Nekromanti Nodbaserat färdighetssystem

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Okej, allt tjafsande om färdighetslistor nedan gav mig en idé. Jag har inte funderat så mycket på färdighetssystem på länge, eftersom de har kännts en aning oflexibla. Men nu har jag fått en liten tokig idé: nodbaserade färdigheter.

Tanken är detta: färdigheter är "släkt" med varandra, och många har en släktskapsfaktor mellan sig. Till exempel är färdigheten Pistol nära släkt med Gevär, som är något mer långtgående släkt med Raketgevär. Hur släktskapen manifesterar sig beror på tärningssystemet, men enklast är antagligen att helt enkelt använda en negmod som beror på släktskapet. Ta en titt på bilden nedan, som visar vad jag menar:


<center>Hoppsan, det ska nog vara 3 i Bluffa, inte 2 som det står ovan. Och så ska det vara en trea i Fingerfärdighet. Så klantigt.</center>

Grön linje betyder nära släktskap, gul mellan och röd långsökt släktskap. Jag provade att sätta ut 20 poäng i en 1-6-skala, där grön betyder -1, gul -2 och röd -3. Den vänstra av de två rutorna är alltså hur mycket man köper i den, för poäng, medan den högra är för att hålla koll på hur mycket man får på grund av släktskap.

Features:
För det första så slipper man problemet attribut-färdigheter. Allt är bara färdigheter, men attributen har ett släktskap till många andra färdigheter. Antagligen måste du dock se till att du har minst ett i alla attributen (skrivna med litet större text i bilden ovan). Man kan alltså vara bra på att smyga för att man är smidig, eller smidig för att man är bra på att smyga.

För det andra, så blir vanligtvis värdelösa färdigheter inte like värdelösa. Maxar jag Konstnärlig, så rinner en hel del över i Charm, Övertala, etc.

För det tredje, så blir det lätt att få in egenpåhittade färdigheter. Lätt i teorin, i alla fall. Det kan nog bli en redig röra att få in dem på formuläret om man vill ha väldigt många. Men vill man bara ha några stycken är det inte så farligt. Korsade linjer är inte hela världen.
Man diskuterar alltså med SL vilka släktskap färdigheten har, och drar linjer för dem. På så vis kan man, om man vill ha en charmig rollperson, komma överens med SL att färdigheten Bartending är intimt förknippad med Charm. Så nu är min charmiga rollperson mer personaliserad, eftersom jag hittade på Bartending och tokade i det. Han blev naturligt charming på grund av det, men jag fick hyfsat billigt en specialfärdighet som definierar min karaktär, utan att jag behövde "slösa" så mycket poäng på det.

För det nästa, så blir det hyfsat enkelt när man skall slå ett slag för en färdighet som inte finns. Må så vara att slag mot Politik inte förekommer så ofta i ett cyberpunkspel, men det kan ju inträffa. Spelaren säger "jag har Bildning 4, är de släkt?" Absolut, säger SL, minus två. "Vänta, jag har Ekonomi 4," säger en annan. SL avgör att i en råkapitalistisk framtid är ekonomi och politik nästan samma sak, och ger dem ett nära släktskap. Så denna spelare får slå mot 3, medan den med Bildning slår mot 2.

Något annat intressant är att specialisering inom ett visst område (typ smidighetsgrejer) blir dyrare än jämnt utspridda färdigheter. Notera att jag ovan köpte Charm 5 och Förföra 4. Jag hade ju automatiskt fått 3 i Förföra eller 2 i Charm på grund av släktskapet, så i princip har jag ju slösat bort ett par poäng, för att jag ville vara både allmänt charmig och bra på att förföra.

Ett problem kan dock vara att det funkar åt bägge håll, så alla som är charmiga blir också bra bartenders. Men det är inte så väldans farligt, tycker jag. Säg att jag köper 6 i Bartending, och att SL och jag bestämmer att det har nära släktskap med Charm. Jag har då 5 i Charm. En kompis som köper lika mycket i Charm har "bara" 4 i Bartending. Han är duktig, men jag är mycket bättre (till priset av ett mer spenderat poäng).

Tankar, åsikter, funderingar? Jag kom på det här i stundens hetta, så det kanske har stora sprickor. Eller så kanske det är nytt, fräscht och revolutionerande. Hurra! Jag har ännu inget spel att trycka in det i, så jag har ont om koncisa frågor, sådana där i stil med "Kommer den här mekaniken att uppmuntra narrativt spelande?", som man egentligen bör ha när man postar på forum. Förhoppningsvis är idén tillräckligt intressant för att folk ska svara i alla fall.

