Nekromanti Nomader och annat löst folk

Dimfrost

Special Circumstances
Nu ska vi snacka nomader. Hur skapar man ett nomadfolk som inte blir en kopia av mongoler eller indianer, egentligen? Jag menar vilda, primitiva nomader, och inte cirkusfolk och zigenare och sånt. (Dem har jag inga problem med. :gremsmile:) Skräckexemplet är ju nomadalverna injir i Alver till DoD4, som är så stereotypa att man blir mörkrädd. (Att alver är rätt stereotypa i allmänhet kan vi försöka bortse ifrån.)

Så nu ska vi spränga fram på hästarna i solnedgången, driva boskapshjordar över de oändliga grässlätterna och i sakta mak åka vagn från ena sidan av kontinenten till den andra. Eller hur vi nu ska ha det. Det är dags att spåna nomader!

/Dimfrost, rosa plommonstop

Zaphod_UBBT

Swordsman
Yeah. Intressant ämne, I say.

"Så nu ska vi spränga fram på hästarna i solnedgången, driva boskapshjordar över de oändliga grässlätterna och i sakta mak åka vagn från ena sidan av kontinenten till den andra."

Så, där har du väl löst ditt eget problem?

Nä, allvarligt talat så tror jag att det finns tre saker som är viktiga att tänka igenom: vad livnär man sig på, hur gör man det, och vad i håken sysslar man med när man inte fixar mat?

Alltså, vad livnär man sig på? Driver man boskap? Och vad gör man med boskapen? Man kanske tar köttet att äta, pälsarna att klä sig i och essensen av hjärnan att dricka som styrkedryck? (Den sista är helt frivillig (-: )
Tja, annars kan ju ett nomadfolk ta vad de vill ha av köttet och sedan åka till någon bofast stad (om det finns sådana) där man byter kött och pälsar mot bröd och verktyg.

Hur man livnär sig avser vilka metoder och kunskaper man har tillgängliga. Vad har man för verktyg? Har man bytt till sig fina verktyg från bofasta människor, eller har man gjort sina egna av trä, sten och hampasnöre?

Vad gör man när man inte fixar mat? Det måste ju finnas någon tid över, och frågan är om det inte är den här punkten som är viktigast. Kultur!
Hur ser deras kultur ut? Har de någon religiös uppfattning? Vad har de för traditioner och seder? Vad sysslar man med om kvällen när mörkret har fallit och kylan sänker sig över stammens läger? Sjunger sånger och berättar sagor? Sysslar med religiösa ritualer? Bättrar på sina verktyg och lär sin son att göra detsamma?

En sista punkt som jag tycker är intressant är hur man förökar sig. Grejen är att livet i en nomadstam ganska fort måste börja gå mot inavel om man inte har någon kontakt utifrån.

En sak jag läste om (i National Geographic vill jag minnas) var någon afrikansk (tror jag) nomadstam som någon eller några gånger om året samlades så många de kunde. Massvis med små stammar drog sig samman till ett stort möte, och plötsligt var de ruskigt många.
Sedan genomförde man något närmast rituellt: alla unga män sminkade upp sig något enormt, lite dragshowartat sådär, så att man knappt såg vem som var vem. Därefter ställde alla männen upp sig på ett långt led, och sedan fick kvinnorna defilera framför männen och välja varsin man att tillbringa natten med. På så sätt överlever alla stammarna av varandra, och nya blodsblandningar uppstår hela tiden.

Tja, gå igenom hur man livnär sig och hur kulturen ser ut och fungerar tillsammans med det praktiska livet. Min analys av det hela är att kultur och näring är ganska tätt sammanbundna och speglar sig i varandra i ett nomadsamhälle, men jag vet väl inte egentligen.

Så, nu får du ge något tillbaka. Är det här till Terone, eller är det något löst spån, bara? Jag blev uppriktigt nyfiken.

Zap

Man Mountainman

Storsvagåret
En nomadstam är en tätt knuten social enhet. Därför tror jag att det är en mycket bra miljö för rollspel som kretsar kring sociala konflikter av olika slag.

