Nekromanti Noir - Bilder kontra regler

Big Marco

Läskig
Liten lägesrapport - Noir är grovsatt till fullo och finsättningen är på G och bör vara klar om ca 3-5 veckor. Så det rullar på. När finsättningen är tillräckligt klar kommer externtest och slutkorr att presenteras för ca 4-6 veckors polering. Sedan är planen att härket trycks. =)

Men nu under finsättningen har en fundering uppenbarat sig. Jag som person gillar när regelintensiva delar i rollspel är kompakta (dvs finns på så få sidor som möjligt). För jag gillar inte att hålla på att bläddra en massa.

Tanken som jag bollar med Rikard (Herr Layout) är att nästan helt skippa illustrationer i de kapitel som innehåller just regler vilka kan anses vara av "referensnatur" och samtidigt göra mer "lättare" regeldelar och bakgrundsmaterialet mer illustrativt och luftigt? Alltså att isf att försöka "ha en bild på minst var tredje uppslag" (vilket är en slags norm) så kommer illustrationernas frekvens att gå i oregelbundna vågrörelser genom boken.

Hur känns resonomanget? Blir det tråkigt att inte ha bilder i stridsreglerna, om dessa upptar kanske 10-12 sidor till exempel?

(mitt övergripande mål är att skapa ett rollspel som både är snyggt och som förmedlar text och information på bästa sätt och som faktiskt också på maximalt sätt underlättar vid användning av boken under spel - jag vill få Noir att komma så nära perfektion som det går, så jag försöker att tänka till snarare än "bara göra")

PAX

Jordisk Äventyrare
Du beskriver Noir som en hård, brutal och mörk värld. Då vill jag se hur detta ser ut i striderna också. Glöm inte bilderna för de tillför ett visst värde hos läsaren.

olaberg

Hero
Ja, och bilderna hjälper till att ge varje sida ett distinkt utseende. Om man måste bläddra vid en strid är det mycket lättare att komma ihåg att reglerna för kniv-i-ryggen finns alldeles under bilden där någon får en kniv i ryggen.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, precis. Med bilderna som landmärken bygger man sin mentala karta över boken, bra när man skall slå upp saker.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag håller inte med...

...de tidigare skribenter. Illustrationer i all ära, men att ha med dem i regelkapitlet tycker jag man gott kan skippa. Fördelarna är som du skriver att det blir kortare och ju kortare regelkapitlet är, dessto bättre. Bilderna som läggs in i reglerna blir ofta helt löskopplade från själva reglerna och fyller på sin höjd endast syftet att redundant visa information som texten har, utan att förhöja den. Bryt det mönstret!

Stämningen i Noir och då även strid räknar jag med att det kommer synas i resten av boken. Där tycker jag att det passar bättre hemma. Då har det en poäng med att finnas där. De ger stämning - och inte tänkta att uppfylla någon sorts pedagogisk funktion som bilderna bör göra - om de finns - i regeldelen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Håller med om att bilder också kan ...

... hjälpa mig att hitta i den kompakta reglerna. Text på texte på text kan vara svår att få ett grepp om, men om man har mentala "bokmärken" i form av bilder, så är mycket vunnet.

Så använd gärna bilder i regelavsnitten.

EDIT: det var ju vad de andra sa. Usch för att jag inte läste de svaren först.

/M

Baldyr

Hero
medhåll

Jag skulle också vilja slippa redundant utfyllnad i ett regelavsnitt. Ett avsnitt med exempel tycker jag däremot gott man kan utsmycka. Speciellt om bilderna används för att illustrera exemplen.

Apropå att hitta i reglerna, så inbillar jag mig att tabeller och listor m m kommer att skapa de orienteringspunkter övriga debattörer efterfrågar. Om inte, så kan ni alltså ha detta i bakhuvudet när ni formger regelkapitlen. (Alltså försöka göra de enskilda avsnitten/uppslagen mera varierade. Fråga mig bara inte hur man på bästa sätt uppnår detta...)

/Baldyr

Illern

koppariller
Jag både håller med och inte håller med de andra. Jag tycker lite som dig och lite som de andra. Jag tycker helt klart det finns en poäng med att hålla ned antalet illustrationer i regelavnitten. Däremot kan det vara trevligt med någon illustration som faktiskt har med saken att göra. Så junta över en stor del av illustrationerna till världsbeskrivningen och lämna några bara få bland reglerna.

Gasten

Warrior
Som andra skribenter även skrivit så funkar bilder ofta som en markör, och ja, andra saker funkar också som markörer (list, tabeller, etc), dock vill jag gärna ha bilder på strider eftersom att jag upplever att rollspelet är så pass annorlunda från andra rollspel att de som ska spela det behöver riktmärken. Om sen bilderna ligger under stridskapitlet eller inte bryr jag mig inte om, bara de finns där som referens. Så ett förslag på hur du kan göra är: precis som tidigare skribenter sagt, att göra stridskapitlet lite oregelbundet för att man snabbt ska kunna hitta i det (dock utan bilder) och sen ha bilder på strid i kampanj/världsavsnittet (tex som en illustation av razian mot knarkligans lager). Det tror jag skulle fungera.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag kan inte se någon riktig nackdel med att skippa bilderna helt eller delvis i de mest regelintensiva delarna av regelboken. Den igenkänningsfaktor som kan behövas för navigering mellan sidorna kan mycket väl uppfyllas av tabeller eller andra grafiska element, och illustratörerna kan lägga sin energi på att illustrera något intressant och inte pliktskyldiga bilder på folk som skjuter varandra eller slår varandra på käften.

