Nekromanti Nitläder (se hit, Herr Nils!)

Illern

koppariller
Re: Dubbelyxor

Om man vill kan man i en fantasyvärld ha de underliga dubbelyxor som finns i D&D (ett huvud i varje ände...), men vill man ha realism bör man nog utelämna dem.

Däremot verkar de inte ha varit helt ovanliga som symboler och för ceremoniella syften under antiken. För du menar väl inte med ett huvud i varje ände på skaftet?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Har ni glömt Judas Priest? ...

Judas Priest (bildades 1971, första LP:n kom 1974) var de som introducerade läder och nitar inom hårdrocken, och det ett par år innan punken ens var påtänkt. Som herr Nils påpekar hämtade de mycket riktigt inspiration från den amerikanska västkustbögrörelsen.

Visserligen tragglade de sig fram ett tag innan de slog igenom med buller och bång med albumet »British Steel« (1979) i samband med NWoBHM (Judas Priest, Iron Maiden, Saxon m.fl.), men de var ändå först.

Se bifogat bevismaterial.

Nitar inom punken är för övrigt en ganska sen 70-talsföreteelse. De första punkarna (alltså fansen, inte musikerna) såg ut som folk gör mest. Lite extra sönderrivna brallor, en och annan säkerhetsnål på jackan, rufsigt hår och knasigt smink på tjejerna. Det som för många blivit sinnebilden av en punkare är ju Londonpunkarna med sina halvmeterlånga tuppkammar i glada färger, extremt tajta, uppkavlade byxor, högskaftade kängor och nitbeströdda, målade skinnjackor med diverse handskrivna budskap på ryggen. Dessa punkare dök alltså upp först i övergången mellan 70- och 80-tal. Dessutom var det ju långt ifrån alla punkare som såg ut på det viset.

Helgonet

Veteran
Re: Teorier och fakta

Tror att jag läst någonstans att nitläderrustningen är en cermoniell och därför lättare variant (utan plåtar) av den rustningstyp där plåtar nitats fast mellan två lager av läder/tyg.
Alltså är nitlädret ingen "riktig" rustning.

Björn Hellqvist

Swordsman
Hypoteser och antaganden

Ceremoniellt bruk?! Tyvärr, det finns inga bevarade rustningar av den typen, ej heller några omnämnaden i rustningslitteraturen.

Re: Nutids historia

Tror nog jag med... Men sen finns ju Sex Pistols som trots allt är namngedda efter en Bondage äffär i London....

Björn Hellqvist

Swordsman
Trubbelyxor

Det finns inga belägg för dubbelyxor under europeisk medeltid, men de fanns bl.a. på Kreta under antiken och i Persien efter medeltidens slut. Bilden visar ett persiskt yxhuvud.

Björn Hellqvist

Swordsman
SoR

Det undrade jag också när jag hörde det... Det verkar som sagt vara ett säljargument just nu, eller nåt. Jag vill minnas att det gällde svärd och andra vapen som förekom i filmen och som visst skulle vara "autentiska", alltså baseras på verkliga historiska motsvarigheter. Det gäller som bekant åtminstone inte orchernas eller Gimlis vapen och utrustning...
Vapnen i filmen är i högsta grad fungerande. Det är bara en fråga om hur bra de fungerar... Gimlis prylar är helt OK, även om jag inte är 100% förtjust i estetiken.

Björn Hellqvist

Swordsman
Ring, ring!

Dock finns det tänkbara varianter med metallbesatt läder som skulle kunna funka (exempelvis med täckande mönster av ditsydda ringar i 4-5cm storlek som man ibland ser i film). Med sådana varianter måste man välja om man vill gå på historiskt korrekt eller "det skulle funka, så i min fantasyvärld finns det". Detta val beror på vad man vill få ut av spelet och världen.
En ring med 50 mm:s ytterdiameter och 40 mm:s innerdiameter är 64% hål... Inte världens bästa skydd... Den typen av ringpansar har ingen historisk motsvarighet, utan är en feltolkning av medeltida illustationer som uppstod på 1800-talet.

Maxwan

Swordsman
Re: heh...

New Line Cinema har gett pengar till projektet ja, men det är inte en hollywood produktion. WETA som gjort så gott som alla rekvisita är ju från NZ, och som du säkert visste spelades ju filmen in där, och bla bla bla. Iofs får jag hålla med dig om att det är ganska mycket hollywood över filmen - men det är ju det så fort vi pratar om filmer med stor budget. Crouching Tiger, Hidden Dragon är ju också en holywoodfilm i mitt sätt att se... Men nog om det, så länge du verkligen inte tycker tvärt emot vad jag tycker så är väl dethär om filmer ett avslutat kapitel.

