Nekromanti Nivåkrångel...

Jolle187

Veteran
Teoretisk kan en rollperson gå upp till t.ex utövare från amatör under samma scenario. Bör man då låta RP:n få stiga en av ninåerna och vänta med den andra tills han har vilat klart eller bör man låta honom/henne vila i (enligt exempel i boken) sex månader?
Efter såppas mycket poängerövring är man väl värd en bonos direkt...

Zaphod_UBBT

Swordsman
Hej!

Tja, till att börja med är det väl mest ett teoretiskt problem, precis som du säger. Jag vill minnas att det behövs åtminstone ett par tre hundra poäng för att nå Utövar-nivån.

Men för att besvara din fråga: Gör på något sätt som känns bra.
Exempelvis kan du göra så som du tänkte, starta nästa äventyr sex månader senare, och alla har fått sina höjningar.
Annars kan du låta höjningen komma direkt, om du vill. Det kanske känns ologiskt, men det blir inte ett problem förrän du gör det till ett. Om karaktärerna får sina höjningar och ni påbörjar ett äventyr så behöver man inte tänka på det. Så länge ni inte bryr er om logiken och trovärdigheten så kan ni göra på något bekvämt sätt.
Och, jag menar, det är ändå inte så trovärdigt att "nu har vi slaktat ett gäng troll och räddat prinsessan. Snart kan vi bli bättre på valfria färdigheter".

Zaphod

Hallo, vill du ha ett tips?? det är ju klart att du vill,
för annars skulle du ej skrivit detta inlegg..
jaja här kommer det. Om du har sisådär 260 kronor
över så KÖP EXPERT, då slipper du allt nivåskit.
Slut på tipset, ha en fortsatt trevlig dag

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Äsch, fånerier. Nivåer är en alldeles utmärkt regel. D6E är ju iofs ett ganska bra tilläg till DoD men ska jag vara helt ärlig så tycker jag att de nya yrkena är det finaste med den boken.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Trött jag blir ...

Jag tänker inte ens försöka tala om hur illa jag tycker om inlägg som ditt.

Visst, det står dig fritt att tycka vad du vill om DoD6.

Men om du inte kan uttrycka ditt missnöje/föra fram din kritik på ett annat sätt än genom att skriva »suger totalt« så kan du lika gärna hålla det för dig själv!

Krille

Super Moderator
Re: Trött jag blir ...

Jag håller med Dante. Visst har jag gnällt på diverse DoD-utgåvor genom mina dagar (och en kasse andra spel med), men jag försöker i alla fall ha något på fötterna när jag gnäller. Så istället för att bara säga att DoD suger balogny, försök gärna tala om vad som suger balogny och varför. Men sådant här okonstruktivt gnäll slipper jag helst.

Sodivra

Champion
Se så.

Som jag skrev i detta inlägg så kan okonstruktiv kritik uppfattas onödigt dåligt, värre än man kan tro.

Okej, detta gällde någon som gjorde sig lite lustig, men det är lite samma grej: Klart att man får tycka vad man vill, men ifall man bara konstaterar att DoD6 suger, utan motivering, så kommer man reta upp och såra mer människor än det är värt. Det känns inte som en stor grej att säga det själv, men människor tar oftast åt sig, på något sätt. Är det verkligen värt att säga det då, när man kan säga det på ett konstruktivt sätt?

Det är därför vi moderatorer och admins anmärker.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack för din insiktsfulla analys

Och så undrar folk varför Riotminds öppnade ett eget forum... tja, de kanske tröttnade på inlägg som dina. Det kan ju vara en förklaring.

Magnus

Krille

Super Moderator
Re: Tack för din insiktsfulla analys

"Och så undrar folk varför Riotminds öppnade ett eget forum... tja, de kanske tröttnade på inlägg som dina. Det kan ju vara en förklaring."

Jag tror iofs inte att de slipper motsvarande troll där heller, men det ger dem en större känsla av kontroll.