//Genesis, som postade inlägget långt innan det var klart, av misstag. Oops.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ursäkta, men... (OT)

...jag sitter mest och funderar på hur just denna färdighetsuppsättning kan komma till användning i ett spel. Och jag är rädd att det enda jag kan komma på är ett spel där rollpersonerna är en rockgrupp som åker runt över hela världen och alltid stöter på väldsbrottslingar. Josie and the Pussycats regiserat av Uwe Boll (stavas?), tyo.

Erik
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Re: Ursäkta, men... (OT)

...jag sitter mest och funderar på hur just denna färdighetsuppsättning kan komma till användning i ett spel. Och jag är rädd att det enda jag kan komma på är ett spel där rollpersonerna är en rockgrupp som åker runt över hela världen och alltid stöter på väldsbrottslingar. Josie and the Pussycats regiserat av Uwe Boll (stavas?), tyo.
Tja, just färdighetsuppsättningen var mest ihopslängd för att visa systemet. Jag har inte ägnat det två tankar, utan mest kritat ned något, för att visa principerna. Intressant upplägg, dock. :gremsmile:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ursäkta, men... (OT)

det enda jag kan komma på är ett spel där rollpersonerna är en rockgrupp som åker runt över hela världen och alltid stöter på väldsbrottslingar.

Kan Lexelius göra Kiss för MSH så borde väl Rollins Band vara en baggis för att spela slugfests. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
En kompis som köper lika mycket i Charm har "bara" 4 i Bartending. Han är duktig, men jag är mycket bättre (till priset av ett mer spenderat poäng).
Jo, men Bartending är ju bara länkat till Charm. Charm är länkat till en massa andra färdigheter. Färdigheter i mer centrala noder är mer värdefulla i det här systemet. Från ren powergäjmingsynpunkt är det vettigt att öka dem.

Erik
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Det är en bra idé, faktiskt så bra att den genomförts tidigare :gremgrin:
Kolla Shadowruns gamla skill web för att se hur det kan funka. Svårighetsgraden stiger för varje gång man passerar en punkt på schemat, och ibland är det "enkelriktat".
Att det förekommer grundegenskaper i schemat kan man ju ignorera när man studerar principen.

Vill tillägga att systemet med skill web är borttaget i senaste upplagan av Shadowrun.

Gordeg
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jo, men Bartending är ju bara länkat till Charm. Charm är länkat till en massa andra färdigheter. Färdigheter i mer centrala noder är mer värdefulla i det här systemet. Från ren powergäjmingsynpunkt är det vettigt att öka dem.
Ja och nej. Om jag och min kompis har lika mycket i Charm så kommer det att "rinna över" lika mycket. Det spelar ingen roll ifall jag köpte min charm för poäng, eller om jag fick den på grund av mina bartendingskillz. Det hela funkar alltså i flera led. Så:
*Jag köper 5 i Bartending, får 4 i Charm, 3 i Övertala och 2 i Förföra.
*Min kompis köper 4 i Charm, får 3 i Bartending och Övertala och 2 i Bluffa.
Vi har likadant i alla dessa färdigheter, utom Bartending, där jag har 5 och han 3. Detta kostade mig ett mer poäng än honom.

(Ja, jag inser att principen blir löjlig om man drar den till sin extrem. Om jag köper 22 i Stryktålighet kommer det att ge mig en gratis etta i Intelligens. Men så länge modifikationerna och färdighetsskalan är balanserade så blir det knappast några problem. I ett par steg tycker jag att det är kul. När jag köpte 5 i akrobatik gav det mig faktiskt 2 i Bev. Närstrid, vilket jag tycker är kul.)

Däremot får jag ju ut mer av 5 poäng i Charm än 5 poäng i Bartending, det är sant. Men köper man i centrumnoden så blir man ju lite sämre på alla de kringliggande färdigheterna. Man blir inte riktigt bra på något. Det är ju effektivt att köpa i centrala noder (i stil med Charm och Smidighet), men det är ju också en tanke, då dessa funkar som grundegenskaper och därmed ger många kompetenser. Men vill du vara duktig i Bartending så tjänar du på att köpa i Bartending istället för Charm. Och det kostar ju bara ett poäng extra att få upp till samma nivå som om jag köpt i Charm direkt.

