Re: Nya nomader - fler tankar
Nu när vi börjar bli världsspecifika kanske jag gör bäst i att komma med min obligatoriska
hänvisning till introduktionsinlägget om Terone, även om jag har skrivit lite mer sedan dess.
Något att tänka på om du ska göra det hela mer detaljerat är hur man egentligen utser ledaren i ett följe? Finns det ett allmänt accepterat sätt bland alla följen eller skiljer det sig från grupp till grupp?
Det är säkert den rikaste, äldste, mäktigaste eller något liknande traditionellt. Kanske den vars förfäder utförde mest beundransvärda dåd (minnesmästarna borde ju komma ihåg sådant).
Vad för typ av boskap driver nomaderna? Jag förmodar att det inte är packdjuren i sig du syftar på här? Ang packdjuren så bör detta innebära att nomaderna rör sig ganska långsamt. Detta får intressanta konsekvenser för bl a krigföring. De civiliserade rikena lär ju inte hotas av några enorma ryttarhärar från nomadernas slätter, men kanske går de gigantiska packdjuren att använda i strid? Är nomaderna öht särskilt krigiska till naturen?
Jag tänkte mig att boskapen är av ganska ordinär natur, för jag har åtminstone ingen bättre idé för närvarande, även om det kanske kommer senare. Det är alltså inte packdjuren jag tänkte mig. Och det passar bra att nomaderna inte är särskilt krigiska. Invasionshot från krigiska nomadstammar känns så schablonmässigt, även om det kan vara häftigt.
Eftersom nomaderna rör sig till fots får jag sponant känslan av att deras stamområden inte är gigantiska - det är svårt att patrullera/kontrollera ett stort område om man saknar kavalleri eller utbyggd infrastruktur. Jag ser framför mig följen som tålmodigt trampar de invanda stigarna från vinter- till sommarbete, år ut och år in, lite som elefanter.
Jag hande snarare tänkt mig att nomaderna inte har något stamområde alls, utan att de mer eller mindre driver sina hjordar på måfå över slätterna. Man kanske kan tona ned den inbördes rivaliteten också, för att få ett mer fridsamt folk.
Ja! Jag vet inte om det är stämningen du är ute efter men mina tankar dras omedelbart åt Mad Max-hållet! Nomaderna är inte bara boskapsskötare utan även arkeologiska samlare. Mitt bland de primitiva spjuten och pälsarna kan det helt plötsligt dyka upp en fantastisk manick från forntiden. Ger det status bland nomaderna att ha forntida prylar? Kanske har var och varannan någon sak som de bär som smycken (typ mynt, en metallbit, skruvar)?
Vad gäller klädseln kan det vara en idé att poängtera kopplingen till boskapen/packdjuren lite mer. Istället för pälsar (jag får en bild av germanerna i början av filmen Gladiator) kanske de bör klä sig i produkter från dessa djur - mer lädr och kamelhårsrockar! Päls är något man bär för att hålla sig varm vintertid. Om packdjuren är tjockhudade vidunder kan deras hud t ex vara ett utmärkt pansar?
Passar prefekt. Du har verkligen fattat vad det handlar om.
Vad handlar nomaderna med?Är de bara mellanhänder eller har de egna varor som de civiliserade nybyggarna vill ha?
Hmm, jag vet faktiskt inte. Antingen blir det väl forntida fynd (även om stora delar av resten av världen nog klarade sig en smula bättre undan katastrofen, eller så får jag komma på något efter hand.
Kul att du gillade det hela i alla fall, och tack för många vettiga synpunkter!
/Dimfrost