Nekromanti No more Saruman?

Foggmock

Myrmidon
Re: Synd! [Spoiler RoTK]

Det är där man får veta vad som händer med själva ringen, säger Robert Leijon.

...på intet sätt hintas det att detta är det slutgiltiga slutet. Att de goda skulle vinna var det väl rätt många som gissade på.

Dock skulle jag vilja se lite mer respektfyllt på saken istället för att dissa alla som just nyligen fått upp ögonen för LoTR och sett filmerna som ett mer spännande alternativ än att plöja böckerna. Vi på rollspelarekulturforumet är inte förmer än de tusentals treor som idag ska skriva det Nationella Svenska B-provet. Av ALLA kapitel i hela boken var de tvungna att välja just det som avslöjar HUR upplösningen går till. Inte hur den slutar som sagt, utan just HUR det händer. De kunde gott valt ett annat kapitel med liknande stämning (vilket verkar vara det centrala i valet av texter), särskilt som det här ligger i anslutning till filmens premiär.

Nä, klantigt skolverket, och osande dåligt uppträdande av eliten på kulturforumet.

Foggmock - stressar iväg

Troberg

Sinister eater
Förklaringen

Upprepa efter mig: "Tjäna mer pengar på en 'Directors cut extended version' och lättlurade fans.". Så enkelt är det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Förklaringen

"Upprepa efter mig: "Tjäna mer pengar på en 'Directors cut extended version' och lättlurade fans.". "

Har inte de förlängda versionerna bara blivit längre och längre dessutom? Jag tycker jag har hört att den förlängda versionen av "Sagan om de två tornen" var hela 43 minuter längre. Då måste ju filmen som helhet blivit runt 4 timmar lång.

Balderk

Swashbuckler

Nä, klantigt skolverket, och osande dåligt uppträdande av eliten på kulturforumet.
Ja, jag kan hålla med om att jag var lite för fördomsfull mot de som inte läst boken. Men jag tycker inte spoilern är allt för stor. Hade jag kanske tyckt om jag inte hade läst boken iofs. Hur som helst så hjälpte just den där biten mig nä jag skrev det nationella provet så jag är tacksam.

...på intet sätt hintas det att detta är det slutgiltiga slutet. Att de goda skulle vinna var det väl rätt många som gissade på.
Slutet på Sagan om Ringen-trilogin avslöjas i det nationella provet som genomförs på fredag.

ehh.... hur mer kan det i artikeln hintas att det är det slutgiltiga slutet på ett mindre tydligt sätt?

Men jag missförstår dig säkert. I sådana fall får du förklara.

Jag tycker att aftonbladet borde kolla upp sådant där. Att han som inte läst boken tror att det är det slutgiltiga slutet kan jag absolut förstå.

Dock skulle jag vilja se lite mer respektfyllt på saken istället för att dissa alla som just nyligen fått upp ögonen för LoTR och sett filmerna som ett mer spännande alternativ än att plöja böckerna. Vi på rollspelarekulturforumet är inte förmer än de tusentals treor som idag ska skriva det Nationella Svenska B-provet. Av ALLA kapitel i hela boken var de tvungna att välja just det som avslöjar HUR upplösningen går till. Inte hur den slutar som sagt, utan just HUR det händer. De kunde gott valt ett annat kapitel med liknande stämning (vilket verkar vara det centrala i valet av texter), särskilt som det här ligger i anslutning till filmens premiär.
Det är självklart jättebra att de fått upp ögonen för Lotr, förhoppningsvis läser de boken också. Och visst, de kunde ha valt ett annat kapitel. Det hade varit schysst mot de som inte är insatta. Mig gynnade det dock, lite grand :gremsmile:

/Balderk

Foggmock

Myrmidon

Hade jag kanske tyckt om jag inte hade läst boken iofs.

Just det. Så istället för att spy galla på dem för att de inte läst den, lite förståelse?
`
ehh.... hur mer kan det i artikeln hintas att det är det slutgiltiga slutet på ett mindre tydligt sätt?

