Nekromanti Noir "nydanande"

ripperdoc

Myrmidon
Fast det här är ingen tävling om vilket spel som är mest nydanande. Det är en helt onödig övning. Enda vitsen att beskriva Noir som nydanande nu är för att man vill kommunicera att Noir har originella element jämfört med vanliga svenska rollspel. Om Eon var nydanande när det kom eller inte är inte relevant.

Jag har aldrig tyckt att Eon varit nydanande, för övrigt, men jag har alltid älskat den detaljerade och på det stora hela ganska trovärdiga världen.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Noir "nydanande" (ot)

Själv tycker jag nog att Eon/Neotech var mer nydanande på sin tid än vad Noir är nu även om det nog är en smaksak.
Hur menar du då? Nu vill jag inte framstå som någon som vill sabla ner på Eon/Neotech, nyskapande är inte en kvalitéstämpel, men jag tycker att båda spelen både var och är ganska traditionella till sin utformning. De var knappast först med att ha detaljerade regler och Mundana var knappast den första rikt beskrivna och trovärdiga rollspelsvärlden på marknaden.

/Anders

Brynolf

Dum fan
Re: Noir och noir

Där ser man. Då frågar man ju hur tankarna gick när man bestämde sig för att använda ett namn som man visste redan funnits på ett rollspel. Det öppnar ju för missförstånd.

Krille

Super Moderator

Enkelt. Amerikanerna spelar inte svenska Noir. Svenskar spelar i allmänhet inte amerikanska Noir. Problemet löst. :gremgrin:

Nightowl

Champion
Ganska mycket i Eon kom från andra rollspel. Jag och Rosen gjorde mer eller mindre en lista någon gång.

(Eller snarare - det kunde ha gjort det, eftersom det var så pass likt existerande spel. Det är fullt möjligt de drag jag och Åke kände igen sprang likt Athena från nån Neogames-snubebs huvud helt självständigt. Däremot var det inte särskilt likt Drakar och Demoner eller Dungeons & Dragons etc rent regelmässigt, vilket är de enda referensramar vissa spelare hade - vilket påminner om vad RipperDoc säger om Noir här.)

Erik, har inte läst Noir så han håller käften i sakfr¨ågan

Nightowl

Champion
Fet chans...

Jag misstänker att den reella risken är lika stor som att någon ska tro att artisten Som Brukade Kallas Prince är en medlem av valfritt kungahus, medan "Noir" som titel har fördelen att det berättar vad spelet handlar om.

Erik, klarhet ftw

Krille

Super Moderator
Ganska mycket i Eon kom från andra rollspel. Jag och Rosen gjorde mer eller mindre en lista någon gång.
Jag kan säga så här: jag var väldigt inspirerad av Pendragon och Ars Magica vid tiden. Calle är en die hard Runequest-fan. Ola var mycket för Warhammer Fantasy Roleplay. Marco var mer en Rolemaster-typ.

Det finns inte en suck i helsicke att ovanstående spel inte skulle influera oss.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Då frågar man ju hur tankarna gick när man bestämde sig för att använda ett namn som man visste redan funnits på ett rollspel. Det öppnar ju för missförstånd.
Eftersom snudd på ingen har hört talas om det andra spelet som heter noir och än färre äger ett exemplar är det inget stort problem. Det är mer troligt att missförstånd uppstår om man förväntar sig att det svenska noir ska vara ett film noir-rollspel, vilket det inte är riktigt.

/tobias

Mogger

Hipsteranka
Jag säger det...

Och jag har sagt det ganska länge. Faktum är att när jag läste Noir så hade jag aldrig sett något liknande. Det är själva definitionen av nydanande. Sedan märkte jag att det fanns en hel hög med spel på engelska som utgick från samma princip. Men idag finns det, såvitt jag vet, bara två spel i samma kategori som Noir, och det är, så klart Noir, och Burning Wheel (i valfri form).

2 spel på planeten. Ganska nydanande om du frågar mig. :gremsmile:

Gordeg

Hero
Du säger det?

Faktum är att när jag läste Noir så hade jag aldrig sett något liknande. Det är själva definitionen av nydanande.
Men om någon annan gör dig uppmärksam på att det funnits något liknande? Som några av inläggen i den här tråden till exempel.

Gordeg

Feliath

Swashbuckler
Re: Fet chans...

