Nekromanti Nomader och annat löst folk

Troberg

Sinister eater
Inuiter har 12 ord för olika typer av snö
Jag tror att det är betydligt fler (136 är en siffra som poppar upp i mitt huvud). Jag har i alla fall minst 500, och alla är hårt ogillande.

Quan'talis

Swashbuckler
<blockquote><font class="small">Citat troberg:</font><hr />
<blockquote><font class="small">Citat Bearnie:</font><hr />
Inuiter har 12 ord för olika typer av snö [/quote]

Jag tror att det är betydligt fler (136 är en siffra som poppar upp i mitt huvud). [/quote]

Fast det där är egentligen ett missförstånd. Innuiternas språk är nämligen polysyntetiskt, vilket innebär att man kan konstruera i princip hur långa ord som helst med hjälp av ändelser och sammansättningar.

Så på sätt och vis stämmer det att de har ett ord för, till exempel, "snö som faller i motljus när jag paddlar hemåt i min kajak tre timmar innan solnedgången", men det beror inte på att de ser sådan snö så ofta att de har hittat på ett speciellt ord, utan att de har en lite mer fri syn på vad ett "ord" egentligen är för något.

(det där exemplet hittade jag förstås på, men jag har ett vagt minne av att jag på någon kurs i lingvistik för ett par år sen sett innuit-ordet för "här får du en liten ask som jag gjort åt dig av mässing för att du ska förvara dina metkrokar i den" eller något liknande. Tyvärr kommer jag inte ihåg ordet, annars skulle jag använda det hela tiden)

Rising

Vila i frid
Kanske det bästa jag vet med forumet [OT]

Jag kommer ihåg när jag läste om myten att humlor inte kan flyga här på forumet och det kändes som om flera tusen kilon lättades från min underläpp.

Jag har länge hängt läpp åt det här med inuiterna också. Jag har inte vetat något, men hela tiden har jag anat att det skulle vara något bogus bakom de där enorma mängderna med ord (nu gjorde jag en sökning och det påstås ibland att de har hela 300 ord för snö). Förlåt att jag tar upp plats på forumet med ett sådant här meningslöst inlägg, men den här formen av kunskap är något av det bästa jag vet.

I framtiden ser jag gärna att någon reder ut:

Är det verkligen sant att det finns en afrikansk stam som använder onanering som tortyrmetod?
Kysser verkligen eskimåer varandra med näsgnuggning?
What's the deal med den där metallobelisken i Indien(?) som påstås vara av en utomjordisk legering (enligt sägnen skall man försöka nå runt om pelaren med sina armar bakom ryggen för att ens önskningar skall gå i uppfyllelese)
Hur kan det här: (FFFT) (a, c) mena varken a eller c. !(a || c) och varför ska man behöva kunna sån skit för att njuta av en bok man inte förstår?
Varför är tjejer så läskiga? (snodd från Kalle och Hobbe)
Var Triphop verkligen något som gick att definiera?
Vem köper egentligen den där skitpizzan Margherita med bara ost och tomat?

...och nej, ni behöver inte svara. Det är retoriska frågor. De frågor jag verkligen vill ha svar på kan jag förstås inte formulera förrän någon svarar på dem.

Pom

Swashbuckler
Givande jägare

Det har gjorts undersökningar om vilka folkslag som är mest givmilda i världen, och de som toppade den var en valfångarstam i ocianien - de delar med sig av princip allt, kanske inte så konstigt då kosten är baserad på val, och det är svårt att sätta i sig en hel val själv. För stammens överlevnad var det livsviktigt att dela med sig, endast de finaste delarna av djuret, tungan och liknande, tillföll den som fällt det. Äganderätten drar alltså inte åt det personliga hållet, utan snarare ägs saker och ting inom stammen.

Det finns också stora skillnader mellan jaktsamhällen och boskapsuppfödare, de har helt olika förutsättningar. Boskapsuppfödare har alltid en matreserv med sig, medan en jägarstams mattillgång är mer ojämn och oplanerbar (uppföder man en buffel kan man välja att slakta den planerat när maten tryter, jagar och fäller man en vild buffel så sker det oplanerat). Jägarsammhällen kan alltså ömsom drabbas av kraftiga matunderskott som kraftiga överskott, då gäller det att vara beredd att dela med sig, annars kanske man själv står utan mat när det tryter.
Fast det där med givande är vanligt i många slags "primitiva" samhällen, även boskapsuppfödande. Den som ger mest blir ledare, men bara så länge han har råd att ge bort fler saker.