Alltså, det ÄR ju slutet på resan och kriget och hela faderullan, men det är inte det sista som står i boken. jag fattar DIN defintion på slut, men fattar du min? Det är upplösningen, klimaxet, whatnot, som avslöjas, och det är det som man retar sig på. Inte att de goda vinner, för det brukar vara så och de flesta fattar väl det innerst inne även om det inte alls stör det som är spännande eller stämningen.

Det är självklart jättebra att de fått upp ögonen för Lotr, förhoppningsvis läser de boken också.

Jo, men det var ju tråkigt för de stackarna som mevetet låtit bli fram till nu för att inte "spoila" filmerna. Och så gör nationella provet det åt dem.

Och visst, de kunde ha valt ett annat kapitel.

Ja för fan! :gremwink:

Balderk

Swashbuckler

Jo, men det var ju tråkigt för de stackarna som mevetet låtit bli fram till nu för att inte "spoila" filmerna. Och så gör nationella provet det åt dem.
Man behövde ju faktiskt inte läsa den texten. Det fanns andra valmöjligheter. Många i min klass läste den inte. Men jag tycker inte filmupplevelsen är helt förstörd bara för det. Dessutom vet man ju inte hur Peter Jackson porträttterar slutet. Han kanske går till väga på ett helt annat sätt. Och då är det inte spoilat alls för de som har så pass mycket vett att förstå att de skulle lyckas förstöra ringen.

Just det. Så istället för att spy galla på dem för att de inte läst den, lite förståelse?
Tycker jag visade lite förståelse i mitt inlägg, även om du inte valt att ta med det i dina citat. Men visst, jag förstår.

Alltså, det ÄR ju slutet på resan och kriget och hela faderullan, men det är inte det sista som står i boken. jag fattar DIN defintion på slut, men fattar du min?
Ja, jag fattar din. Men jag tycke rinte att det är slut förän det är slut. Det finns fortfarande saker att reda upp. Detta är något jag tycker är väldigt bra i boken. Tolkien reder upp dessa saker och låter berättelsen inte stanna vid klimaxet. Hade han gjort det hade nog historien varit mycket anorlunde. Det hade för det första tagit mycket längre tid innan de lyckades förstöra ringen. Och vem vet hur bra det hade varit?

Balderk

Swashbuckler

Har inte de förlängda versionerna bara blivit längre och längre dessutom? Jag tycker jag har hört att den förlängda versionen av "Sagan om de två tornen" var hela 43 minuter längre. Då måste ju filmen som helhet blivit runt 4 timmar lång.
Bara bra. Då kan man ju se den som två långa filmer! Sagan om ringen kan man gått dela upp och se på två kvällar. Jag skulle inte vilja se dessa versioner i biografen dock.

Jag tror dock inte på trobergs toeri. Jag tror att de har nog med extra material till Sagan om konugens återkomst. Jag tror snarare på att de inte vill ha en paus mitt i filmen som påpekats nedan. En sådan paus skulle nog avskräcka vissa. Så det är ju ett komersiellt intresse. Men 3.20 är bara det länge att sitta i en trång biograf. Men de kunde gott tagit bort något annat än diskussionen mellan saruman och gandalf, särskilt som Christoffer Lee är den bäste skådespelaren i filmerna.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: SPOILER OVANFÖR

men doh! här har jag gått och undvikit böckerna och allt prat om dem i tre år bara för att få överaskas av filmerna, och så kommer du och trycker upp slutet i ansiktet på mig, det finns en spoiler-tag, använd den förihelvette. :gremmad:
Shit! Jag är verkligen ledsen! Tänkte inte alls på det. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra för mer än att be om ursäkt men vet det att det verkligen inte var meningen.

Satan så usel jag känner mig nu :gremfrown:

/balderk, :gremfrown:

Krille

Super Moderator

"Upprepa efter mig: "Tjäna mer pengar på en 'Directors cut extended version' och lättlurade fans.". Så enkelt är det."

Tja, jag tror att fansen köper director's cut med eller utan Saruman.

