Nekromanti Noir - Strid och initiativ

Big Marco

Läskig
Hur ställer ni er alla till att ha med visuella tillbehör i ett rollspel?

Exempelvis i Noir så är ens Initiativ viktigt som satan. Anledningen är att man får försvara sig mot varje attack som kommer mot en, men på bekostnad av ens egna Initiativ (när man stressas av att reagera sänks ens initiativ (i ordets rätta betydelse, "övertag")). Detta gör att i situationer många-mot-få så brukar de som är få ha problem då de inte lyckas få kontroll eller övertag i situationen - något jag gillar.

Vi har en "spelplan" (eg. ett antal rutor från 1 och uppåt) där deltagarnas Initiativvärden markeras med pluppar, vilket är enkelt, snabbt och överskådligt - inga anteckningar behövs, SL slipper hålla reda på SLPnas initiativ (det är bara att titta på spelplanen) för att se vem som är på tur.

Gastono

Hero
Jag gillar små visulla tillbehör, dock inte gubbar som man flyttat på en karta.

Men små pluppar för att hålla koll på hur det ligger till tycker jag är härligt och enkelt.

Nightowl

Champion
Kör på det du

Låter förnuftigt, tycker jag. (En av anledningarna att jag blev så lycklig över Savage Worlds är att de sköter initiativ med spelkort - jag vet minsann vilket initiativ jag har, det är bara att titta på kortet.)

Erik

Rickard

Urverk speldesign
Re: Kör på det du

"(En av anledningarna att jag blev så lycklig över Savage Worlds är att de sköter initiativ med spelkort - jag vet minsann vilket initiativ jag har, det är bara att titta på kortet.)"
Fast Savage World (om det funkar som i Deadlands som jag spellett en del) är kissigt, för att det är någon som måste räkna ner.. Det tar tid och blir ett jäkla uppehåll.. Det är lite nackdelen med system som Shadowrun, Feng Shui (ja, det finns nackdelar i det rollspelet också) och just Savage World.. Därför föredrar jag ett fast värde (Star Wars, typ DnD) eller ett bräde som man direkt kan se initiativet på..

För att svara på frågan.: Ja, jag gillar pluppar, gem, (poker)chips eller andra saker som används för att hålla reda på räkningen.. Jag gillar dock inte figurer eller andra saker som ska visa platsen visuellt (översiktskartor går an)..

/Han som gjord ett (nästan otestat) initiativbräde till DoD

Nightowl

Champion

Fast Savage World (om det funkar som i Deadlands som jag spellett en del) är kissigt, för att det är någon som måste räkna ner..
Man har oftast färre handlingar än i Deadlands. Om det finns tre SLP (grupper av mooks har samma initiativ) och fyra rollspelare, är nedräkningen ganska banal.

Fördelen jämfört med tärning är alltså att man "minns" värdet genom att glo på kortet. Dessutom kan man vifta entusiastiskt med det.

Själv är jag badwrongfun och GILLAR spel med små tenngubbar. Jag har notoriskt svårt att föreställa mig hur grejer ser ut i tre dimensioner (gäller även verkligheten, där jag är inkapabel att bedöma avstånd, oavsett om de är meter eller kilometer).

Om man har ett spel där initiativet kan förändras på det sätt som Marco beskriver, skulle jag bli ganska kissnöding om jag INTE hade en sådan grej han beskriver... Det är ju SL som håller i den, så folk som blir kissnödiga av props behöver ju inte bry sig.

Erik

Rickard

Urverk speldesign

"Man har oftast färre handlingar än i Deadlands. Om det finns tre SLP (grupper av mooks har samma initiativ) och fyra rollspelare, är nedräkningen ganska banal."
Tja, fast... nedräkningen finns ändå där oavsett.. För mig spelar det ingen roll om en deltagare har 17 handlingar eller 2 under en runda, för det är ju under handlingen som det händer något.. Initiativet irriterar jag mig däremot på om det tar tid..

På ett bräde så flyttas initiativmarkören (förhoppningsvis) efter eller under rollpersonens agerande..

