"
det fanns ju SOCIALA begränsningar... på samma sätt som det till inte så länge sen (fram till 80-talet kanske) var extremt ovanligt att en tjej skulle beställa en PINT på en brittisk pub.. kvinnor beställede såklart HALF PINTS.."
Likadant idag.. Jag drar knappast ut på krogen och beställer spirello eller drinkar med samboca och å andra könet är det rätt få tjejer som beställer screwdriver..
Fast för att återgå till frågan.. Själv tycker jag inte att styrkekrav behöver vara med, för man kan lösa det hela på ett smartare sätt..
Marco har ju med skadebonus, så varför inte kombinera de här två punkterna? Ge istället en spelmässig fördel av att välja ett vapen som passar rollpersonen, istället för att begränsa så att en 6-åring inte går omkring och smaschar folk med en soptunna..
Som vanligt har jag ingen aning om hur systemet ser ut (förutom att det har grundegenskaper) men man skulle kunna tänka sig att vapen som kan klassas som bonkaraktiga baseras på Styrka, medan vapen som känns som smidiga (exempelvis dolkar, nunchakas, mantlar, värjor) baseras på Smidighet.. Om det finns någon Precisionsgrundegenskap så kan kastknivar och slangbella baseras på den..
Vad "baseras" innebär kan vara allt möjligt, men det första jag kommer att tänka på är att grundegenskapen ger plus på slaget eller att det räknas som skadebonus.. Det sistnämnda är ju bra, för då kan man skippa skadebonusregeln helt.. Då innebär det att en bonkartyp väljer bonkarvapen, men
kan välja smidiga vapen med nackdelen att personen inte får lika mycket plus på skadan..
/
Han som själv borde fundera mer på vapen som passar till vilken samhällsklass