Sedan finns det ju samhällen där jägarna tar stor plats, mendan det i praktiken är gruppens boskapsuppfödare eller än mindre glamorösa matanskaffare som står för det reella matinskaffandet, hos massaierna t ex, och i Fagerhult.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Givande jägare

Sedan finns det ju samhällen där jägarna tar stor plats, mendan det i praktiken är gruppens boskapsuppfödare eller än mindre glamorösa matanskaffare som står för det reella matinskaffandet, hos massaierna t ex

I sådana kulturer antar jag att jägarna även fungerar som krigare. Så har det ju varit i många afrikanska kulturer, får jag för mig; kvinnorna har odlat jorden och männen har sparkat rumpa. I dagens moderna samhälle, där rumpsparkning är olagligt, fortsätter kvinnorna att odla jorden medan männen... tja... ligger i skuggan av någon palm och sover.

Pom

Swashbuckler
Re: Givande jägare

I sådana kulturer antar jag att jägarna även fungerar som krigare. Så har det ju varit i många afrikanska kulturer, får jag för mig; kvinnorna har odlat jorden och männen har sparkat rumpa. I dagens moderna samhälle, där rumpsparkning är olagligt, fortsätter kvinnorna att odla jorden medan männen... tja... ligger i skuggan av någon palm och sover.
Säkert. En mycket vanlig syssla bland boskapsskötande folk har ju av hävd varit att skaffa mer boskap. Av grannen. Utan att be om lov. Och så finns ju hela härvan av stiliserad krigföring för att höja sin status.

Ymir

Liten kantbaron
Ta bort hästarna. Tänk på jägarfolk istället för ryttarfolk. Jägarna är också nomader, och boskapsdrivare likaså, oavsett om de själva har hästar eller ej. Jag har bestämt för mig att det inte fanns hästar i Amerika innan européerna kom dit, dessutom.

Så gjorde jag med alverna i 'Efter Istiden', som är inspirerade av stenåldersfolk i gemen, huroner, samer, inuiter, tjuktjer och annat åt det hållet. De lever i stora, vilda barrskogar och på tundran vid istäckets rand. Högländarna i min och Lycans gamla kampanjvärld 'Luna' var ett hopkok av tibetaner, tanguter, skottar, arier, germaner och zigenare, med en religion som väl låg åt det vediska hållet. Det handlar helt enkelt om att skapa en fräsch mix av olika element, och lämna mongoler och siouxer därhädan. Sedan skulle jag kunna hålla en mindre utläggning om vad som skiljer de femtielva centralasiatiska ryttarfolken från varandra, men för en mindre påläst på området ter de sig väl som sinnebilden av mongoler, allihop, och jag antar att det kanske är en del av ditt problem?

- Ymir, 'nomad' är en sak, 'ryttarfolk' en helt annan...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Norrröna språk

Well...jag trodde först att någon hade blandat ihop saker och ting, men Quan'talis har en poäng också - inuitiskan som språk har ju agglutineringar och sånt där, så orden blir pervest långa. Däremot har jag ingen aning om hur många ord för snö det finns i inuitiskan, utan tänkte där på samiskan, som enligt Samernas riksförbunds hemsida har mer än hundra olika ord för det. Nu vet jag inte om de då räknar in dialektala skillnader, samiskan har ju dussinet inbördes halvt obegripliga dialekter, men ja, ändå...

- Ymir, polkarfolksentusiast

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Norrröna språk

inuitiskan som språk har ju agglutineringar och sånt där, så orden blir pervest långa.

Åh nä! Inuitiskan är polysyntetiskt, inte aggluttinerande. Big difference. :gremsmirk:

Quan'talis

Swashbuckler
fullständigt onödigt tillägg

länk
länk
länk

(min danska är inget att skryta med, men 'snö' borde vara 'sne', vilket i databasen som den tredje länken... ehh... länkar... till ger 42 träffar. Go figure)

Pom

Swashbuckler
Hästisar

Jag har bestämt för mig att det inte fanns hästar i Amerika innan européerna kom dit, dessutom.
Din bestämmelse är för övrigt alldeles riktig. Såvitt jag vet var det conquistadorernas förrymda kusar som nordamerikas indianer tämjde.