"Fördelen jämfört med tärning är alltså att man 'minns' värdet genom att glo på kortet. Dessutom kan man vifta entusiastiskt med det."
Hur menar du med "minns värdet"? Skiftar det under rundan så brukar man (åtminstone i de spelgrupper jag varit med i) skriva det på rollformuläret..

I DnD med fasta initiativ som skiftar mellan rundan tycker jag inte heller är så himla jobbigt.. Snodde från Feliath anteckningsstil under LinCon när jag studerade hur han spelledde Dungeon of Doom.. Han skrev upp numrena i den ordning som spelarna satt i (när spelarna sade vad de fick för initiativ).. Tyckte själv det gick apsnabbt..

"Själv är jag badwrongfun och GILLAR spel med små tenngubbar..."
Tenngubbar och dungeons..? Vi går verkligen inte ihop.. Jag undrar hur det skulle vara att vara spelare till dig... eller ha dig som spelare.. :gremsmile: Å andra sidan gillar jag de andra typerna av dungeons som nämndes i tråden..

/Han som skulle vilja sitta i "baksätet" fler gånger när folk spelleder

Nightowl

Champion
Nu OT...

Själv tycker jag inte ens det BLIR någon nedräkning... med en normal spelgrupp så blir det "Vem har högst?" (alla mumlar vad de har) "Jasså Lasse? OK, vad gör du?" och sedan går resten av processen utan att tänka, ens. Åtminstone i min gamla spelgrupp. Vad menar du egentligen med "nedräkning" annars? :gremconfused:

Det enda problemet kan vara:
Hur menar du med "minns värdet"?
Bokstavligen det jag skriver. I flera spel jag spelar använder man samma tärning till precis allting, inklusive någon sorts initiativslag. I sådana situationer sitter jag oftast med tärningsjäveln i handen med den siffra den slog fram och glor på den "ööööh jag fick åtta". Det är lättare med en kortlapp som jag dessutom inte behöver använda till något annat i spelet.

Skriva upp initiativet... i helvete heller! :gremgrin: Jag brukar ha problem med att skriva upp när jag förlorar KP... eller betalar något... :gremsmirk:

Jag är soft när det gäller tenngubbar om jag inte behöver slåss (man behöver inte vara särskilt taktisk för att springa i cirklar och skrika som en stucken gris), men jag har allvarliga problem med att visualisera saker utan en karta.

(Du, Marco! Två så olika spelare som jag och Han tycker bägge att ditt system verkar helsjysst! Det tycker jag säger något!)

Erik

Rickard

Urverk speldesign
Bäst att göra bOT

"Själv tycker jag inte ens det BLIR någon nedräkning... med en normal spelgrupp så blir det 'Vem har högst?' /.../ Vad menar du egentligen med 'nedräkning' annars?"
"Ess, kung, dam" och så vidare.. Vi körde också med "Vem har högst", men jag tyckte det blev så ostrukturerat (vi var 4-6 spelare) så jag började räkna.. Det går ungefär lika snabbt.. Eller lade ni korten på bordet, bokstavligt talat?

"I flera spel jag spelar använder man samma tärning till precis allting, inklusive någon sorts initiativslag."
I DoD så tar jag som spelledare hand om bokföringen av initiativslagen, oavsett vem som slog den (jag slog faktiskt alla tärningsslag som spelledare och spelarna deklarerade bara vad dem gjorde)..

"...men jag har allvarliga problem med att visualisera saker utan en karta."
Återigen en anledning till varför det skulle vara intressant att få spelleda dig.. :gremsmile:

Jag tror jag haft en spelare i spelgruppen som dig.. Fast han fumlade bort vilket kort han hade.. :gremsmirk: :gremlaugh:

"(Du, Marco! Två så olika spelare som jag och Han tycker bägge att ditt system verkar helsjysst! Det tycker jag säger något!)"
/Han som började skratta när han läste det där

Nightowl

Champion
HOT-fullt?

Vi körde också med "Vem har högst", men jag tyckte det blev så ostrukturerat (vi var 4-6 spelare) så jag började räkna.. Det går ungefär lika snabbt.. Eller lade ni korten på bordet, bokstavligt talat?
Jag har faktiskt aldrig spelat SW med andra än mig själv, men jag pratar om andra spel där man "slår initiativ" och "högst handlar först". Vartenda spel min grupp brukat köra, inklusive sådana som inte har den sortens initiativ (typ GURPS) förvandlas alltid till den sortens spel efter massivt gnäll om att det inte är som man "brukar" göra.

