravarna, alltså de som grävdes för att begrava de döda efter Slaget vid Visby 1361.

Foggmock

Myrmidon
Det är ju liksom den självklara orsaken, det var jag medveten om också. jag tänkte snarare att det knappast kan ha varit unikt för just Gotland/Visby, och varför vi av medeltidshistorikerna på Kalmar Läns Museum blir ombedda att kalla dem för just Gotlands/Visbypansar när vi undervisar besökare på våran lilla medeltids'experience'? Tyvärr har jag bara detta skriftligt utan förklaring, men jag tänkte fråga när jag träffar nån av dem nästa gång eftersom det verkar lite konstigt IMHO. var det unikt för Gotland kan jag förstå, men en sån mer eller mindre genialisk konstruktion kan knappast vara det. en annan tänkbar teori är att de orginerade från Gotland, men på samma sätt torde de finnas i stort sett över 'hela världen' och inte vara en svensk uppfinning. detta är såklart löst spekulerande allting, och även en bit off topic.

Till ett Gotlands/Visbypansar hör ju också ett par snajsiga axelplåtar och inte bara lädret med plåtarna på insidan.

för att gå tillbaka on topic, hur skulle nitarna kunna utformas på ett 'nitläder' för att ge bästa skydd? de 'platta', flacka nitarna som ofta täcker hela armband på hårdrockers/punkare torde ju bara styra ner vapnet mot de svagare delarna av rustningen (mellan nitarna där det bara är läder) och isåfall så att säga motverka sitt eget syfte. å andra sidan krävs det då att nitarna sitter i jämna rader och att hugget inte tar tvärs över. hmm. kanske det har mer potential än jag trodde först.

Cybot

Mest spelbar
Ja, men stora mängder har hittats på gotland och därför så heter de visbyharnesk inom svensk arkeologi.

Det är ungefär samma orsak som vi kallar Lucerne hammare för Lucerne hammare. De hittade helt enkelt sådana i en rustningskammare i Lucerne i Schweiz, och därför heter det nu Lucerne hammare.

Kort sagt man hittade en bunt sådana och hux flux så heter de så.

PS: Dessutom så blir översättningen av Coat of Plates inte så himla bra =P

Rosen

Myrmidon
Dessutom så blir översättningen av Coat of Plates inte så himla bra =P

"What's that on your shield?"
"My family's Coat of Arms. It dates back three hundred years."
"Really? They wore coats like that in those days?"
(Hägar the Horrible)

--
Åke

Vindhand

Myrmidon
PS: Dessutom så blir översättningen av Coat of Plates inte så himla bra =P

Brynja? Lamellpansar?

Björn Hellqvist

Swordsman
Överdragsrustningar

Överdragsrustningar (Visbypansar/coat-of-plates/annat) förefaller ha uppstått vid 1200-talets mitt i centrala Europa. Det är inte säkert att det var Gotlandsbönder som bar dem vid slaget, då typen var modern och därmed troligare buren av danskarna och deras tyska legoknektar. Ett av harnesken var f.ö. märkt med en frisisk adelssläkts sköldemärken, vilket pekar på att det kan ha varit stupade fiender som begravts med harnesken på.

Foggmock

Myrmidon
Re: Överdragsrustningar

Av någon anledning väljer jag att tro dig. :gremsmile:

Snackade med en av historikerna på länsmuseet och han trodde just samma sak. själv visste han heller inte just varför de kallades för Visbypansar men trodde på hypotesen om att det var för att de hittats där.

Mask_UBBT

Hero
Det här var ju läskigt!

Det måste ju betyda att det fins horder av vampyrer och sånt där ute!
Och orcher, fast de verkar ju dö ganksa lätt...

/Mask - hävdar att Gotland ladrig funnits, jag har inte läst någon bok om något sådant

Cybot

Mest spelbar
Re: Brigandin

Det är skillnad på Brigandin och "Coat of Plates".

Ett visby pansar(coat of plates) använder bra mycket större plattor så som illustreras ganska bra i denna bild(ett av visbyharnesken), medans en brigandin består av mindre plattor och är en vidare utveckling av Visbyharnesket.
En rekonstruktion (visserligen av en SCA:are men ändå ganska exakt).
Det skiljer si sådär ett sekel eller två.

Ett visbyharnesk är mer likt en Lorica Segmentata än en brigandin.

EDIT: Dessutom så skiljer sig rollerna hos en Coat of Plates och en brigandin. Då Coat of Plates är en överdragsrustning medans brigandinen är tänkt att användas som en primär rustning.