I ett nomadsamhälle identifierar man sig i stor utsträckning med sin stam. Det finns knappast någon skillnad mellan konflikter mellan individer (från olika stammar) och konflikter mellan stammar. Politiken tar en personlig relevans som kan vara mycket tillfredsställande i längre kampanjer. Föreställ er en kampanj som kretsar kring en utdragen klanfejd, med boskapsstölder, räder och rituella envigar.

Det är dom aspekter av nomadfolk som jag tycker är intressanta. Exakt hur de ska utformas - när det gäller kultur, sedvänjor, yttre kännetecken och liknande - beror väl rimligtvis på vilka behov man för närvarande har i spelvärlden. Sen kan man ju fundera lite över skillnaden mellan nomadiska jägarfolk, som kanske inte har så mycket tid, eller så mycket folk, att de kan ägna sig åt klanfejder i någon större utsträckning, nomadiska boskapsskötande folk som mongolerna och halvnomadiska jordbruksfolk som t.ex. irokeserna.

Man Mountainman

Storsvagåret
Fler tankar

En kul kampanj på nomadtema skulle kunna vara denna. I landet Ougaga har stamfolken levt i evinnerliga tider. Livet i Ougaga har alltid präglats av fejderna mellan dessa klaner. För att ge extra krydda åt settingen kan man lägga in lite naturandar och allsköns väsen som är en del av nomadernas liv och som de interagerar flitigt med, en ruinstad från svunna tider där stammarna samlas en gång per år för att döma i spörsmål som rör dem alla, samt lite märkliga kulturföreteelser som hemliga blodsbrödrasällskap och speciella språk som bara vissa får lära sig. Tillsammans med det intrikata nätverket av släktband och urgamla vänskapsband och vendettan är Ougaga en häxkittel av konflikter. Sedan, en dag, kommer den vite mannen.

Den vite mannen besegrar Ougagas folk. De bygger stora städer och tvingar stammarna att lämna sina urgamla jakt- och betesmarker. De av stamfolken som inte längre klarar av att leva på det gamla sättet tvingas flytta in i städerna och livnära sig på usla jobb, eller söka sig till gruvorna där de knappast behandlas bättre än slavar. Trots detta upprätthåller de sin urgamla kultur, och de upprätthåller sina släktband, sina rituella dueller, sina tribunaler, sina relationer med andarna, sina hemliga sällskap... och sina konflikter.

Och det duger ju förstås inte, för om man vill befria sig från den vite mannens ok så måste man enas. Men hur ska man kunna ena dessa stammar som krigat inbördes sedan världsanden Marougga föddes ur vattenkvinnan Lamallas sköte? Och vem ska göra det?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joy Chant har skrivit en bra nomad-fantasyroman som (IIRC)heter The Gray Mane of Morning. Läs och låt dig inspireras. Första delen av Jack Vances Tschai-tertralogi utspelar sig delvis bland stäppnomader med lite lustiga seder.

Dimfrost

Special Circumstances
Bra genomgång. På något sätt känns det ändå som om det finns en viss risk att man fastnar i någon av nomadklichéerna, men om man tänker lite metodiskt kanske det är enklare att undvika det.

Ja, det är till Terone. Jag satt och funderade lite över nomaderna och kom fram till att jag inte alls var särskilt nöjd med dem. Nu ska jag försöka fixa något mer nyskapande. Enda egentliga kravet jag har på nomaderna är att de är ett förvildat och primitivt folk som lever på ett avlägset slättland. Poängen är att de ska inspirera till mode med päls, skinn och tatueringar, nämligen. :gremgrin:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Fler bokförslag

Rekommenderar Calenture av Storm Constantine. En annorlunda värld, med intressanta nomader.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Fler bokförslag

Alltså, listan på böcker jag vill läsa är alldeles för lång som det är. Skulle du inte kunna nämna vad som är så intressant med nomaderna istället? :gremwink:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Re: Fler bokförslag

Skulle du inte kunna nämna vad som är så intressant med nomaderna istället?
Det skulle jag gärna om jag kom ihåg detaljerna. Det är länge sedan jag läste den, men jag minns att jag var imponerad.

Ett minnesfragment:

Som vuxenrit (och antagligen för att hämma inavel) så super man den som ska bli vuxen dyngrak (tror det var lite svampar också med) och lämnar honom. Sedan förväntas han när han vaknar vandra omkring och lära sig saker tills han hittar en ny stam att slå följe med.

