Okej, allt tjafsande om färdighetslistor nedan gav mig en idé. Jag har inte funderat så mycket på färdighetssystem på länge, eftersom de har kännts en aning oflexibla. Men nu har jag fått en liten tokig idé: nodbaserade färdigheter.
Tanken är detta: färdigheter är "släkt" med varandra, och många har en släktskapsfaktor mellan sig. Till exempel är färdigheten Pistol nära släkt med Gevär, som är något mer långtgående släkt med Raketgevär. Hur släktskapen manifesterar sig beror på tärningssystemet, men enklast är antagligen att helt enkelt använda en negmod som beror på släktskapet. Ta en titt på bilden nedan, som visar vad jag menar:
<center>Hoppsan, det ska nog vara 3 i Bluffa, inte 2 som det står ovan. Och så ska det vara en trea i Fingerfärdighet. Så klantigt.</center>
Grön linje betyder nära släktskap, gul mellan och röd långsökt släktskap. Jag provade att sätta ut 20 poäng i en 1-6-skala, där grön betyder -1, gul -2 och röd -3. Den vänstra av de två rutorna är alltså hur mycket man köper i den, för poäng, medan den högra är för att hålla koll på hur mycket man får på grund av släktskap.
Features:
För det första så slipper man problemet attribut-färdigheter. Allt är bara färdigheter, men attributen har ett släktskap till många andra färdigheter. Antagligen måste du dock se till att du har minst ett i alla attributen (skrivna med litet större text i bilden ovan). Man kan alltså vara bra på att smyga för att man är smidig, eller smidig för att man är bra på att smyga.
För det andra, så blir vanligtvis värdelösa färdigheter inte like värdelösa. Maxar jag Konstnärlig, så rinner en hel del över i Charm, Övertala, etc.
För det tredje, så blir det lätt att få in egenpåhittade färdigheter. Lätt i teorin, i alla fall. Det kan nog bli en redig röra att få in dem på formuläret om man vill ha väldigt många. Men vill man bara ha några stycken är det inte så farligt. Korsade linjer är inte hela världen.
Man diskuterar alltså med SL vilka släktskap färdigheten har, och drar linjer för dem. På så vis kan man, om man vill ha en charmig rollperson, komma överens med SL att färdigheten Bartending är intimt förknippad med Charm. Så nu är min charmiga rollperson mer personaliserad, eftersom jag hittade på Bartending och tokade i det. Han blev naturligt charming på grund av det, men jag fick hyfsat billigt en specialfärdighet som definierar min karaktär, utan att jag behövde "slösa" så mycket poäng på det.
För det nästa, så blir det hyfsat enkelt när man skall slå ett slag för en färdighet som inte finns. Må så vara att slag mot Politik inte förekommer så ofta i ett cyberpunkspel, men det kan ju inträffa. Spelaren säger "jag har Bildning 4, är de släkt?" Absolut, säger SL, minus två. "Vänta, jag har Ekonomi 4," säger en annan. SL avgör att i en råkapitalistisk framtid är ekonomi och politik nästan samma sak, och ger dem ett nära släktskap. Så denna spelare får slå mot 3, medan den med Bildning slår mot 2.
Något annat intressant är att specialisering inom ett visst område (typ smidighetsgrejer) blir dyrare än jämnt utspridda färdigheter. Notera att jag ovan köpte Charm 5 och Förföra 4. Jag hade ju automatiskt fått 3 i Förföra eller 2 i Charm på grund av släktskapet, så i princip har jag ju slösat bort ett par poäng, för att jag ville vara både allmänt charmig och bra på att förföra.
Ett problem kan dock vara att det funkar åt bägge håll, så alla som är charmiga blir också bra bartenders. Men det är inte så väldans farligt, tycker jag. Säg att jag köper 6 i Bartending, och att SL och jag bestämmer att det har nära släktskap med Charm. Jag har då 5 i Charm. En kompis som köper lika mycket i Charm har "bara" 4 i Bartending. Han är duktig, men jag är mycket bättre (till priset av ett mer spenderat poäng).
Tankar, åsikter, funderingar? Jag kom på det här i stundens hetta, så det kanske har stora sprickor. Eller så kanske det är nytt, fräscht och revolutionerande. Hurra! Jag har ännu inget spel att trycka in det i, så jag har ont om koncisa frågor, sådana där i stil med "Kommer den här mekaniken att uppmuntra narrativt spelande?", som man egentligen bör ha när man postar på forum. Förhoppningsvis är idén tillräckligt intressant för att folk ska svara i alla fall.
