Om någon av mina spelare mot all förmodan skulle läsa det här... Läs inte det här.
Jag startar en Nobiliskampanj nu på lördag, och bestämde mig från att ta GrimGents början på en kampanj rakt av (Andra inlägget i tråden): http://forum.rpg.net/showthread.php?referrerid=&t=321419&
Så rollpersonerna ska alltså återföda månen. Och här är frågan: Hur gör man det?
Och nu kommer en himla lång förklarande text:
För de som inte är så bekanta med Nobilis, så spelar man människor som fått en skärva av gudomlighet i sig från en Imperator, de som definerar världen. I just det här fallet manifesterar sig Imperatorn i vår verklighet. Den manifesterar sig som månen.
Rollpersonerna har makt över en aspekt denna gudomlighet, och därmed en aspekt av verkligheten, t. ex bilar, sorg eller död. I det här fallet är månens aspekter skrock, metall och avfall, för det är vad mina spelare vill spela.
De är mäktiga. En ädling över skog skulle kunna förvandla varje träd i världen till blodtörstiga monster. En ädling kan ensam resa eller störta nationer om ingen motverkar honom. Världen vilar i Yggdrasils grenar, och allting har en ande. Midgårdsormar simmar kring dess rötter, och utanför skapelsen finns Excrusianer, de bleka ryttarna som vill tillintetgöra den. Himmel och helvete är i högsta grad verkliga.
Allt som är coolt, episkt och poetiskt kan man slänga in i Nobilis.
Och det är så en ritual för att återföda månen ska se ut också: Cool, episk och framförallt poetisk.
Framförallt är Nobilis ett spel om relationer. När varje pryl har en ande man kan prata med, och när åskan styrs av en ädling man kan bjuda in på teparty i sin privata värld så kan alla problem lösas genom att man pratar med någon. Ädlingar föredrar alltid att påverka varandra med lister istället för våld.
Därför är "Hitta och offra stadens mest godhjärtade flicka" och "Övertala änglarna att lämna över en bit av paradiset" bättre komponenter att bygga en sådan ritual på än "Hitta den gröna Jadeapan" eller "Fånga en midgårdsorm". Även om det också kan vara ganska coolt.
"Vem dödade månen?"
Undrar ni kanske. En rivaliserande Imperator med ädlingar försvagade den, och då smög en excrusian in i dess privata värld och dräpte den. Under spelets gång kommer de förvirrade rollpersonerna konfronteras av rivaliserande ädlingar, och när de till slut fattat allt, och vilka som är deras fiender... Då slår excrusianen till igen, som legat gömd i månens värld och väntat.
Jag startar en Nobiliskampanj nu på lördag, och bestämde mig från att ta GrimGents början på en kampanj rakt av (Andra inlägget i tråden): http://forum.rpg.net/showthread.php?referrerid=&t=321419&
Så rollpersonerna ska alltså återföda månen. Och här är frågan: Hur gör man det?
Och nu kommer en himla lång förklarande text:
För de som inte är så bekanta med Nobilis, så spelar man människor som fått en skärva av gudomlighet i sig från en Imperator, de som definerar världen. I just det här fallet manifesterar sig Imperatorn i vår verklighet. Den manifesterar sig som månen.
Rollpersonerna har makt över en aspekt denna gudomlighet, och därmed en aspekt av verkligheten, t. ex bilar, sorg eller död. I det här fallet är månens aspekter skrock, metall och avfall, för det är vad mina spelare vill spela.
De är mäktiga. En ädling över skog skulle kunna förvandla varje träd i världen till blodtörstiga monster. En ädling kan ensam resa eller störta nationer om ingen motverkar honom. Världen vilar i Yggdrasils grenar, och allting har en ande. Midgårdsormar simmar kring dess rötter, och utanför skapelsen finns Excrusianer, de bleka ryttarna som vill tillintetgöra den. Himmel och helvete är i högsta grad verkliga.
Allt som är coolt, episkt och poetiskt kan man slänga in i Nobilis.
Och det är så en ritual för att återföda månen ska se ut också: Cool, episk och framförallt poetisk.
Framförallt är Nobilis ett spel om relationer. När varje pryl har en ande man kan prata med, och när åskan styrs av en ädling man kan bjuda in på teparty i sin privata värld så kan alla problem lösas genom att man pratar med någon. Ädlingar föredrar alltid att påverka varandra med lister istället för våld.
Därför är "Hitta och offra stadens mest godhjärtade flicka" och "Övertala änglarna att lämna över en bit av paradiset" bättre komponenter att bygga en sådan ritual på än "Hitta den gröna Jadeapan" eller "Fånga en midgårdsorm". Även om det också kan vara ganska coolt.
"Vem dödade månen?"
Undrar ni kanske. En rivaliserande Imperator med ädlingar försvagade den, och då smög en excrusian in i dess privata värld och dräpte den. Under spelets gång kommer de förvirrade rollpersonerna konfronteras av rivaliserande ädlingar, och när de till slut fattat allt, och vilka som är deras fiender... Då slår excrusianen till igen, som legat gömd i månens värld och väntat.