Vad jag framför allt hoppas är att det här innebär att du hoppar över mitt personliga hatobjekt: vapenillustrationer! Om det finns något som tar upp plats utan att fylla någon funktion är det sådana.

/tobias

Big Marco

Läskig
vapenillustrationer

Jag beklagar, men jag vore inte jag om de inte fanns med. ,-) Jag menar, jag skrev ju trots allt Offensiv.

Anledningen är att vapnen har en identitet snarare än "Stor Revolver".

Men de är inte så många och inte så stora.

Rickard

Urverk speldesign
Kan du inte ha något häfte utöver regelboken som innehåller det nödvändiga (exempelvis på hemsidan)?

Nu vet jag inte ens vad du snackar om för regler.

/Han som ändå gillar sådana lösningar bättre, för han ogillar att släpa med sig böcker till speltillfällen

Johan K

Gammal & dryg
Hur känns resonomanget? Blir det tråkigt att inte ha bilder i stridsreglerna, om dessa upptar kanske 10-12 sidor till exempel?
Om upplägget är som du säger här så kan jag gott klara mig utan några bilder faktistk. Då är det isåfall kalrt viktigare att du har bra exempel på hur reglerna funkar.

Honken

Hero

Jag tycker nog att du gärna får ha bilder bland sidorna med regel kompakt text, däremot kanske det inte bör vara STORA bilder. Utan kanske någon mindre stämningsbilder.

/Honken

Arfert

Facit
Vad är det för fel på vapenillustrationer?
Jag har med det i Saga för att:
1. Alla vet kanske inte hur en skäggyxa eller andra vapen ser ut i Albion ... en stridshammare i Saga och en i Warhammer eller Dungeons & Dragons har helt olika stuk..
2. Vapen har personlighet. Om du har en 9 mm parabellum eller en snub-nose revolver kaliber 38 i ett 40-talsspel säger det en hel del om dig (precis som vilken bil du kör, vilka kläder du har, vilka skivor du lyssnar på).. även om de regelmässigt inte nödvändigtvis behöver skilja sig så mycket. Då är det ju bra att man visar puffrorna i bild så det blir tydligt vad man menar.

EchonCique

Hero
Vapen har personlighet. Om du har en 9 mm parabellum eller en snub-nose revolver kaliber 38 i ett 40-talsspel säger det en hel del om dig (precis som vilken bil du kör, vilka kläder du har, vilka skivor du lyssnar på).. även om de regelmässigt inte nödvändigtvis behöver skilja sig så mycket. Då är det ju bra att man visar puffrorna i bild så det blir tydligt vad man menar.
Det trista med alla dessa rollspel som har vapenillustrationer är att de saknar alla andra tingestar i spelvärlden som också har personlighet. Om man i ett 40-talsspel enkom har med bilder på diverse vapen men inte på något annat så säger man implicit att det inte är av intresse med olika typer av stilar. Ändå visar man upp en hord med olika vapen på bild vilket är motsägelsefullt. Vilket är som de flesta spel valt att göra det, vilket innebär att ditt andra argument är diskvalificerat av egna meriter.

Om man ändå väljer att ha med vapenbilder, ta med bilder på olika typer av mode, olika inredningsstilar, typiska arkitektoniska särdrag för miljön, olika bilmodeller och olika sorters trender inom spelvärldens miljö. För att bygga upp en komplett stämning och miljö istället för att bara fokusera på vapen. Vapen som enda personlighetsfaktor i ett rollspel är imbecillt. IMHO.

Och som svar till Marco: Lägg mer än gärna in bilder även i regelavsnitten. Rena textsidor tilltalar inte mig. Det vill säga högst personlig åsikt.

Storuggla

Champion
"Om man ändå väljer att ha med vapenbilder, ta med bilder på olika typer av mode, olika inredningsstilar, typiska arkitektoniska särdrag för miljön, olika bilmodeller och olika sorters trender inom spelvärldens miljö."

För vilken sida är tuffast i hela Mutant Chronicles? Den som beskriver de olika kostymerna som finns i de olika korporationerna.

Storuggla, osynlig hand

Big Marco

Läskig
Först var alla föremål illustrerade och beskrivna, men då noir-genren som sådan fokuserar på personen över tekniken (där teknik är ett hjälpmedel snarare än en mögliggörare) så blev det bara löjligt. Allmän utrustning fick vi anta att folk fattade vad det var (en blåslampa eller en repstege, exvis).

Däremot är just valet av vapen en viktig del i att forma personlighet hos en person. De vapen som har beömts vara viktiga ur detta perspektiv har fått illustration (där tex en vattenkyld KSP inte har det).

Ett annat omfattande avsnitt är just mode, då kläder och stil säger mycket om status och plats i spelets värld. Så modets aspekter är väldokumenterat i Noir, från gatan till kontoret, från fabriken till galan.

Storuggla

Champion
"Ett annat omfattande avsnitt är just mode, då kläder och stil säger mycket om status och plats i spelets värld. Så modets aspekter är väldokumenterat i Noir, från gatan till kontoret, från fabriken till galan."

Men är det illustrerat?

Storuggla, diskad

Big Marco

Läskig
Men är det illustrerat?

Det är planen, dock är det inte fysiskt gjort ännu. Jag funderar på att ha en annan still på detta, lite som om det vore en ingame-katalog. Vi får se hur det blir.