//Genesis, som postade inlägget långt innan det var klart, av misstag. Oops.
Tanken är detta: färdigheter är "släkt" med varandra, och många har en släktskapsfaktor mellan sig. Till exempel är färdigheten Pistol nära släkt med Gevär, som är något mer långtgående släkt med Raketgevär. Hur släktskapen manifesterar sig beror på tärningssystemet, men enklast är antagligen att helt enkelt använda en negmod som beror på släktskapet. Ta en titt på bilden nedan, som visar vad jag menar:
<center>Hoppsan, det ska nog vara 3 i Bluffa, inte 2 som det står ovan. Och så ska det vara en trea i Fingerfärdighet. Så klantigt.</center>
Grön linje betyder nära släktskap, gul mellan och röd långsökt släktskap. Jag provade att sätta ut 20 poäng i en 1-6-skala, där grön betyder -1, gul -2 och röd -3. Den vänstra av de två rutorna är alltså hur mycket man köper i den, för poäng, medan den högra är för att hålla koll på hur mycket man får på grund av släktskap.
Features:
För det första så slipper man problemet attribut-färdigheter. Allt är bara färdigheter, men attributen har ett släktskap till många andra färdigheter. Antagligen måste du dock se till att du har minst ett i alla attributen (skrivna med litet större text i bilden ovan). Man kan alltså vara bra på att smyga för att man är smidig, eller smidig för att man är bra på att smyga.
För det andra, så blir vanligtvis värdelösa färdigheter inte like värdelösa. Maxar jag Konstnärlig, så rinner en hel del över i Charm, Övertala, etc.
För det tredje, så blir det lätt att få in egenpåhittade färdigheter. Lätt i teorin, i alla fall. Det kan nog bli en redig röra att få in dem på formuläret om man vill ha väldigt många. Men vill man bara ha några stycken är det inte så farligt. Korsade linjer är inte hela världen.
Man diskuterar alltså med SL vilka släktskap färdigheten har, och drar linjer för dem. På så vis kan man, om man vill ha en charmig rollperson, komma överens med SL att färdigheten Bartending är intimt förknippad med Charm. Så nu är min charmiga rollperson mer personaliserad, eftersom jag hittade på Bartending och tokade i det. Han blev naturligt charming på grund av det, men jag fick hyfsat billigt en specialfärdighet som definierar min karaktär, utan att jag behövde "slösa" så mycket poäng på det.
För det nästa, så blir det hyfsat enkelt när man skall slå ett slag för en färdighet som inte finns. Må så vara att slag mot Politik inte förekommer så ofta i ett cyberpunkspel, men det kan ju inträffa. Spelaren säger "jag har Bildning 4, är de släkt?" Absolut, säger SL, minus två. "Vänta, jag har Ekonomi 4," säger en annan. SL avgör att i en råkapitalistisk framtid är ekonomi och politik nästan samma sak, och ger dem ett nära släktskap. Så denna spelare får slå mot 3, medan den med Bildning slår mot 2.
Något annat intressant är att specialisering inom ett visst område (typ smidighetsgrejer) blir dyrare än jämnt utspridda färdigheter. Notera att jag ovan köpte Charm 5 och Förföra 4. Jag hade ju automatiskt fått 3 i Förföra eller 2 i Charm på grund av släktskapet, så i princip har jag ju slösat bort ett par poäng, för att jag ville vara både allmänt charmig och bra på att förföra.
Ett problem kan dock vara att det funkar åt bägge håll, så alla som är charmiga blir också bra bartenders. Men det är inte så väldans farligt, tycker jag. Säg att jag köper 6 i Bartending, och att SL och jag bestämmer att det har nära släktskap med Charm. Jag har då 5 i Charm. En kompis som köper lika mycket i Charm har "bara" 4 i Bartending. Han är duktig, men jag är mycket bättre (till priset av ett mer spenderat poäng).
Tankar, åsikter, funderingar? Jag kom på det här i stundens hetta, så det kanske har stora sprickor. Eller så kanske det är nytt, fräscht och revolutionerande. Hurra! Jag har ännu inget spel att trycka in det i, så jag har ont om koncisa frågor, sådana där i stil med "Kommer den här mekaniken att uppmuntra narrativt spelande?", som man egentligen bör ha när man postar på forum. Förhoppningsvis är idén tillräckligt intressant för att folk ska svara i alla fall.
//Genesis, som postade inlägget långt innan det var klart, av misstag. Oops.