Dimfrost

Special Circumstances
Hästar eller inte hästar

Du har rätt: för mig ter sig alla asiatiska ryttarfolk som mongoler, och jag har jättedålig koll på istidsfolk, liksom på skillnaderna mellan olika indianstammar. Det är nog därför jag har så svårt att komma på nyskapande nomadfolk: jag har för dålig koll på de som faktiskt har funnits.

Men du som har koll: vad är det för fördelar med nomadfolk utan riddjur? Idén låter intressant, även om jag forfarande är lite sugen på nomader som rider på rovtranor eller jättestrutsar eller liknande. Jag får klura lite.

Och helt annan sak är väl ändå inte ryttarfolk jämfört med nomader: även om inte alla nomader är ryttarfolk är väl alla ryttarfolk nomader? Eller pratar man om bofasta ryttarfolk också?

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Re: Hästar eller inte hästar

"Idén låter intressant, även om jag forfarande är lite sugen på nomader som rider på rovtranor eller jättestrutsar eller liknande. Jag får klura lite."

I Glorantha finns det nomadstammar som rider på olika djur av olika teologiska och mytologiska anlednignar. Men inte på hästar, för det är ju vekling-stil! Så det finns Zebra Tribe som rider på zebror och hela faderullan. Ganska kul faktiskt. :gremsmile:

Storuggla, bisonfolket är dock överreklamerat

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nomader, av Naug

Dina djur är din stolthet och ditt kapital. Storleken av din hjord definierar din status bland dina klanmedlemmar. Djuren används för det mesta, men det mest näringsrika man får ur dem är mjölk. Djuren åderlåts även på blod, som används för bland annat matlagning. När djuret är för gammalt så slaktar man det och festar på köttet, och använder ben och hudar till att tillverka ceremoniella föremål och andra verktyg. (Faktumet att man måste odla en smula för att få alla näringsämnen för att överleva håller man tyst om, och odlingen ligger oftast avsides.)

Många vill åt din hjord och vissa skrupellösa drar sig inte för att använda våld. Därför måste du försvara dig och din hjord, för den är allt du har. Fruar tar du i den mån du kan betala brudpriset, som oftast brukar förhandlas till 4-5 fina djur alternativt 6-7 kalvar. Frun är en ekonomisk investering då hon bidrar med barn och hjälp för att sköta djuren.

De kvinnor du dock månar mest om är inte dina fruar, för du tillhör inte deras matriklan. Det är din mor och framförallt dina systrar. Dina systrar är ditt ansvar och om du är äldste broder så är du överhuvud över dom såväl som alla deras barn. Din mor definierar eran släkttavla, och om hennes bror är i livet så är det han som styr över klanen (så tillvida inte din mormors bror är vid livet, då är det han som är överhuvudet i familjen).

Eran klan drar över de stora slätterna sökandes efter god betesmark. Där den finns stannar ni, tills den blir för utarmad för eran växande boskapshjord. Då drar ni vidare. Familjerna bor i skilda stugkomplex som enkelt byggs upp på varje ny plats man bosätter. En man och alla de fruar han har samt den hjord de äger finns på samma område. Inte på allt för långt avstånd ligger klanens olika familjebosättningar ifrån varandra.

Heh... eh. Jag har faktiskt mest spånat här och har inte en susning om jag har tillfört ett smack :gremblush:

/Naug, tror att det blir bra på något sätt

PS
Jag avser i det här fallet Herdenomadister. Så kallade pastoralister.

Dimfrost

Special Circumstances
Nya nomader

Diskussionen har gett mig lite nya idéer om nomaderna:

De har inga hästar eller andra riddjur, utan är ett kringvandrande folk, uthålligt och strävsamt. Däremot har de packdjur, som är någon slags blandning mellan noshörningar, bufflar och växtätande dinosaurier: enorma, långsamma, tjockhudade vidunder som inte alls är lämpade att rida på. Nomaderna driver boskapshjordar över de vidsträckta slätterna.

Den centrala enheten är följet, som kan bestå av ett antal familjer. Varje följe har en minnesmästare, som håller reda på all viktig kunskap, eftersom nomaderna saknar skriftspråk. Hans viktigaste uppgift är att hålla reda på allas släktband, för att förhindra inavel och så, men fungerar även som historieberättare och rådgivare till ledaren.

Nomadernas slätter är ett område där all civilisation gick under i den forntida katastrofen, och knappt ruiner återstår. Ibland, speciellt förr om åren, kunde man hitta enstaka brukbara föremål, som en bit metall som gick att vässa, eller liknande. Primitiva spjut och dolkar är standardbeväpningen, och svärd är väldiga statussymboler, ofta tillverkade av blandade spillror. Utseendemässigt klär sig nomaderna i pälsar och allehanda trasor, och de bär tatueringar som berättar om viktiga händelser i livet.

