Nekromanti Noir "nydanande"

CapnZapp

Myrmidon
Hej, enkel fråga från någon helt utan Noir-erfarenhet:

Vad är det som avses när reglerna till Noir betecknas som "nydanande" (som jag sett hända fler än en gång)?

Ymir

Liten kantbaron
Det första jag kommer att tänka på i sammanhanget är att Noir har ett system med så kallade drivkrafter, som i praktiken innebär att det spelar väldigt stor roll hur motiverad en rollperson är att lyckas med något (dvs olika tärningsslag). En person som tillexempel har Brännande Drivkraft: Hämnas mina föräldrar, kommer få en schysst bonus på -alla- handlingar som gör (enligt hennes subjektiva uppfattning av saken) att hon kommer närmare det målet. Det är ett helt genialt system, imo, givet hur väl det är integrerat i resten av regelsystemet.

- Ymir, tycker

Arfert

Facit
Det betyder att Marco är en jävel på marknadsföring... :gremgrin:

samt att Noir innehåller en del element som man inte tidgare sett i svenska "tryckta" rollspel... som kommer från indie-rörelsen..

Miriam

Veteran
Utan att ha läst Noir så tycker jag det där låter ganska mycket som hur det fungerar i Västmark där vissa egenskaper bara kan användas när situationen är rätt så att säga, som att man kan använda Heder +2 för att slåss men bara om man faktiskt slåss för sin heder.

Ligger skillnaden i något mer än att det blir tydligare när det är en speciell del istället för som i västmark allting inbakat i vartannat?

MrG

Swashbuckler
Hur många utanför "Team Noir" har du sett beskriva det som nydanande?

Det som är nytt är väll att de samlat massa gamla idéer i en produkt. Som "bomber" - gammal friformsgrej
Karaktärer med drivkrafter - tror jag hörde det först pratas om av de (friformare) som pillade på Paria, men det kan vara äldre
Dystopisk miljö - var det ASF som körde det
Tärningar - vilka rollspel har inte haft det
Snygg-snyggdesign - som t.ex Saga också har
Massiv forum PR - var de nog först med

Så nydanade i att samla gamla idéer i ett verk och en hel del taget från friform (och Forge om man vill titta utanför Sverige), men i övrigt; första gången jag spelade ett Noirscenario var min tanke främst: "Okej, det var schysst, som friform, fast med regeler, fast de var å andra sidan onödiga..."

-Gunnar (som å andra sidan tycker att Noir verkar vara riktigt bra svenskt rollspel och det han varit närmst att köpa på många år)

Zire

Swashbuckler
Hur många utanför "Team Noir" har du sett beskriva det som nydanande?
Så nu, 6 timmar efter att jag har köpt Noir, börjar de mer skeptiska kommentarer om Noir dyka upp? :gremsmile:

Och för att hålla mig mer till ämnet: efter 4 timmars ögnande har jag inte hittat något nydanande. (Mer än de omtalade naken- och sexbilderna. :gremgrin:)

Brynolf

Dum fan
Utan att ha läst Noir så tycker jag det där låter ganska mycket som hur det fungerar i Västmark där vissa egenskaper bara kan användas när situationen är rätt så att säga, som att man kan använda Heder +2 för att slåss men bara om man faktiskt slåss för sin heder.
Exakt min situation och tanke också. Nej, det här måste undersökas (läs: köpas) snarast. Extra angeläget också, då det talades om porrbilder nånannanstans i tråden :gremtongue:

krank

Går ondskans ärenden
Så nu, 6 timmar efter att jag har köpt Noir, börjar de mer skeptiska kommentarer om Noir dyka upp?
Jag gnällde på det redan när varenda rollspelsforum i sverige började spammas ner av reklam för spelet. Vid det här laget är jag så less att jag nog kommer att strunta i att köpa spelet på ren princip.

Storuggla

Champion
"Namnet var i alla fall inte nydanande. Hittar inget mer officiellt än den här reviewen, men nog fanns det ett annat Noir-RPG för ett tag sen?"