Johan Granberg

Swordsman

Tycker jag visade lite förståelse i mitt inlägg
Ja, lite var ordet. Jag måste säga att jag är en aning förvånad då jag trodde att vi var ganska överens angående nörd-eiltism :gremtongue:

Ja, jag fattar din. Men jag tycke rinte att det är slut förän det är slut. Det finns fortfarande saker att reda upp.
Fast nu kanske det inte kommer finnas saker att reda upp tyvärr. Förutsatt att de inte hittar någon annan lösning på fylkesekvensen i slutet.

Alharra

Warrior
Nej men det är en trevlig avslutning. Den har väl kanske inte direkt samma centrala tema, men är ändock en fin avrundning på det hela.

Alharra

Warrior

Jag funderar på vad tusan du menar med:

Mig gynnade det dock, lite grand

Har du inte läst de andra kapitlen i böckerna? Folk som läst slutet brukar väl ha läst de föregående kapitlena med? Eller kommer du inte ihåg nånting annat av handlingen? Har man läst boken borde det väl vara till lika stor hjälp till alla kapitel? Kunde man inte tagit ett annat kapitel, det finns väl nog med spännande kapitel i SoKÅ? Utan att reta upp en massa folk.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Rätt åt skitungarna!

Har de inte bemödat sig med att läsa trilogin så får de väl skylla sig själva. De enda jag kan ha lite medkänsla med är de som faktiskt tänkt läsa mästerverket innan filmen kommer ut.

/Vulf - är hård mot de mesiga

Ymir

Liten kantbaron
Tid och rum

Men 3.20 är bara det länge att sitta i en trång biograf.
Det är därför man undviker SF och Sandrews i första rummet. Det blir dels bättre film, och dels inte lika trångt - både i fråga om stolarnas rymlighet och antalet drägg i salongen. Men det är en generalisering som allt annat, förstås. Riket II är säkert 4 timmar, och det var inga problem att se på Triangelfilms biograf...så länge man får plats att sträcka ut sig i seriöst bekväma biostolar i en halvtom salong kommer film till sin fulla rätt.

- Ymir, hatar trängseln på SF

Minimoni

Homelander
Re: Tid och rum

Jag gillar SF bio. Jag uppskattar faktiskt trängslen och allt folk. Det är ju det som är skillnaden på bio och att se på film hemma. Skulle vilja säga mer men ska iväg och spela Mutant UA nu.

Tzimisce som är lite stressad

Ymir

Liten kantbaron
Re: Biografkultur

Skillnaden med bio och hemma är att bio är större bild, bättre bildkvalitét och bättre ljud, och en mysig känsla i salongen. Bio är att stå och frysa ute i snön en söndagkväll och se fram emot en bra film, eller helst två på raken (filmklubbar, du vet), att mysa i en bekväm biofåtölj (och det har inte SF) långt bak i en liten, mysig salong (och det har inte SF) och se filmsnobbarna dricka cappuccino längre fram, helst också få filmen presenterad av nån förståsigpåare som faktiskt förstår sig på den. Helst ska man få lite mat serverad också, kanske de där underbara thailändska nudlarna på Panora. Och såklart, att efteråt diskutera filmen i goda vänners lag på vägen hem... Det är bio.

Att trängas med en massa nöjeslystna kulturella missfall (och skrikande Star Wars-nördar som blir upprörda över att förtexterna är på svenska) i en monstruöst stor biosalong med pyttesmå säten och se en film vars storhet basunerats ut på reklampelare över hela staden...nej, det kan jag gott vara utan.

- Ymir, som fortfarande längtar efter, och tänker gå på SF och se, Konungens återkomst.

Balderk

Swashbuckler
Re: Tid och rum

det blir dels bättre film, och dels inte lika trångt - både i fråga om stolarnas rymlighet och antalet drägg i salongen.
Fast Sandrews i umeå har faktiskt väldigt stort benutrymme, få drägg, och väldigt sköna stolar. synd bara att de inte får så många bra filmer. ett tag var det fart på dem dock, det var skönt.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Tja...

Varför inte läst den då? Jag skulle nog inte kunna läsa de två första delarna och skippa slutet.

/Balderk