En del nomader har börjat handla med folken som bor i städerna vid slättens rand, och då speciellt de nybyggarsamhällen som börjat växa upp i tidigare öde trakter. Det kan vara en lönsam sysselsättning, för inte många andra orkar färdas den långa vägen över slätterna till de okända länderna där bortom.

Nå, vad tycks? Känns det lite mer nyskapande nu?

/Dimfrost

Zaphod_UBBT

Swordsman
Yeah, nu har du fångat en egen känsla! [ANT]

De här nomaderna är ju både dramatiskt och stilmässigt korrekta! Bra drag att de handlar med andra folk. Det skapar ju dramatiska uppslag. Stilmässigt gillar jag verkligen de där packdjuren också - en blandning mellan buffel och brontosaurus, va?

Om de nu ska ha tatueringar som berättar om gångna händelser, ska du låta dem minnas på ett jordnära sätt, eller ska de ha någon form av religiös uppfattning? Det är ju mindre klyschigt att hålla sig borta från religionsbiten, antar jag.

Zap

Feliath

Swashbuckler
Woo!

De här nomaderna är skitballa. Fast jag tycker förstås det vore coolt om det fanns rätt mycket artefakter (gärna av en och samma speciella typ, som var ofantligt sällsynt annorstädes) på slättlandet, och att det är dem nomaderna samlar ihop och handlar med.

Jo, och så borde de spela på gälla flöjter, så att man kan vara ute och traska på ödeslätten och bli spookad av kusliga pipande toner, wah yada yada you know the schtick. Flöjter är balla instrument, och borde väl gå att prestera även för primitiva nomader.

Men för att besvara frågan tydligt: Jo, nu känns det fräscht och coolt.

/Feliath - the EGG and you

rax

Swordsman
Re: Nya nomader - fler tankar

Utmärkt! En kort och koncis beskrivning som direkt ger upphov till fler tankar och frågor. Med reservation för att jag inte kan något om Terone tänkte jag ta upp dem här:

Den centrala enheten är följet, som kan bestå av ett antal familjer. Varje följe har en minnesmästare, som håller reda på all viktig kunskap, eftersom nomaderna saknar skriftspråk. Hans viktigaste uppgift är att hålla reda på allas släktband, för att förhindra inavel och så, men fungerar även som historieberättare och rådgivare till ledaren.
Först lite allmänt beröm: följet och minnesmästare är utmärkta ordval. Med följe slipper man t ex uttjatade termer som klan eller stam, samtidigt som ordet i sig känns helt rätt för ett vandrande folk. Öht är liknande språktekniska knep ett bra sätt att ge en nyskapande känsla åt ens kreationer. Kudos!

Något att tänka på om du ska göra det hela mer detaljerat är hur man egentligen utser ledaren i ett följe? Finns det ett allmänt accepterat sätt bland alla följen eller skiljer det sig från grupp till grupp?

Däremot har de packdjur, som är någon slags blandning mellan noshörningar, bufflar och växtätande dinosaurier: enorma, långsamma, tjockhudade vidunder som inte alls är lämpade att rida på. Nomaderna driver boskapshjordar över de vidsträckta slätterna.
Vad för typ av boskap driver nomaderna? Jag förmodar att det inte är packdjuren i sig du syftar på här? Ang packdjuren så bör detta innebära att nomaderna rör sig ganska långsamt. Detta får intressanta konsekvenser för bl a krigföring. De civiliserade rikena lär ju inte hotas av några enorma ryttarhärar från nomadernas slätter, men kanske går de gigantiska packdjuren att använda i strid? Är nomaderna öht särskilt krigiska till naturen?

Eftersom nomaderna rör sig till fots får jag sponant känslan av att deras stamområden inte är gigantiska - det är svårt att patrullera/kontrollera ett stort område om man saknar kavalleri eller utbyggd infrastruktur. Jag ser framför mig följen som tålmodigt trampar de invanda stigarna från vinter- till sommarbete, år ut och år in, lite som elefanter. Däremot är följena kanske extremt territoriella - det gäller ju att till varje pris skydda ens betesmarker från andra följen.