"Noir" som titel har fördelen att det berättar vad spelet handlar om.
Bortsett från att det inte faktiskt gör det, då. Spelet har ju inte ett skit att göra med film noir.

/Feliath — snarare Sin City RPG med numren bortfilade

Rickard

Urverk speldesign
Förutom 1000T och Ymirs inlägg, så är det riktigt ruttna inlägg i den här tråden. Finns det någon här som faktiskt kan svara på vad det är som skulle kunna vara nydanande med Noir, oavsett om det är det eller inte? Jag hade nog inte skrivit i tråden om det inte varit för den urusla kvalitet som det var på de här inläggen.

Det jag tycker är nydanande med Noir är att spelarna har något att tillföra handlingen. Dels via sina rollpersoner, där drivkrafterna kan användas för att väva in dem i handlingen av spelledaren. Det Ymir nämnde är en sak, men med Noir så får man faktiskt verktyg för att göra detta. Jag håller inte regellösningarna i Noir särskilt högt, men om man inte vill läsa om scenariotskapande på engelska på nätet, så bör man köpa boken enbart för det sista kapitlet i boken som handlar om hur man lägger upp ett scenario (tryck trådat om du kör platt visning).

Utöver detta så har spelarna även tillgång till ödespoäng som man kan spendera för att påverka miljön och därmed i viss mån även handlingen. Just regelavsnitten är aha-upplevelser om man inte har slukat Forge-spel, till skillnad från allt annat svenskt "skräp" som produceras idag (undantaget Supergänget och Berättelser från Staden). Till och med hypade Coriolis innehöll (enligt vad jag hört) inga "Aha"-upplevelser i regelavsnittet - inget nyskapande. Noir har det i varje kapitel.

Sedan måste jag givetvis slagga spelet också. :gremwink: Utifrån mina preferenser så skulle jag aldrig spelleda Noir, då de nydanande sakerna formligen dränks i regler, vilket jag tycker sabbar hela grejen med det nydanande. Dessutom så hänger inte direkt regelavsnitten ihop så att det är inte ett genuint system; något som jag brukar kräva av system idag. Språket i ickeregelbitarna är inte heller det bästa. Med detta sagt så vill jag notera att jag har endast läst Noir en gång och det var för ett år sedan. Jag skulle vilja testa spelet för att se om det verkligen håller allt det som Marco Behrmann säger att det ska göra. Det är mycket möjligt att jag har missat en hel del i min läsning.

/Han som kände att han var tvungen att göra ett inlägg

Big Marco

Läskig
Det är en intressant fråga och det förtjänar ett svar. Jag är en av författarna bakom spelet och är huvudansvarig för regelverket.

Noir är i grund och botten ett traditionellt rollspel - rollpersonerna har värden, man slår tärningar för att avgöra handlingars utfall, etc. Det är främst tre saker som jag anser vara nydanande i jämförelse med andra svenska tryckta rollspel anno julen 2006.

- Fokus på vad man vill snarare än vad man kan. Rollspel i allmänhet beaktar bara hårda konkreta faktabedömningar gällande en rollpersons kapacitet. "Svärd 14" är just Svärd 14 - oavsett om man kämpar i självförsvar, som omotiverad legosoldat eller för att rädda sitt livs kärlek. Som de flesta av oss vet är det en stor skillnad huruvida vi vill utföra en uppgift - ofta mycket viktigare än om kan bra, bättre eller bäst.

Noir beaktar detta integrerat i reglerna. Dels den traditionella delen med vad man kan. Men till detta kommer två lager till; rollpersonens karaktärsdrag (hur man är) och drivkrafter (vad man vill). Befinner man sig i situationer i spel där etablerade karaktärsdrag eller drivkrafter kan "aktiveras" så ger dessa konkreta och påtagliga bonusar till slag som görs - och vi snackar inte om mesiga modifikationer utan rejäla bonusar som kan tippa utfallet kraftigt. Dessutom kan drivkrafter göra att en person som egentligen är utslagen av fysisk eller psykisk skada kan fortsätta att genomföra handlingar, just då "viljan är starkare än köttet". Det dramatiska i att regelmekaniskt utforska rollpersonens psyke och känsloliv är spännande att utforska, samtidigt är reglerna såpass enkla att använda så de faktiskt också används. =)

- Spelarinflytande är en viktig del i Noir. Vanligt är att spelledaren är den som beskriver allt som sker och spelarna oftast följer med på resan. I Noir finns direkt stöd för att bjuda in spelarna i äventyret, låta de etablera föremål, platser, personer, händelser, och att detta får ta plats i scenariot. Alla deltagare blir mer involverade i skapandet av den gemensamma upplevelsen då reglerna erbjuder verktyg för detta.