Det är kanske för att vi gör det jämt som vi utvecklat den där tendensen och inte ser några problem med det.

Det enda spel jag spelat mycket med något annat system är RuneQuest III, där man har "fasta" initiativ (eller ja, om man väljer en viss handling får den alltid samma initiativ för samma RP). Det krävde någon sorts deklarationsfas, vilket oftast skrämmer folk, men vi lyckades i alla fall trots att en av spelarna var regelanalfabet.

jag slog faktiskt alla tärningsslag som spelledare och spelarna deklarerade bara vad dem gjorde
Å herreminje! Jag skulle aldrig idas; fyFAN vad nöjd jag är med Buffy/Angel och SAGA system som är precis tvärtom, där jag som SL slipper att slå tärning!

Han som började skratta när han läste det där
Jag var effing serious; om folk med väldigt olika referensramar gillar samma sak måste det vara tillämpbart i många situationer. Alltså är det en bra idé.

Erik

Storuggla

Champion
Re: HOT-fullt?

"Jag skulle aldrig idas; fyFAN vad nöjd jag är med Buffy/Angel och SAGA system som är precis tvärtom, där jag som SL slipper att slå tärning!"

Vänligen utveckla om spelledarens tärningsinaktivitet i PM eller ny tråd stop mycket intresserad stop vädret fint full stop

PVC

Veteran
Instämmer fullständigt med föregående talare. Pluppar och gem och till och med kort kan gå an för att göra det hela smidigare (om man inte vill sitta länge och medvetet generera en dålig stämning i gruppen förstås. Vissa idioter tycks vilja det).

Dock drar jag en gräns när man kommer till miniatyrer. Jag menar; herregud det är rollspel och inte warhammer. Oturligt nog händer det allt för ofta att folk vill förväxla den med varandra.

Din metod verkar smidig och eftersom det var din idé antar jag att den inte skär sig speciellt mycket mot ditt i övrigt mörka spel. Så jag säger: kör i vind och skapa historia.

Nightowl

Champion
Jo, HOT-fullt?

Vänligen utveckla om spelledarens tärningsinaktivitet i PM eller ny tråd stop mycket intresserad stop vädret fint full stop
I Cinematic Unisystem (Buffy, Angel, Army of Darkness) slår SL aldrig tärning. Om en rollperson vill slå en dumming i huvet finns det ett värde som säger hur svårt det är. Om en dumming försöker slå en rollperson i huvvet finns det ett värde som säger hur svårt det är att ducka. Om en rollperson vill smyga förbi en dumming finns det ett värde som säger hur vaksam han är. Om en dumming försöker smyga förbi en rollperson finns det ett värde som säger hur lätt han är att upptäcka. Osv.

SLP som inte direkt är involverade med vad farao RP gör lyckas eller misslyckas beroende på SLs lilla italienska bil ("GM fiat") med utgångspunkt från nämnda värden, som för övrigt är ca 3 stycken för en typisk dumming.

Eftersom man inte slår skada i de här spelen heller (fasta skadevärden modifierat av hur bra man träffar) slår SL aldrig tärning om han inte har någon mystisk fetish för det.

I'm just saying, det passar min spelstil.

Erik

Big Marco

Läskig

Om man har ett spel där initiativet kan förändras på det sätt som Marco beskriver, skulle jag bli ganska kissnöding om jag INTE hade en sådan grej han beskriver... Det är ju SL som håller i den, så folk som blir kissnödiga av props behöver ju inte bry sig.

Faktiskt inte ens så - det är en spelare (oftast den till vänster om aktiv spelare) som sköter brädet och som säger vem som står på tur. SL är helt avlastad.

Jag är väldigt nöjd hittills - i Noir så får man som nämnt göra hur många försvar man vill - och alla får samma svårighet vid slag för att lyckas, så man slipper att räkna på det också. Det enda det "kostar" för en när man gör mycket under en runda är just ens Initiativ - du får sämre koll på läget genom att hålla på att reagera istället för att vara pro-aktiv.