Nomadernas slätter är ett område där all civilisation gick under i den forntida katastrofen, och knappt ruiner återstår. Ibland, speciellt förr om åren, kunde man hitta enstaka brukbara föremål, som en bit metall som gick att vässa, eller liknande. Primitiva spjut och dolkar är standardbeväpningen, och svärd är väldiga statussymboler, ofta tillverkade av blandade spillror. Utseendemässigt klär sig nomaderna i pälsar och allehanda trasor, och de bär tatueringar som berättar om viktiga händelser i livet.
Ja! Jag vet inte om det är stämningen du är ute efter men mina tankar dras omedelbart åt Mad Max-hållet! Nomaderna är inte bara boskapsskötare utan även arkeologiska samlare. Mitt bland de primitiva spjuten och pälsarna kan det helt plötsligt dyka upp en fantastisk manick från forntiden. Ger det status bland nomaderna att ha forntida prylar? Kanske har var och varannan någon sak som de bär som smycken (typ mynt, en metallbit, skruvar)?

Vad gäller klädseln kan det vara en idé att poängtera kopplingen till boskapen/packdjuren lite mer. Istället för pälsar (jag får en bild av germanerna i början av filmen Gladiator) kanske de bör klä sig i produkter från dessa djur - mer lädr och kamelhårsrockar! Päls är något man bär för att hålla sig varm vintertid. Om packdjuren är tjockhudade vidunder kan deras hud t ex vara ett utmärkt pansar?

En del nomader har börjat handla med folken som bor i städerna vid slättens rand, och då speciellt de nybyggarsamhällen som börjat växa upp i tidigare öde trakter. Det kan vara en lönsam sysselsättning, för inte många andra orkar färdas den långa vägen över slätterna till de okända länderna där bortom.
Vad handlar nomaderna med?Är de bara mellanhänder eller har de egna varor som de civiliserade nybyggarna vill ha? Handeln åt andra hållet är inte så svår att lista ut - lyxvaror, vapen och bruksföremål i metall, osv.

Om Mad Max-temat är aktuellt kanske det är så att de civiliserade människorna upptäckt att nomaderna har tillgång till åtråvärda föremål från forntiden? Den lönsamma handeln skulle ge nomaderna ett gårdfarihandlarstuk - tänk dig packdjuren belamrade inte bara med tält, förnödenheter och trötta barn, utan även skramlandes av forntida fynd av olika slag. Ett uppenbart mål för varje följe vore då att till varje pris skydda en lönsam fyndplats från inkräktare.

Det var allt från mig just nu. Keep up the good work! :gremsmile:

/Rax

Nightowl

Champion
Re: Nya nomader

Har de boskap? De flesta historiska nomader var boskapsskötare, och boskap = status, pengar... tja, allt. Så man slår inte ihjäl folk och tar deras pengar, man slår ihjäl folk och tar deras kossor istället.

Hur krigiska är de? En hel del nomadfolk var och är allvarligt krigiska, delvis för att de i motsats till många jägare/samlare har något att slåss om: kossor, igen. Andra, som samer, vet inte ens vad krig är för något.

Finns det några grupper utanför följet? Krigarsällskap, fredlösa, eremitiska medicinmän som käkar skojiga svampar? (Sådana brukar vara bra som skurkar eller rollpersoner).

Finns det regelbundna möten mellan följen då de har jättestora läger där de byter fruar och kossor och super och offrar till Den Store Anden och det ena med det tredje? (Sådana är positiva i rollspelssammanhang när det gäller "primitiva" kulturer; de kan funka som värdshuset i fjanatsy för att folk skall hitta saker att göra, t.ex.)

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Nya nomader

Det börjar låta intressant. Vad lever nomaderna av egentligen? Slaktar de sina djur (vilket de inte borde behöva göra speciellt ofta om de är så stora) eller utvinner de näring från dem på något annat sätt? (Jag såg en dokumentär någonstans där ett nomadfolk (kanske mongoler) tappade sina djur på blod, som de använde som bas i någon sorts skumt bröd/blodpudding.)

Jag har också märkt hur svårt det är att hitta på kulturer i fantasyspel som avviker från kända mänskliga kulturer. Kulturen följer ofta på ett naturligt sätt från miljön och den teknologiska nivån, så två folk som lever på en grässlätt med boskap blir antagligen ganska lika. För att få något riktigt annorlunda måste man vrida till förutsättningarna på något nytt sätt, vilket istället kan ge en kultur som blir fullständigt verklighetsfrämmande. Det är inte lätt.

/tobias