Mac - som vill påpeka att den extra halvtimmen gjorde filmen grymt mycket bättre (ja, verkligen grymt mycket bättre)

Maxwan

Swordsman
Re: SoR

Det är bara en fråga om hur bra de fungerar
Svärd av stål som är sylvassa brukar vara rätt fungerade. När de dessutom är gjorda av en mästersmed som har vapensmide som yrke så blir de inte sämre... de 6 timmar dokumentärer som följer med extended version tar upp detta. Alla vapen i filmen som huvudkaraktärerna har finns i ca 10 kopior. Det finns ett riktigt vapen, som en smed har gjort. Det är ett riktigt svärd, och ett verkligen bra. Sen finns det plastvapen, men de användes knappt, och slutligen vapen i gummi för säkerhetsskäl. Viggo (Aragorn) älskade sitt riktiga svärd och således använde han det i större delen av filmen, annat än när han inte fick det. De flesta striderna är ju ganska bra upplagda och pga det så kan skådespelarna vara säkra på hur de ska slåss, och använder därför riktiga vapen. Alla rustningar är i stål, gjorda av smeder. Så gott som allt är användbart i verkligheten. Muggarna de dricker ur i filmen för att dra ett exempel, är gjorda i keramik av ett proffs som ville vara med i produktionen. Han gjorde 1000 keramikmuggar. Ja, ovs. Sen finns det vissa saker som inte är riktiga, bland annat ringbrynjorna. De väger ju, som alla rollspelsnördar vet, väldigt mycket och är således gjorda i plats när de har strider. De finns även riktiga som de har på sig när det är stillasittande och poseringsscener, men när de måste röra sig mycket så drar de ner på vikten.

Mac - som verkligen älskade de 6 timmar som handlade om inspelningen.

Björn Hellqvist

Swordsman

Man kan läsa mer om svärden i min intervju med ett par av upphovsmännen. Angående ringbrynjor, så behöver inte en stålbrynja vara särskilt tung - jag bar vid ett tillfälle min 5,5 -kilosbrynja 14 timmar i sträck.

Maxwan

Swordsman

stålbrynja vara särskilt tung
Nää, det har du ju rätt i... å andra sidan, är den väldigt stor och täcker mer än bara bröst och mage så ökar vikten, och täcker den armar och huvud så blir det väl ännu tyngre. Jag kan inte säga att jag kan något om vikterna, och kommer inte riktigt ihåg vilka som har brynja i filmen eller inte. Men liksom, en heltäckande brynja som ser något så när tuff ut måste väl väga ganska mycket mer?

De sa ju i alla fall att anledningen till att de gjorde dem i plast var för att det var svårt för karaktärerna att röra sig i riktiga ringbrynjor.

För övrigt måste jag bara fråga hur du fick tag på John Howe och Peter Lyon och lyckades göra en så lång intervju med dem?

Mac - som hade köpt all världens svärd och rustningar om han vann 100 miljoner på lotto, men för tillfället inte kan spendera pengar på sånt...

Björn Hellqvist

Swordsman

Det är sant att en mer heltäckande brynja blir tyngre - något annat vore att trotsa naturlagarna! Det som gör brynjan inte bara tyngre att bära, utan även mindre smidig att röra sig i, är om den räcker nedanför knäna och dessutom har långa ärmar.

Att få tag på JH och PL var inte så svårt - Peter är aktiv på ett svärdsdiskussionsforum där jag är moderator, och John gick att ta reda på via det historiska sällskap han är aktiv i. Att kunna hänvisa till gemensamma vänner gjorde det förmodligen lite lättare. Själva intervjun genomfördes m.h.a. emailade frågor. En svensk översättning kommer att finnas tillgänglig inom en nära framtid.

Troberg

Sinister eater
Re: Ring, ring!

En ring med 50 mm:s ytterdiameter och 40 mm:s innerdiameter är 64% hål... Inte världens bästa skydd... Den typen av ringpansar har ingen historisk motsvarighet, utan är en feltolkning av medeltida illustationer som uppstod på 1800-talet.
Om du läser mitt inlägg igen så finner du att det jag säger är att de inte fanns, men att de skulle kunna finnas i en fiktiv värld, då den trots allt ger visst skydd mot hugg (men fortfarande nog är att betrakta som lätt rustning).

Troberg

Sinister eater
Re: Ring, ring!

Och om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag inte påstår att du påstår att de fanns...
Sorry, jag var nog bara trött.