Johan K

Gammal & dryg
Hur ställer ni er alla till att ha med visuella tillbehör i ett rollspel?
Well, har typ nästan aldrig nått visuellt med när jag spelar. Så för min del så kalrar jag mig välldans bra utan det faktsikt. Det enda som jag inimellanåt använder är en kollegieblock där jag kluddar ner snabbt vad & vila som blivit skadade av slp:na...
Dock så får jag ju säga att det låter smidigt det du säger & det kan säkerligen funa. det tror jag bestämmt. Kan tänka mig att det är en typisk vanesak att använda visuella grejer & sådant.

/ Johan K, som är gansak "ovisuell" när man spealr... :gremtongue:

Nightowl

Champion

SL är helt avlastad.
Consider me a kund! (Faktiskt, tror jag - om du kollar i Gurgehs tråd om spel spela dig, pratar jag om genrer jag inte är intresserade av men kan tänka mig spela ändå om de är tillräckligt bra. Ditt Noir platsar där.)

Erik

PAX

Jordisk Äventyrare
Nja....

Visst är det ett enkelt system för att hålla koll på initiativvärden men det skulle jag själv aldrig använda. Varför? Pluttar som rullar runt på bordet och som SL skriver jag hellre ner rollpersonernas Ini-värde på ett papper vid sidan av. Som SL vill jag dessutom inte avslöja mina SLPs Ini-värden om det var din tanke.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Nja....

"Som SL vill jag dessutom inte avslöja mina SLPs Ini-värden om det var din tanke."
Vad hindrar dig från att ha två bräden och spelledarpersonernas initiativbräde bakom spelledarskärmen? Om du inte använder en skärm så förstår jag förvisso ditt problem.. :gremsmile: Jag kan säga att jag har samma system som Marco Behrmann till mina husregler till DoD och själv är jag inte heller helt nöjd med att använda pluttar, för jag vill inte ha saker som kan ta bort spelarnas uppmärksamhet.. Faktiskt så slår jag även alla tärningar själv i enkla system (som DoD).. Mina spelare säger bara vad de har tänkt att göra..

/Han som länge trodde alla körde så och som på konvent frågar vem som ska stå för slåendet av tärningar

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Nja....

Jag använder skärm - helst. Och därför vill jag heller inte ha något ark med pluttar som är i vägen bakom skärmen. Så mitt val tillfaller fortfarande ett hederligt anteckningsblock.

hraufnir

Swordsman
Vitt bräde!

Det som jag själv tycker vore att det i ngn form av Spelledarskärm eller grundbox följer med en liten (säg A5 stor) whiteboardfilm som man kan klistra på t.ex. baksidan av ett kollegieblock. Till detta följer en whiteboardpenna. På detta kan man som SL snabbt klottra upp en setting, rita ett litet rutsystem för initiativ (och snabbt ändra om det är ett "klock-initiativ" eller så).

Detta vore väldigt smidigt och jag är förvånad över att jag själv inte kommit på det förrän nu =)

Rising

Vila i frid
Det viktigaste med initiativet tycker jag är deklarationsordningen; alltså att den med högt initiativ får anpassa sig till de med lägre initiativkraft. Generellt föredrar jag när initiativregler fungerar så här: "De långsamma måste deklarera handling först, men deras handlingar inträffar sist".

En sådan tanke brukar vara svårförenlig med möjligheten att påverka andras initiativ: Liksom; om tre långsamma typer ska kunna påverka den kvicke hjältens initiativ genom att skjuta nedhållande eld - i vilken ordning skall då allt ske?

Skall hjälten tvingas deklarera sin handling först - det är ju han som påverkas av den nedhållande elden? Men hur skall man veta hur mycket han eventuellt påverkas av den nedhållande elden innan man har betat av de långsamma typernas handlingar?

Så vi börjar istället med de långsamma typerna. De tvingas deklarera sina handlingar först, men då har de ju å andra sidan avslöjat vad de skall göra och hjälten får anpassa sig till dem, varpå de alltså redan har misslyckats med att ta den taktiska kontrollen över striden genom att skjuta nedhållande eld.