Nekromanti Noir: Styrkekrav

Jarfi

Veteran
Jag skulle, som mestg, skilja pa "stor puffra, puffra och liten puffra".
Eller kanske
finkalibrig puffra (.22a eller liten .38a)
grovkalibrig puffra (alla Magnumkalibrer o dyl)
finkalibrigt gevär (5-6mm, ej högahstighet)
grovkalibrig gevär (7-8mm, och/eller höghastighet)
Löjliga vapen (.50 ammo med hög hastighet)

Demiurg

Warrior
Re: Stilkrav?

Möjligt, men han har ju flera gånger sagt att det inte är renodlad noirkänsla han är ute efter heller. Så jag vet ju inte riktigt vad han är ute efter...

Big Marco

Läskig
Tja, blir man skjuten i axeln blir man skjuten i axeln, blir man skjuten i skallen sa blir man skjuten i skallen.

Det förutsätter att det finns kroppsdelar i systemet. I många (inklusive Noir) finns inte det steget med.

Och tvingas jag välja tar jag hellre en .22a i bröstet än en .45a...

Magnus_UBBT

Veteran
är det tillräckligt med tryck i bössan så kommer kulfan att ta axeln med sig. brutalt blodtrycksfall, död inom 1t3 rundor.

som sagt, i vissa settings är sånt bara onödigt fluff att lägga ner regler på. i andra är det kanske mumma.

G

Guest

Guest
Re: Noir: Tålighetskrav?

Ett tålighetskrav tycker jag borde passa bättre, men om nu tåligheten i ditt noir är rätt eonlik (som i att det är troligt att en kille och en tjej har samma av grundegenskapen (ja det beror på beskrivningen av egenskapen i mitt tycke och sjukdom känns väl inte så noirigt)) så kanske det inte funkar, meningen är inte att man inte kan använda vapnet utan löper risk att skada sig även vid lyckad användning, en tjej i noirsetting skulle väl inte undvika en grov pistol eller en stor yxa för att hon är för svag, när det gäller tar hon den endå, med risken att dra armen ur led eller stuka den.

Men va vet jag, jag tänker dock modda till neotech, men där är tålighet för könlöst samt att vapentyperna är mer skilda vilket ger tål med viss sty eller rör modd beroende på vapentyp.

Arfert

Facit
ja det är möjligt att DoDs metod med stilmässigt olika vapen med samma effekt är en bra väg...

om vi pratar REALISM så väljer ju folk historiskt sätt inte enbart vapen efter hur "bra" dom är (skademässigt osv) utan även vilken STATUS vapnet har... det fanns ju SOCIALA begränsningar... på samma sätt som det till inte så länge sen (fram till 80-talet kanske) var extremt ovanligt att en tjej skulle beställa en PINT på en brittisk pub.. kvinnor beställede såklart HALF PINTS.. även om det inte fanns några lagar som sade att de inte fick kröka stora stark så var det inte nåt man gjorde.

... lite samma sak med pistoler ;-) en pistol är dessutom en accesoir, inte bara ett vapen.. "du är vad du skjuter med" ...

Rickard

Urverk speldesign
"det fanns ju SOCIALA begränsningar... på samma sätt som det till inte så länge sen (fram till 80-talet kanske) var extremt ovanligt att en tjej skulle beställa en PINT på en brittisk pub.. kvinnor beställede såklart HALF PINTS.."
Likadant idag.. Jag drar knappast ut på krogen och beställer spirello eller drinkar med samboca och å andra könet är det rätt få tjejer som beställer screwdriver..

Fast för att återgå till frågan.. Själv tycker jag inte att styrkekrav behöver vara med, för man kan lösa det hela på ett smartare sätt.. Marco har ju med skadebonus, så varför inte kombinera de här två punkterna? Ge istället en spelmässig fördel av att välja ett vapen som passar rollpersonen, istället för att begränsa så att en 6-åring inte går omkring och smaschar folk med en soptunna..

Som vanligt har jag ingen aning om hur systemet ser ut (förutom att det har grundegenskaper) men man skulle kunna tänka sig att vapen som kan klassas som bonkaraktiga baseras på Styrka, medan vapen som känns som smidiga (exempelvis dolkar, nunchakas, mantlar, värjor) baseras på Smidighet.. Om det finns någon Precisionsgrundegenskap så kan kastknivar och slangbella baseras på den..

Vad "baseras" innebär kan vara allt möjligt, men det första jag kommer att tänka på är att grundegenskapen ger plus på slaget eller att det räknas som skadebonus.. Det sistnämnda är ju bra, för då kan man skippa skadebonusregeln helt.. Då innebär det att en bonkartyp väljer bonkarvapen, men kan välja smidiga vapen med nackdelen att personen inte får lika mycket plus på skadan..

/Han som själv borde fundera mer på vapen som passar till vilken samhällsklass