- Berättelse-konstruktion. I Noirs spelledarkapitel finns en konkret och lättfattlig modell för hur man förbereder och skapar intressanta och personliga äventyr ("Berättelser") där rollpersonerna har en naturlig ingång och koppling till äventyret (så man slipper att en mystisk man på ett värdshus erbjuder rollpersonerna ett uppdrag för pengar). Denna modell gör det tacksamt för spelledaren att dra igång ett äventyr samtidigt som den ger stöd åt spelarna att vara med och påverka äventyrets utfall.

Det är de tre stora övergripande delarna - sedan finns det detaljer som Noir är tematiskt snarare än simulerande, agerar efter intern rimlighet snarare än extern realism, att det finns regelmekanismer som kopplar samman rollpersonens sociala förmåga med spelarens (så att vem som helst kan vara den charmige förföraren och också lyckas med sitt agerande), etc.

Nightowl

Champion
Jag hade nog inte skrivit i tråden om det inte varit för den urusla kvalitet som det var på de här inläggen.
Om du är så här klartänkt och intressant bara för att andras inlägg suger, så har jag min livsmission klar: skriva miffoinlägg så att Han fortsätter skriva! :gremgrin:

Erik, det gäller Shadowrunkommentarerna också

Big Marco

Läskig
Hur många utanför "Team Noir" har du sett beskriva det som nydanande?

Ganska många - här på forumet finns en del dissare som inte gillar uppmärksamheten som Noir har fått - men i recensionerna så brukar det tas upp, exempelvis:

Recension i Fenix (#2-07): ”Det mest innovativa spelet på tio år” ... ”Noir är en imponerande skapelse, rik på stämning och regelmässig smartness”. -Fenix Rekommenderar!-
http://www.speltidningen.se/recensioner/gamedetail.asp?g=242&t=2

Recension i Signaler från Sverok (#51): "Stämningen och stilen som skaparna lyckas förmedla är fantastisk och inspirerande" ... "Allt som allt tycker jag att Noir är ett mästerverk och ett givet köp".
http://www.sverok.se/fileadmin/Forbundet/dokument/sveroxar/SFS_51_screen.pdf

Recension hos rollspel.nu: ”Det är ett riktigt bra rollspel, i en ypperlig förpackning” ... "Den är bland det snyggaste jag sett i rollspelsväg"
http://www.rollspel.nu/index.php?option=...1&Itemid=56

Dock - jag hymlar inte med att Noir har inspirerats från massor av håll - detta tas upp i slutet av Noirs regelbok. Dock så finns det mig veterligen inget svenskt tryckt rollspel som lägger fokus på dramat, berättelsen och det personliga. Som ordspråket säger "Det gäller inte att vara först, utan att vara störst". ,-)

Big Marco

Läskig
Re: Fet chans...

Bortsett från att det inte faktiskt gör det, då. Spelet har ju inte ett skit att göra med film noir.

Nåja, det är inget film-noir-spel men spelvärlden och den tänkta känslan i stämningen kommer mycket från film-noir - tvivlande trasiga människor, en 30-40-tals liknande värld och teknik, dysterheten, anti-hjältar, etc.

På noir.nu finns första kapitlet, Introduktionen, för nedladdning. Där tas detta upp (kopplingarna med film-noir, och skillnaderna).

krank

Går ondskans ärenden
här på forumet finns en del dissare som inte gillar uppmärksamheten som Noir har fått
Vill bara passa på att påpeka att jag inte har något alls emot att Noir fått uppmärksamhet i form av recensioner etc.

Det jag däremot har något emot är reklamspam, oavsett om det är direktreklam i min brevlåda, reklam för potensmedel i min mail, eller spammande av Noirreklam i mina favvoforum.

Spelet som sådant verkar riktigt bra, framförallt spelledarkapitlet som jag är jättenyfiken på. I dagsläget finns det bara två saker som hindrar mig från att köpa ett ex:

* Spelet kostar en del, och föreningen har inte fått bidragspengar på ett tag.
* Principfrågan: Jag vill inte belöna spambeteende. Jag köper av princip inte saker som marknadsförs av spam.

//Krank, som dessutom är ett stort fan av Jantelagen