Re: Nya nomader - fler tankar
Utmärkt! En kort och koncis beskrivning som direkt ger upphov till fler tankar och frågor. Med reservation för att jag inte kan något om Terone tänkte jag ta upp dem här:
Den centrala enheten är följet, som kan bestå av ett antal familjer. Varje följe har en minnesmästare, som håller reda på all viktig kunskap, eftersom nomaderna saknar skriftspråk. Hans viktigaste uppgift är att hålla reda på allas släktband, för att förhindra inavel och så, men fungerar även som historieberättare och rådgivare till ledaren.
Först lite allmänt beröm:
följet och
minnesmästare är utmärkta ordval. Med följe slipper man t ex uttjatade termer som klan eller stam, samtidigt som ordet i sig känns helt rätt för ett vandrande folk. Öht är liknande språktekniska knep ett bra sätt att ge en nyskapande känsla åt ens kreationer. Kudos!
Något att tänka på om du ska göra det hela mer detaljerat är hur man egentligen utser ledaren i ett följe? Finns det ett allmänt accepterat sätt bland alla följen eller skiljer det sig från grupp till grupp?
Däremot har de packdjur, som är någon slags blandning mellan noshörningar, bufflar och växtätande dinosaurier: enorma, långsamma, tjockhudade vidunder som inte alls är lämpade att rida på. Nomaderna driver boskapshjordar över de vidsträckta slätterna.
Vad för typ av boskap driver nomaderna? Jag förmodar att det inte är packdjuren i sig du syftar på här? Ang packdjuren så bör detta innebära att nomaderna rör sig ganska långsamt. Detta får intressanta konsekvenser för bl a krigföring. De civiliserade rikena lär ju inte hotas av några enorma ryttarhärar från nomadernas slätter, men kanske går de gigantiska packdjuren att använda i strid? Är nomaderna öht särskilt krigiska till naturen?
Eftersom nomaderna rör sig till fots får jag sponant känslan av att deras stamområden inte är gigantiska - det är svårt att patrullera/kontrollera ett stort område om man saknar kavalleri eller utbyggd infrastruktur. Jag ser framför mig följen som tålmodigt trampar de invanda stigarna från vinter- till sommarbete, år ut och år in, lite som elefanter. Däremot är följena kanske extremt territoriella - det gäller ju att till varje pris skydda ens betesmarker från andra följen.
Nomadernas slätter är ett område där all civilisation gick under i den forntida katastrofen, och knappt ruiner återstår. Ibland, speciellt förr om åren, kunde man hitta enstaka brukbara föremål, som en bit metall som gick att vässa, eller liknande. Primitiva spjut och dolkar är standardbeväpningen, och svärd är väldiga statussymboler, ofta tillverkade av blandade spillror. Utseendemässigt klär sig nomaderna i pälsar och allehanda trasor, och de bär tatueringar som berättar om viktiga händelser i livet.
Ja! Jag vet inte om det är stämningen du är ute efter men mina tankar dras omedelbart åt Mad Max-hållet! Nomaderna är inte bara boskapsskötare utan även arkeologiska samlare. Mitt bland de primitiva spjuten och pälsarna kan det helt plötsligt dyka upp en fantastisk manick från forntiden. Ger det status bland nomaderna att ha forntida prylar? Kanske har var och varannan någon sak som de bär som smycken (typ mynt, en metallbit, skruvar)?
Vad gäller klädseln kan det vara en idé att poängtera kopplingen till boskapen/packdjuren lite mer. Istället för pälsar (jag får en bild av germanerna i början av filmen Gladiator) kanske de bör klä sig i produkter från dessa djur - mer lädr och kamelhårsrockar! Päls är något man bär för att hålla sig varm vintertid. Om packdjuren är tjockhudade vidunder kan deras hud t ex vara ett utmärkt pansar?
En del nomader har börjat handla med folken som bor i städerna vid slättens rand, och då speciellt de nybyggarsamhällen som börjat växa upp i tidigare öde trakter. Det kan vara en lönsam sysselsättning, för inte många andra orkar färdas den långa vägen över slätterna till de okända länderna där bortom.
Vad handlar nomaderna med?Är de bara mellanhänder eller har de egna varor som de civiliserade nybyggarna vill ha? Handeln åt andra hållet är inte så svår att lista ut - lyxvaror, vapen och bruksföremål i metall, osv.
Om Mad Max-temat är aktuellt kanske det är så att de civiliserade människorna upptäckt att nomaderna har tillgång till åtråvärda föremål från forntiden? Den lönsamma handeln skulle ge nomaderna ett gårdfarihandlarstuk - tänk dig packdjuren belamrade inte bara med tält, förnödenheter och trötta barn, utan även skramlandes av forntida fynd av olika slag. Ett uppenbart mål för varje följe vore då att till varje pris skydda en lönsam fyndplats från inkräktare.
Det var allt från mig just nu. Keep up the good work!
/Rax