Litegrann om vad som är fel i Braveheart
Då det tydligen råder viss förvirring om huruvida man kan lita på faktakontroll och autenticitet i Hollywood-produktioner, så vill jag här utveckla det jag finner mindre tillfredsställande i Braveheart avseende vapen och rustningar.
Till att börja med så vill jag betona att Braveheart inte är den enda filmen som har betänkliga brister på den punkten. En hyllad film som Gladiator uppvisar en hel massa felaktigheter, som får de som är hemma på antikens krigföring att vrida sig i plågor. De romerska legionerna använder tunga kastmaskiner mot infanteri; de har alldeles för många standar och fälttecken; det finns brister i taktik och användandet av vapen; i scenerna på Colosseum får man se gladiatorer i hjälmar från 200-talet till 900-talet, plus rena fantasikonstruktioner; etc, etc. Trots det är Gladiator en i mina ögon bättre film än Braveheart, även om de historiska felen är minst lika stora.
OK, vad är det som är fel med striderna, vapnen och rustningarna i Braveheart, då? Jag tog en titt på min inspelning av eländet, och vill nog korrigera mitt tidigare påstående om att 80% var skit. Sanningen ligger nog närmare 90%...
- Slaget vid Stirling skedde vid bron över floden Forth, och inte som i filmen som ett snyggt uppställt slag på ett lämpligt fält. Jag har gått över bron (uppförd på samma ställe som den ursprungliga bron) och sett terrängen (OK, villaområden och trafikrondell) där slaget utkämpades. Filmskaparna fuskade för att slaget skulle bli mer heroiskt och lättare att regissera.
- Den skotska
schiltron-taktiken (pikformationer mot kavalleri) presenteras som ett hemligt vapen - så pass hemligt att skottarna inte ens verkar ha övats i metoden. Men ändå används den med 100%-ig framgång och disciplin.
- Bågskyttarna ger ett mycket tamt intryck. De förödande pilregn på 1000-tals pilar/minut som spred sådan oreda på kontinenten är här mycket beskedligare.
- Skottarna intog inte York; möjligen Berwick-upon-Tweed (som av hävd var den stad som råkade värst ut p g a sitt läge vid gränsen). Vid belägringen används dessutom dengamla klichén kokande olja (inte matlagningsolja utan petroleum - vaar man nu får tag på det i sådana kvaniteter vid den tiden och platsen).
- Några irländare omnämns inte i källorna om slaget vid Falkirk (elaka tungor säger att Guinnessbryggerierna ville ha produktplacering i filmen, så deras logotyp, den irländska harpan, förekommer på ett banér i slaget).
- Mel Gibsons uppenbarelse är rätt märklig. Kilten är tydligen korrekt (även om det är omstritt huruvida en representant för låglandsadeln skulle klä sig i en), men varför tvåhandssvärd från 1400-talet och blå färg i nyllet typ pikterna 800 år tidigare? Den enda rustning han bär är ett "Visbypansar" samt vid Falkirk en liten fånig hjälm som skulle platsat i Conan. Om han rustat sig som anstått den samhällsklass han tillhörde, skulle han sett ut som sina engelska motståndare.
- Flera av de engelska fotsoldaterna bär en sorts plåtklädda tunikor och byxor, som absolut inte har något att göra med några kända rustningsplagg. De ganska platta hjälmar som bärs var vanliga under en kort period av 1100-talets senare hälft, men försvann ur bildkonsten ganska så omgående.
- Man blandar friskt med riktiga ringbrynjor och silverfärgade ylleplagg, ibland på samma skådis. Även om tanken är rätt (ringbrynja var vanligt), så blir effekten anskrämlig.
- Andra hjälmar som används är sammetsklädda salleter av 1400-talstyp, samt vid ett tillfälle något som ser mer ut som en persisk hjälm.
- Mel Gibsons rygghölster är en pryl som orsakat stor förvirring bland rollspelare och andra, som tror att det går att dra ett 138 cm långt svärd från ryggen...
- Det förekommer både stridsslagor, stridshammare och stridsgissel, vilka var mycket sällsynta på de breddgraderna före 1500-talet.
- Skottarna å sin sida har fler harnesk än hjälmar. Man kan undra varför de inte använder mer av från engelsmännen erövrade rustningar.
-
Revebraces (plåtskydd för överarmen) är i 1400-talsstil.
- Fjällpansar, som inte var vidare värst vanligt, förekommer ymnigt blad de nästan parodiskt väluniformerade engelska enheterna.
- ...fast sanningen att säga, så såg jag till väldigt lite nitläder... Det som kan uppfattas som nitläder (skottarnas bruna lädervästar med ett gäng nitskallar synliga) är i själva verket fodrade med mindre plåtar. Det är alltså de nitar som håller fast plåtarna som syns, inget annat.
(
Läs mer här.)
Braveheart är ett av senare års mest flagranta och framgångsrika exempel på den historieförfalskning som Hollywood ägnar sig åt. Jag tycker att det är oroande att folk så villigt köper det som presenteras på film, men än värre är att samhällssyn, historieskrivning och värderingar passerar så okritiskt. Att någon ser på Braveheart och tror att nitläder fanns på riktigt bara för att någon dräktdesigner tyckte det såg tufft ut är illa nog. Att man sväljer det sätt som historien presenteras på är än värre, så därför bör vi alla lite till mans tänka på vad det är vi egentligen ser.
Källor
David Nicolle: Arms & Armour of the Crusading Era
David Nicolle: Medieval Warfare Source Book
David Edge & John M. Paddock: Arms & Armor of the Medieval Knight