Pom

Swashbuckler
Djupa vatten

Hur kan man på felaktigheter och okunnighet skriva saker som sedan uppfattas som osvikliglag av de som inget vet och inget vill lära sig.
Men inte kan man hävda att bara det som har fysisk existens finns. Idévärlden är nog så viktig. Utan den, inget språk, ingen matematik, inga idéer. Den reella idén om fiktiva företeelser typ Ereb Altor är liksom en del av förutsättningen för www.rollspel.nu.

Insignia

Swashbuckler
Elva

"Älvor och alver är inte samma sak"

Inte i ordinär fantasy, men annars är älva femininformen av ordet alv.

Pom

Swashbuckler
Vördade herr Nils

Om jag övertolkat dig, ber jag om ursäkt. 2097 sade att Ereb Altor funnits, du gjorde en anspråkslös invändning med glimten i ögat, fick ett svar du ville bemöta, och så blandade jag mig i det hela också.

Vad jag tyckte mig märka hos dig var en stark motvilja mot att använda ord som "finns" i annat än fysiskt bevisbara sammanhang. Min invändning mot det kom sig av den här sidans kontext. Det blir ogörligt att föra diskussioner om fantasivärldar om man oavlåtligen måste definiera vilket slags existens man avser.

Men i och med ditt senaste inlägg konstaterar jag nöjd att vi kan enas om att Ereb Altor aldrig funnits (veterligen) materiellt i vårt universum, annat än symboliserat via trycksvärta eller andra fysiska media. Men vi verkar också ense om att tankar och idéer också finns i någon bemärkelse.

Nu är det inte viktigt på något sätt, även om jag förvånas över det hårdnackade försvar denna fiktiva och löjelseväckande "rustningstyp" får. Är det inte intressantare att använda riktiga rustningstyper.
Hela ämnestråden inleddes med en faktauppgift som kunde vara av intresse för spelkonstruktörer. Nitläder i sin normala rollspelsform verkar inte ha funnits före 1900-talet. Intressant.

Vad man sedan gör med denna uppgift är ju helt individuellt. Jag har använt och kommer att fortsätta använda nitläder i de fantasykampanjer jag spelleder, vare sig de utspelar sig på Jorden eller någon annan himlakropp eller dimension. Men i diskussioner om forna rustningar kommer jag att kunna besserwissra med nitläderinformationen (tills någon hittar nya belägg för detta anslående klädesplagg).

Pom

Swashbuckler
Du har makten!

Som jag ser det förstår jag att rollspel är skapades av människor...
Jag rycker en del av en mening ur sitt sammanhang, men bara för att få en inledning på mitt inlägg :gremwink:.

Rollspel skapades av människor. Deras innehåll skapades av människor. Du är själv en av dessa människor. Skapa! Det är okej att ta med saker man har hittat på själv! :gremsmile:

Jag ville bara få det sagt. Jag har den största respekt för autenticitetssträvanden, både som stämningshöjare och för sin egen skull.

Kimon

Swordsman
Re: Högaktade Pom

Och är man då så oförskämd som jag råkar vara och säger att dessa grupperingars attribut inte har den historia som de hoppas på, så hamnar man tydligen i blåsväder.

Nu har jag säkerligen läst tråden för slarvigt, men är det egentligen någon som motsätter sig dina och andras påståenden om att nitläder har funnits i vår historia? Jag tycker att de flesta är rörande överrens på den punkten.

Sedan kan man ägna sig åt ett visst tyckande för eller mot nidlädrets existensberättigande i fantasy. Det som möjligen kanske bör understrykas är väl att nitlädret är ett fantasifoster i stil med kraggsvärd, mithril eller magi. Det verkar som om vissa rollspelare drabbats av en förvirring rörande nitlädrets historiska existens och mig veterligt finns det inga belägg för det. Det som är olyckligt och som möjligen retar upp de kunniga i ämnet är att vissa framhävdar detta pansars existens i vår historia på samma grundvalar som värjor, dolkar och sköldar. Och det är mig veterligt fel.

Men om det nu är fantasy vi pratar om så förväntar åtminstonde jag mig ett visst svängrum och att vissa felaktigheter (ur historiskt perspektiv) smyger sig in spelet, eftersom vissa av dessa felaktigheter kan ha en stämningshöjande inverkan. Så jag tycker att det är helt ok att man använder nitläder, kraggsvärd och eldklot om man spelar fantasy. Däremot så undanber jag mig eventuella försök att framställa dessa ting såsom verkliga och historiskt korrekta.

Det verkar som om ni håller med.