I den boken så var dessutom städerna nomadiska (det finns dock också de traditionella nomaderna beskrivna ovan), så det finns verkligt udda nomadkultur i den också!

Rosen

Myrmidon
Enda egentliga kravet jag har på nomaderna är att de är ett förvildat och primitivt folk som lever på ett avlägset slättland. Poängen är att de ska inspirera till mode med päls, skinn och tatueringar, nämligen.

Nånting sånt här?
I så fall har jag nog ett (halv)färdigt förslag här, nämligen.

--
Åke

Zaphod_UBBT

Swordsman
"Bra genomgång."

Ja, visst är det fantastiskt vad man kan skriva ibland så tidigt på morgonen? (-:

"På något sätt känns det ändå som om det finns en viss risk att man fastnar i någon av nomadklichéerna, men om man tänker lite metodiskt kanske det är enklare att undvika det."

Tja, det är väl altid enklare att undvika klichéer om man tänker lite metodiskt, men ärligt talat vet jag inte om jag kan så värst många nomadklyschor. Kan du upplysa mig om vad det är du vill undvika? (-:

-

Nå, juste att det är till Terone. Du är också en sån där ascool pajsare som faktiskt gör saker, och inte bara pratar. (Jag skrev det i mitt svar till Dnalors Revolver-tråd. Gav honom världens erkännande just för att han gör något konkret. Det ser jag upp till.)
Dessutom gillar jag Terone som sådant, så kämpa på!

Zapper

Sodivra

Champion
Arvidos med lösa funderingar.. Som vanligt..

Jag vill ta det ett steg längre än Zaphod: Kultur är inte det viktigaste, det är det enda!

Fast visserligen så påverkar yttre omständigheter som vad man äter hur man lever och ser på världen, men.. ändå. Se det här som ett komplement till Zaphods och Dnalors braiga inlägg, tre olika infallsvinklar utifrån vad man tycker är viktigast. Iallafall..

I Orkworld så används en fet bit för att beskriva nomadfolket orkernas kultur, synsätt och levnadssätt - Och beskrivningen av hur orkerna lever gör att man känner att de lever.

I Orkworld så är orkerna delvis den vanliga nomadklyschan: Fysiska, pragmatiska, enkla - Den ädle, stolte vilden, men ändå med en klarsynthet som de mer civiliserade saknar.. Primitiva och traditionella. Men om inte nomader inte är sådana, hur ska de då vara egentligen? Jag kan inte komma på ett alternativ. Å andra sidan kanske det är just det man vill komma åt med nomader, nomadkänslan.

Jag tror att om du funderar på vilka av dessa drag som passar in på dina nomader, och varför de gör det, och sätter detta i ett sammanhang, som Orkworld, så får du ett nomadfolk som känns levande, och inte klyschigt.

Sammanhanget blir då teknisk nivå, förutsättningar, historia, relgion, myter och historier, miljö, andra folkslag de möter, matförsörjning, och vad som är viktigt i en värld med alla dessa faktorer.

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, det är väl altid enklare att undvika klichéer om man tänker lite metodiskt, men ärligt talat vet jag inte om jag kan så värst många nomadklyschor. Kan du upplysa mig om vad det är du vill undvika? (-:
Mongoler, indianer och kosacker.

Nå, juste att det är till Terone. Du är också en sån där ascool pajsare som faktiskt gör saker, och inte bara pratar. (Jag skrev det i mitt svar till Dnalors Revolver-tråd. Gav honom världens erkännande just för att han gör något konkret. Det ser jag upp till.)
Dessutom gillar jag Terone som sådant, så kämpa på!
Äh, du kan vänta med berömmet tills jag faktiskt gjort något värt att publicera. Steget till ett färdigt dokument är ännu väldigt långt, om man säger så...

/Dimfrost

Zaphod_UBBT

Swordsman
Tjäbbbel tjäbbel [ANT]

"Mongoler, indianer och kosacker."

Hihi. True, that!

Du får gärna presentera litegrann när du har något konkret om dina nomader, så ska jag slå dig om du har kört foten i några klichéhål.

"Äh, du kan vänta med berömmet tills jag faktiskt gjort något värt att publicera."

Slå sönder jantelagen! Du gör grejer, och dessutom gör du bra grejer, så var inte för hård mot dig själv. Jag säger inte att allt du gör är bra, men jag står fast vid att du är stenhård.