Slag mot Charm används ju bara om SL inte kommer på någon bra färdighet att slå mot. Det är nog till och med möjligt att använda systemet så att man aldrig slår mot grundegenskaperna, utan när ingen färdighet passar så hittar man på en och säger vad den är relaterad till. På så sätt så får man aldrig användning för sitt höga värde i charm, utan bara för de något lägre värdena i de kringliggande färdigheterna. Och då kanske man ångrar att man inte specialiserade sig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Det är en bra idé, faktiskt så bra att den genomförts tidigare :gremgrin:
Äsch! Och här trodde man att man var originell. Nåja, jag gillar mitt schema bättre. Att man har det på formuläret och fyller i de härledda nuffrorna på en gång lär väl snabba upp spelet en del. Skulle inte vilja sitta under spel och försöka fundera ut vilken färdighet jag vill "defaulta" till för att få störst chans att lyckas.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Det där ser ju... alldeles ohyggligt komplicerat ut. Men det är säkert bra för de som gillar komplexa system...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Det där ser ju... alldeles ohyggligt komplicerat ut. Men det är säkert bra för de som gillar komplexa system...
Ha, kunde jag väl gissat att det inte var din kopp te. Men det är inte särskilt komplicerat i användningen, bara i skapandet av schemat, för konstruktören. Man tittar litet och funderar vad man vill att ens rollperson skall vara bra på. Man trycker in ett par poäng någonstans och följer strömmen för att se vart poängen sprids. Tanken är att man ska få hyfsat naturliga färdighetsfördelningar, så att man inte slutar med en rollperson som är svinbra på att skjuta med pistol, men knappt vet vilken ände som är fram på ett gevär (vill man väldigt gärna ha en sådan rollperson kan man säkert fixa det med ett enkelt nackdelssystem).

Under spel så funkar den ju precis som en vanlig färdighetslista, fast ordnad i grupperingar istället för i bokstavsordning eller liknande. Kan nog till och med bli lättare att hitta en färdighet. speciellt om man inte riktigt vet vad man letar efter, typ: Långben ska försöka få Klarabella att försäga sig och röja att det var hon som dödade Musse. Hans spelare kikar mot höger, där de sociala färdigheterna står. Ingen klockren träff, men Etikett kanske kan funka? Eller Övertala? Annars får väl SL fundera hur nära släkt färdigheten är med dessa två, som nog ligger närmast.
På så vis kan man ju få snabbare överblick över färdighetslistan.

Så, egentligen: naturligare fördelning av kompetensområden, snabbare överblick över färdigheterna, enkelt att slå för saker som det inte finns färdigheter för, men samtidigt inte mer komplicerat under spel. Det borde ju vara precis din :tekopp:, ju. Något mer komplext än vanligt blir det under rollpersonsskapandet, men det har i alla fall jag inget emot.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om jag köper 22 i Stryktålighet kommer det att ge mig en gratis etta i Intelligens.
Du har lärt dig vad som gör ont! :kaffe:

Det är nog till och med möjligt att använda systemet så att man aldrig slår mot grundegenskaperna, utan när ingen färdighet passar så hittar man på en och säger vad den är relaterad till.
Hm. Sedan skriver man ned den på rollforumuluärrulet, och så växer den där färdighetsspagehttin tills den fyller upp det. Och då får man inte köpa fler färdigheter utan måste pensionera karaktären, ahahaha! :gremelak:

Erik
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Jag tycker till skillnad fràn de andra forumiterna att det verkar mycket intressant. Intressant, men jag vet inte hur praktiskt det egentligen är.

Faktum är att jag redan använder mig av nàgot liknande i ett av mina system. Där har man sex egenskaper vilka var och en är förknippade med tvà unika element, och tvà element som delas med närliggande egenskap. Effecten blir att nätet ser ut ungefär som en bensenring, och mindre plottrigt än ditt exempel.

En tanke jag hade när jag sàg ditt inlägg är att i object orienterad programmering jobbar man med släktskap mellan object, till exempel en T10 ärver egenskaper av Tärning, och pà sà vis byggs en hierarki upp. Det finns enkla program som ritar fina bilder av relationerna, utan korsade linjer etc om möjligt, men jag har inte jobbat med nàgot sànt sedan 2003 sà jag kommer inte ihàg vad de heter. Kanske en hjälp att fixa en bild av noderna medan man fortfarande lägger till och tar bort egenskaper?

Givetvis kan man hur enkelt som helst lösa alla dina problem med en enkel correlation matrix men dà behövs en dator för att räkna ut alla värden och jag kan inte pà allvar tänka mig att jag själv skulle använda ett sà komplicerat system. (Nu kör jag mest med sex egenskaper och noll färdigheter. Iofs, om antal noder är ungefär fem sex kan du göra det med huvudräkning.)

/Grog, som làter som en gnome i tjänst som en grog hos nàgon obskyr House of Hermes magiker
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag tror också att ditt schema är bättre i betydelsen att det ser ut att vara lättare att använda. Det är väl ingen slump att färdighetskartan kasserades till senaste upplagan av Shadowrun.

