Nekromanti Nomader och annat löst folk

Troberg

Sinister eater
Re: Nya nomader

(Jag såg en dokumentär någonstans där ett nomadfolk (kanske mongoler) tappade sina djur på blod, som de använde som bas i någon sorts skumt bröd/blodpudding.)
Masajerna lever nästan uteslutande på en blandning av kornmjölk och koblod. De är iofs inte nomader, men det finns säkert liknande bland nomaderna.

Intressant sidofakta:
Hela cirkusen kring kolesterols eventuella farlighet har sin grund i en amerikansk undersökning där man jämförde en grupp feta amerikaner som åt kolesterolrik mat och hade mycket hjärt/kärlsjukdomar med en grupp masajkrigare som åt lite kolesterol och hade lite hjärt/kärlsjukdomar. Visst älskar man dålig vetenskap...

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Nya nomader - fler tankar

Nu när vi börjar bli världsspecifika kanske jag gör bäst i att komma med min obligatoriska hänvisning till introduktionsinlägget om Terone, även om jag har skrivit lite mer sedan dess. :gremsmile:

Något att tänka på om du ska göra det hela mer detaljerat är hur man egentligen utser ledaren i ett följe? Finns det ett allmänt accepterat sätt bland alla följen eller skiljer det sig från grupp till grupp?
Det är säkert den rikaste, äldste, mäktigaste eller något liknande traditionellt. Kanske den vars förfäder utförde mest beundransvärda dåd (minnesmästarna borde ju komma ihåg sådant).

Vad för typ av boskap driver nomaderna? Jag förmodar att det inte är packdjuren i sig du syftar på här? Ang packdjuren så bör detta innebära att nomaderna rör sig ganska långsamt. Detta får intressanta konsekvenser för bl a krigföring. De civiliserade rikena lär ju inte hotas av några enorma ryttarhärar från nomadernas slätter, men kanske går de gigantiska packdjuren att använda i strid? Är nomaderna öht särskilt krigiska till naturen?
Jag tänkte mig att boskapen är av ganska ordinär natur, för jag har åtminstone ingen bättre idé för närvarande, även om det kanske kommer senare. Det är alltså inte packdjuren jag tänkte mig. Och det passar bra att nomaderna inte är särskilt krigiska. Invasionshot från krigiska nomadstammar känns så schablonmässigt, även om det kan vara häftigt.

Eftersom nomaderna rör sig till fots får jag sponant känslan av att deras stamområden inte är gigantiska - det är svårt att patrullera/kontrollera ett stort område om man saknar kavalleri eller utbyggd infrastruktur. Jag ser framför mig följen som tålmodigt trampar de invanda stigarna från vinter- till sommarbete, år ut och år in, lite som elefanter.
Jag hande snarare tänkt mig att nomaderna inte har något stamområde alls, utan att de mer eller mindre driver sina hjordar på måfå över slätterna. Man kanske kan tona ned den inbördes rivaliteten också, för att få ett mer fridsamt folk.

Ja! Jag vet inte om det är stämningen du är ute efter men mina tankar dras omedelbart åt Mad Max-hållet! Nomaderna är inte bara boskapsskötare utan även arkeologiska samlare. Mitt bland de primitiva spjuten och pälsarna kan det helt plötsligt dyka upp en fantastisk manick från forntiden. Ger det status bland nomaderna att ha forntida prylar? Kanske har var och varannan någon sak som de bär som smycken (typ mynt, en metallbit, skruvar)?

Vad gäller klädseln kan det vara en idé att poängtera kopplingen till boskapen/packdjuren lite mer. Istället för pälsar (jag får en bild av germanerna i början av filmen Gladiator) kanske de bör klä sig i produkter från dessa djur - mer lädr och kamelhårsrockar! Päls är något man bär för att hålla sig varm vintertid. Om packdjuren är tjockhudade vidunder kan deras hud t ex vara ett utmärkt pansar?
Passar prefekt. Du har verkligen fattat vad det handlar om. :gremsmirk:

Vad handlar nomaderna med?Är de bara mellanhänder eller har de egna varor som de civiliserade nybyggarna vill ha?
Hmm, jag vet faktiskt inte. Antingen blir det väl forntida fynd (även om stora delar av resten av världen nog klarade sig en smula bättre undan katastrofen, eller så får jag komma på något efter hand. :gremsmile:

Kul att du gillade det hela i alla fall, och tack för många vettiga synpunkter! :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Finns det några grupper utanför följet? Krigarsällskap, fredlösa, eremitiska medicinmän som käkar skojiga svampar? (Sådana brukar vara bra som skurkar eller rollpersoner).

Finns det regelbundna möten mellan följen då de har jättestora läger där de byter fruar och kossor och super och offrar till Den Store Anden och det ena med det tredje? (Sådana är positiva i rollspelssammanhang när det gäller "primitiva" kulturer; de kan funka som värdshuset i fjanatsy för att folk skall hitta saker att göra, t.ex.)
Det finns det säkert. Jag har inte hunnit tänka så mycket spelmässigt på saken än. :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Som jag skrev i ett tidigare svar är alltså inte boskapen identisk med packdjuren. Jag gillar tanken på stora, sällsynta packdjur som höjer sig över hjorden med boskap. Antagligen slaktar de sin boskap, och utvinner en massa saker därifrån, men blodtappning är också en möjlighet.

/Dimfrost

rax

Swordsman
Re: Introduktion till Terone

Trevlig läsning, skön stämning. :gremcool:

Ifall du inte redan känner till dem kan jag passa på att tipsa om Michael Moorcocks berättelser om Dorian Hawkmoon. De utspelar sig på Jorden i en okänd framtid, har en snarlik teknologisk situation och tidvis samma stämning.

Framförallt tycker jag Moorcock är mästerlig på att göra mycket med små medel. Hans hjältar huserar till stor del i Kamarg (nutida våtmarkerna Camargue) i södra Frankrike. Camargue är ju känt för sina vita hästar och svarta tjurar samt det rika fågellivet (t ex det stora antalet flamingos). I Moorcocks tappning blir det istället hästar med präktiga horn, vilda vita tjurar och jätteflamingos som kan bära en mänsklig ryttare. På så sätt påminns man om att det - trots förändringar - är i Europa det hela utspelar sig.

/Rax, bjuder på en :zeppelinare: , Terone till ära

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Introduktion till Terone

Jag har läst Hawkmoon-böckerna. Idén med fantasy i Europa i en avlägsen framtid är skön, men det är inget som har tjänat som direkt inspiration till Terone. Istället är det Gene Wolfes Den nya solens bok, och i viss mån Jack Vances Den döende jorden, som står för undergångsinspirationen. Jag skulle kunna skriva åtskilliga sidor om vad som inspirerat mig till olika delar (och kommer så göra en dag, var så säker), men det känns som om jag bör göra klart spelet först. :gremsmile:

/Dimfrost