Zap

Dimfrost

Special Circumstances
Namnlösa nomader

Jag hade tänkt att nomaderna skulle vara ett ryttarfolk, som driver boskapshjordar över slätterna och som bor i vagnar dragna av märkliga, tjockhudade dragdjur. De har primitiv teknologisk nivå, och byter till sig det de behöver. Utseendemässigt håller de på med tatueringar, piercingar, läder, päls och sånt. De lever i klaner med en stark familjestruktur.

Och hur kul låter det här egentligen? Inte nyskapande för fem öre. Dessutom känns vagnarna ologiska med tanke på att de ska vara klart mer primitiva än omgivande folk. Inte undra på att jag skrev den här tråden. :gremsmile:

Slå sönder jantelagen! Du gör grejer, och dessutom gör du bra grejer, så var inte för hård mot dig själv. Jag säger inte att allt du gör är bra, men jag står fast vid att du är stenhård.
Tack. :gremsmile: Jag vet att jag gör bra grejer, annars skulle jag lagt ner Terone för länge sen. Mitt självförtroende är det inget fel på, snarare tvärtom. Det var mest det faktum att du sa att jag gjorde saker som jag vände mig mot. Det känns som om jag har ganska långt kvar än l att prestera något konkret, bara. Men det kommer. :gremsmile:

/Dimfrost

rax

Swordsman
Re: Namnlösa nomader

Och hur kul låter det här egentligen? Inte nyskapande för fem öre. Dessutom känns vagnarna ologiska med tanke på att de ska vara klart mer primitiva än omgivande folk. Inte undra på att jag skrev den här tråden.
Om det är stereotyper du är rädd för, varför inte bara ta till ett klassiskt knep och vända på allt? Här följer några exempel:

Dark Sun - Gammal spelvärld till AD&D. En ekologisk katastrofvision till följd av missbruk av magi. Här ändrade man på de flesta klassiska fantasyraserna, både utseendemässigt och kulturellt.

Relevant exempel för din del är Dark Sun's alver. De var nästan uteslutande nomader, som aldrig red utan tog sig fram genom det karga ökenlandskapet till fots (helst sprang man - de var naturliga långdistanslöpare). Ingen litade på dem och de litade inte på någon annan än sin närmaste familj/klan. Alla andra, inklusive andra alver, var utbölingar - potentiella hot och definitivt potentiella offer för diverse lurendrejerier. Alverna anpassade sig alltid efter omständigheterna. Man drev oftast boskap (egentligen stora insekter), men ägnade sig också åt handel och banditverksamhet när tillfälle gavs.

Fysiskt var alverna långa (vi snackar en snittlängd på strax över två meter) och seniga - byggda som maratonlöpare. Visuellt formgavs stora delar av Dark Sun av konstnärer som Brom och Tom Baxa (om detta säger dig något) - läderknuttar möter gamla Babylonien och Conan. Alltså inga obligatoriska arabiska influenser på de alviska ökennomaderna.

---

Glorantha/Prax - Gammal spelvärld till Runequest, numera utgångspunkt för spelet Heroquest (fd Hero Wars). Hela världen bygger mycket starkt på mytologiska sanningar. Alla kulturer har egna förklaringar till varför världen ser ut som den gör. Det är dessa myter som får deras kulturspecifika magier att fungera bl a.

Området Prax är ett kargt stäpplandskap motsvarande Amerikanska västern - prärie och öken. Prax är hemland åt konkurrerande stammar med ’Animal Nomads’, människor som rider på djur av olika slag (anteloper, noshörningar, buffel, m m), men aldrig hästar. Enligt en gemensam skapelsemyt var först alla Prax invånare jämnställda, men sedan visade Waha, nomadernas anfader, dem hur de kunde överleva en stor katastrof. Vissa blev djur och förlorade sin intelligens, andra blev ’människor’ och kunde tämja och utnytja djuren.

Undantaget i hela storyn är morocanth - tapirliknande intelligenta djur som genom denna skapelsemyt är ’människor’. De driver och lever av hjordar med s k ’herd men’, som till synes är helt vanliga (fast ointelligenta) homo sapiens. Naturligtvis tror alla icke-nomader därför att morocanth är människoätare. De andra nomadstammarna vet att så inte är fallet, å andra sidan är de övertygade om att morocanth fuskade till sig sin status (och morocanth tycker samma sak om de andra nomaderna).