Jo det fanns det.

Storuggla, jag såg det en gång

ripperdoc

Myrmidon
Jag är förvisso med i periferin av Team Noir, men det lilla jag spelat spelet så har jag upplevt det som klart nydanande om man jämför med alla BRP-varianter av rollspel som annars förhärskar den svenska marknaden. Jämför man med friform och indie blir det förstås inte särskilt nydanande, men det tror jag aldrig någon avsett heller. Själv har jag spelat mycket Eon/Neotech/DoD/SRR och då spelar Noir i annan, högre division av "nydanande".

Exempel på detta i reglerna är ju exempel drivkrafterna, att spelarna får beskriva resultaten av sina handlingar, hur man hanterar välmående. Sedan är själva regelbasen inte särskilt nydanande alls, men väldigt lättanvänd.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Instämmer med Ripperdoc

Visst, mycket kanske finns på andra ställen. Utomlands, i Indiespel och så vidare. Men det relevanta är ju att se gentemot vad som finns på den svenska spelmarkanden i övrigt och då är det nydanande. Jag har alltid tolkat det nydanande utifrån ett perspektiv på svenska spelmarkanden, aldrig utifrån ett globalt perspektiv.

(Och för att förtydliga, jag tillhör INTE Team Noir. :gremwink: )

Zire

Swashbuckler
Vid det här laget är jag så less att jag nog kommer att strunta i att köpa spelet på ren princip.
Ett spel som innehåller massivt med regler och med en värld som bygger på stereotyper kändes inte som ett krank-spel. :gremsmile:

bladerunner_35

Warrior
För mig är Noir väldigt spännande och nydanande. Kanske för att min horisont inte är lika vid som många andra forumiter. Jag har aldrig varit intresserad av så kallade indie- eller forgespel utan upptäckte Noir i sammanhanget av framförallt större, svenska komersiella spel (Neogames, Riotminds, Järnringen etc.).

Det jag älskar med Noir är hur karaktärsdrivet det är och att spelets fokus har flyttats från att klara ett äventyr till att uppleva en berättelse. Jag gillar också verkligen spelledarkapitlet och de verktyg som beskrivs där. Jag började mer eller mindre direkt använda mig av relationskartor till alla andra spel jag bygger äventyr/kampanjer för. På något märkligt sätt har Noir blivit det rollspel utifrån vilket jag bedömer nästan alla andra rollspel.

EDIT: Ja just det. Jag tillhör heller inte Team Noir. :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Noir och noir

Hittar inget mer officiellt än den här reviewen, men nog fanns det ett annat Noir-RPG för ett tag sen?
Det spelet återfinns till och med i listan över spel som Noir har inspirerats av.

/tobias

Gordeg

Hero
Ehm... nog har väl dystopier existerat före ASF?
Ja, och inte bara i rollspel utan även i film, litteratur och liknande. Så jag tycker att det nästan är en genre i sig, trots att dystopi kan placeras i många miljöer som tex moderna polisstater, Sci-fi, fantasy. Man kanske kan säga att det är en genreingrediens.

Gordeg

Bjorn

Hero
[ QUOTE ]
Jämför man med friform och indie blir det förstås inte särskilt nydanande, men det tror jag aldrig någon avsett heller. Själv har jag spelat mycket Eon/Neotech/DoD/SRR och då spelar Noir i annan, högre division av "nydanande".

[/ QUOTE ]

Fast rimligtvis måste man om man bedömmer hur "nydanande" ett spel är jämföra med hur det var när spelet kom? Att ett spel inte är "nydanande" många år efter att det kom ut är väl rätt så självklart.

Själv tycker jag nog att Eon/Neotech var mer nydanande på sin tid än vad Noir är nu även om det nog är en smaksak.

För att inte tala om DoD som man mycket väl kan framhålla som det mest nydanande spelet i sverige under 1900-talet. (Och då pratar jag alla sorters spel, inte bara rollspel.)

/Bjorn