Det är ju liksom den självklara orsaken, det var jag medveten om också. jag tänkte snarare att det knappast kan ha varit unikt för just Gotland/Visby, och varför vi av medeltidshistorikerna på Kalmar Läns Museum blir ombedda att kalla dem för just Gotlands/Visbypansar när vi undervisar besökare på våran lilla medeltids'experience'? Tyvärr har jag bara detta skriftligt utan förklaring, men jag tänkte fråga när jag träffar nån av dem nästa gång eftersom det verkar lite konstigt IMHO. var det unikt för Gotland kan jag förstå, men en sån mer eller mindre genialisk konstruktion kan knappast vara det. en annan tänkbar teori är att de orginerade från Gotland, men på samma sätt torde de finnas i stort sett över 'hela världen' och inte vara en svensk uppfinning. detta är såklart löst spekulerande allting, och även en bit off topic.
Till ett Gotlands/Visbypansar hör ju också ett par snajsiga axelplåtar och inte bara lädret med plåtarna på insidan.
för att gå tillbaka on topic, hur skulle nitarna kunna utformas på ett 'nitläder' för att ge bästa skydd? de 'platta', flacka nitarna som ofta täcker hela armband på hårdrockers/punkare torde ju bara styra ner vapnet mot de svagare delarna av rustningen (mellan nitarna där det bara är läder) och isåfall så att säga motverka sitt eget syfte. å andra sidan krävs det då att nitarna sitter i jämna rader och att hugget inte tar tvärs över. hmm. kanske det har mer potential än jag trodde först.