---

Afrika - OK, ett väldigt brett exempel. Söder om Sahara finns ju flera nomadfolk eller delvis nomadiska folk (allt från jägar-/samlarsamhällen till boskapsdrivare). Och ingen av dem har använt riddjur, trots att Afrika som kontinent är alldeles enorm och avstånden såklart därefter. Kort sagt, kolla in lite exempel av olika afrikanska kulturer så kan du nog hitta många inspirationskällor som inte är lika väl använda som mongoler, t ex.

Detta var bara några enklare exempel. Nu är de kanske inte så originella längre - de har ju redan använts - men de bygger också på ett ganska enkelt knep - vänd på någon eller några detaljer i din skildring och du har något mycket mer spännande än pseudomongoler.

---

För övrigt finns mycket mer att hämta i Glorantha - skapelsemyter spelar en stor roll, och ofta menar sig människorna vara nära besläktade med djur av något slag. Ett favoritfolk ser sig som besläktade med fåglar, och hade i forntiden kavalleri (de var mkt civiliserade) som red på enorma, landlevande rovdjursfåglar. Sådana djur har ju faktiskt funnits på Jorden, så en titt på ’dinosaurietiden’ kan ju ge uppslag till intressanta riddjur av olika slag. Dessutom uppförde sig ’fågelfolket’ som fåglar - Här har du ett exempel, skrivet till ett lajv.

Well, hoppas jag inte tråkat ut dig eller bara gett råd du redan tänkt på. Lycka till med skrivandet!

/Rax

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Namnlösa nomader

Kul! Det var precis sådant här jag var ute efter när jag startade tråden. Äntligen var det någon som fattade. :gremgrin:

Hmm, man kanske skulle ta och basera nomaderna på fågelryttare. Det kan nog bli intressant...

/Dimfrost

Bunny

Crazy like a fool
"En sak jag läste om (i National Geographic vill jag minnas) var någon afrikansk (tror jag) nomadstam som någon eller några gånger om året samlades så många de kunde. Massvis med små stammar drog sig samman till ett stort möte, och plötsligt var de ruskigt många."

Det här är rätt intressant faktiskt. En lärare till mig under gymnasietiden har faktiskt varit nere och gjort en dokumentär om dessa (han var lärare i ämnet filmkunskap). Dels är det intressant att dra parralleler mellan de könsroller vi har och deras, dels så är de en väldigt intressant kultur i stort.

Jag tror att det är viktigt att framhäva olikheter när man ska skapa normader, de lever ett liv som är totalt annorlunda från vårat. Jag tror troberg några gånger har tagit upp det här med mat- och sexvanor, vilket också den afrikanska stammen är ett bra exempel på. Någonting annat som skiljer sig stort är språket. Inuiter har 12 ord för olika typer av snö, något liknande borde nomader på en savann ha för t ex gräs.

Det har gjorts undersökningar om vilka folkslag som är mest givmilda i världen, och de som toppade den var en valfångarstam i ocianien - de delar med sig av princip allt, kanske inte så konstigt då kosten är baserad på val, och det är svårt att sätta i sig en hel val själv. För stammens överlevnad var det livsviktigt att dela med sig, endast de finaste delarna av djuret, tungan och liknande, tillföll den som fällt det. Äganderätten drar alltså inte åt det personliga hållet, utan snarare ägs saker och ting inom stammen.

Det finns också stora skillnader mellan jaktsamhällen och boskapsuppfödare, de har helt olika förutsättningar. Boskapsuppfödare har alltid en matreserv med sig, medan en jägarstams mattillgång är mer ojämn och oplanerbar (uppföder man en buffel kan man välja att slakta den planerat när maten tryter, jagar och fäller man en vild buffel så sker det oplanerat). Jägarsammhällen kan alltså ömsom drabbas av kraftiga matunderskott som kraftiga överskott, då gäller det att vara beredd att dela med sig, annars kanske man själv står utan mat när det tryter.

Nu kanske jag låter som en expert, men det är jag inte. Mycket kan vara fel, då jag mest resonerat runt det hela.