Själv kommer jag fortfarande att outsourca forumsverksamheten till www.rollspel.nu, även efter att jag har kommit att dominera rollspelsindustrin. :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hehe

Jo, ända tills wrnu inser att du utnyttjar dem för att du blivit ett kommersiellt utsugarförlag, och tvingar dig att betala för all service de ger! :gremgrin:

Alternativt, till du blivit ett kommersiellt utsugarförlag, och tvingar WRNU att betala för att få ha ditt forum hos sig. :gremgrin:

Visst har du rätt i att Riot säkert har motsvarande troll på sitt forum, men i gengäld har de desto fler hardcore fans som hjälper till att hålla koll på vad som sägs. Här är smaken lite mer... balanserad, om jag säger så.

På sätt och vis tycker jag att det är synd med uppdelningen, men nu slipper DoD 91-gänget och Ereb-gänget att känna att de drunknar i DoD6-inlägg.

Ereb-gänget, förresten. Det har vart väldigt tyst kring dem ett tag nu, tycker jag? Hmmmm...

Magnus

Nightowl

Champion
Re: Hehe

Visst har du rätt i att Riot säkert har motsvarande troll på sitt forum, men i gengäld har de desto fler hardcore fans som hjälper till att hålla koll på vad som sägs.
Så deras forum-snutar har lättare att få ihop en lyncm... ett uppbåd, menar jag? :gremwink:

Erik, skrev först 'lunchmob'. :gremblush:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Hehe

"På sätt och vis tycker jag att det är synd med uppdelningen, men nu slipper DoD 91-gänget och Ereb-gänget att känna att de drunknar i DoD6-inlägg."

Har de verkligen upplevt detta tidigare då? Personligen tycker jag att det här forumet förtjäar mer uppmärkamhet och aktivitet än vad det fått hittills. Vänta bara till jag själv får råd att köpa Drakar & Demoner 6.0. Då ska ni få se på andra bullar. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Lokalt lågt atmosfäriskt tryck

Det handlar inte om ordvalet, utan om innehållet. Du kan inte tänka dig att motivera din åsikt?

Slipknot

Veteran
om man måste välja mellan stad, län och etc väljer
Re: Lokalt lågt atmosfäriskt tryck

okej... jag tycker det borde finnas fler nivåer... lr att dom kanske skulle slopa hela nivåkrånglet..

att fyra tvåmannatält är billigare en ett 8a manna...

reglerna för strid är öhh väldigt kasst pga av att man inte indelat vapenfärdigheterna i typ svärd, yxa och pilbåge utan att man kör typ närstridsvapen och avståndsvapen... som om det var likadant att slåss med tvåhandssvärd och en typ lite större yxa...

plus att man är så kass (suger) i början....

man kan inte slåss alls med vapen när man är Lärd..

Krille

Super Moderator
Re: Lokalt lågt atmosfäriskt tryck

"reglerna för strid är öhh väldigt kasst pga av att man inte indelat vapenfärdigheterna i typ svärd, yxa och pilbåge utan att man kör typ närstridsvapen och avståndsvapen... som om det var likadant att slåss med tvåhandssvärd och en typ lite större yxa..."

Hähä! Just det ämnet har diskuterats till dödagar på Rollspelsmakarforumet. Och fascinerande nog så verkar de som kan något om ämnet och som faktiskt utövar medeltida våld vara rätt så rörande eniga om att likheterna är rätt mycket större än de traditionella vapenfärdigheterna. Se till exempel den här tråden.

"haha... kul va (blir ni sura över mitt inlägg håll det inom dig..) "

Varför skulle jag bli sur över ditt senaste inlägg? Det är ju nästan konstruktivt, och innehåller om inte annat något som man kan diskutera. De vanliga "XXX suger getpung"-inläggen är ju snortrista.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Surfa lite på forumen...

...så upptäcker du att nått av de vi avskyr mest av allt är folk som säger "spel x suger" utan att motivera sig.

Sen har vi ju det där med formuleringen. Min gode vän Henrik Hårdråde (som han kallades när han bossade över Conan-tidningen) har en gång sagt, som svar på nån som tyckte det var kul att dissa folk och vara allmänt störig:

"Om du inte bryr dig om hur du uttrycker dig, varför ska jag bry mig om vad du tycker?"

Fundera på den ett tag.

Magnus