Gordeg
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Festligt. Huruvida det nu är krångligt, så bekommer det inte mig särskilt. Jag gillar att tänka till lite när jag skapar min gubbe. :gremsmile:

Kebab, helt enkelt!

-Hjalle, din mamma är säkert fräsch också, till på köpet.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
tillägg

jo just det ja, även om du inte kommer att använda det där i spel, tycker jag det är helt rätt sätt att organisera skapandet av egenskaper. skriv upp dem pà det sätt du gjort och se vilka som kan samlas under samma namn etc.

därmed inte sagt att det är omöjligt att använda "nätet" i spel, gör ett försök och imponera oss!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Ha, kunde jag väl gissat att det inte var din kopp te. Men det är inte särskilt komplicerat i användningen, bara i skapandet av schemat, för konstruktören. Man tittar litet och funderar vad man vill att ens rollperson skall vara bra på. Man trycker in ett par poäng någonstans och följer strömmen för att se vart poängen sprids. Tanken är att man ska få hyfsat naturliga färdighetsfördelningar, så att man inte slutar med en rollperson som är svinbra på att skjuta med pistol, men knappt vet vilken ände som är fram på ett gevär (vill man väldigt gärna ha en sådan rollperson kan man säkert fixa det med ett enkelt nackdelssystem).
Det känns fortfarande en smula komplicerat. Framförallt om man redan har en rollperson i åtanke. Vad gäller underlig spridning, är det inte sådant SL kommenterar på om det blir för extremt eller inte passar karaktären? Själv förordar jag ju system med så få färdigheter som möjligt, helt enkelt eftersom det blir enklare så.

Men jag förstår tanken, och för sin målgrupp är den absolut inte tokig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag undrar om du kommer att hata eller älska Shadowrun, men det är fler idéer som du haft som redan finns i Shadowrun.
Det fjantiga i det hela är att jag äger SR3 plus ett halvdussin supplement och har både spelat och spellett det i flera år. Fast nu var det länge sedan. Färdighetsnätet finns ju dock inte i böckerna, så det kan jag knappast ha förväntats känna till. De kumulativa specialiseringarna finns ju naturligtvis, det minns jag nu. Snopet.

Vad gäller vad jag tycker om Shadowrun så är det en komplicerad fråga.

För:
<ul type="square">[*]Ett i grunden vettigt tärningssystem.
[*]En fräck spelvärld som lätt byggs ut av SL utan att stöta sig med officiellt material (nya korporationer, till exempel).
[*]Högar med cool cybertech som kan kombineras med varandra för fräcka effekter.
[*]Goa stämningstexter.
[*]Vissa bitar av reglerna som jag trodde att jag kommit på själv.[/list]

Mot:
<ul type="square">[*]Ett monstruöst fall av regelsjuka som får Neotech att likna friform. Är det någon som spelat SR helt enligt reglerna?
[*]Bautastora tärningspölar som man knappt hinner göra av med förrän de fylls på.
[*]Okej, att ta en etablerad genre och lägga till fantasyraser och magi var originellt när SR1 kom ut, men jag är innerligt trött på det.
[*]Deckers. De som spelat spelet vet vad jag menar. Tror jag. Okej, det faktum att de kör timslånga soloäventyr under vilka de andra spelarna somnar.
[/list]
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Shadowrun (ngt OT)

Det fjantiga i det hela är att jag äger SR3 plus ett halvdussin supplement och har både spelat och spellett det i flera år. Fast nu var det länge sedan. Färdighetsnätet finns ju dock inte i böckerna, så det kan jag knappast ha förväntats känna till.
Haha, jag har boken här och ser att du naturligtvis har rätt.

Jag spelledde SR2 väldigt mycket på 90-talet och i den grundboken finns färdighetsnätet med. Jag skaffade SR3 när det kom men spelledde det aldrig, det kändes faktiskt som att WizKids gjorde regelsituationen värre istället för att avhjälpa regelproblemen i SR2. Jag är så SR2-hjärntvättad att jag idag trodde att färdighetsnätet bevarats till SR3 eftersom så mycket annat var det.

Däremot blev jag nyfrälst när jag såg SR4. Man har med fördel plockat russinen ur kakan från White Wolfs nya World of Darkness-spel. Delar av de problem du tar upp har löst sig nu. Och inget färdighetsnät behövs. Färdigheterna har default yes/no, om default är tillåtet är det grundegenskapen minus 1 tärning. That´s it.

Gordeg
 
Top