Nekromanti Normer på rollspel.nu

hakanlo

Hero
Recca said:
Men att helt ta avstånd från att såra folks känslor tror jag är omöjligt. Alla som deltar i diskussion har ett eget ansvar och det ansvaret inkluderar att inte ta illa upp i onödan.
Qft! Det är så lätt att ta på sig kränkt-hatten/offerrollen för att få bete sig lite hur som helst. Lättkränkthet är ett himla ofog. Läs gärna här..

Caligo

Swashbuckler
Hakanlo said:
Recca said:
Men att helt ta avstånd från att såra folks känslor tror jag är omöjligt. Alla som deltar i diskussion har ett eget ansvar och det ansvaret inkluderar att inte ta illa upp i onödan.
Qft! Det är så lätt att ta på sig kränkt-hatten/offerrollen för att få bete sig lite hur som helst. Lättkränkthet är ett himla ofog. Läs gärna här..
Intressant artikel. Tack för länken,

hakanlo

Hero
Kul att du tycker!
OT: Det är en mycket läsvärd artikelserie, fyra stycken tror jag. Maciej Zeremba är ofta (men inte alltid) suverän.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hakanlo said:
Kul att du tycker!
OT: Det är en mycket läsvärd artikelserie, fyra stycken tror jag. Maciej Zeremba är ofta (men inte alltid) suverän.
Själv får jag väl säga att jag tycker tvärtom. När han gav sig på min arbetsplats, skolan, så visade det sig att han mest var ute efter spektakel och att spela på folks fördomar; det fanns väldigt lite faktiska efterforskningar och väldigt mycket "appeal to emotion" genom enskilda skräckexempel. Jag gillar inte alls hans taktiker, och tycker att han verkar ganska obehaglig.

Jag har inget att säga om den länkade artikeln, utom naturligtvis att den undergräver och misstänkliggör varje person som någonsin råkar ut för faktiska kränkningar och liknande. "Äh, det vet man ju att det bara är larv, det har man ju läst i han Zerembas artiklar..." Jag är inte tillräckligt insatt i ämnet. Men som sagt, när han väl skulle prata om ett ämne där jag HAR kompetens så visade det sig ungefär vilka metoder han väljer att använda. Hans beskrivning av skolan har väldigt lite med skolan att göra, kan man väl helt enkelt säga.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Hakanlo said:
Kul att du tycker!
Själv får jag väl säga att jag tycker tvärtom. När han gav sig på min arbetsplats, skolan, så visade det sig att han mest var ute efter spektakel och att spela på folks fördomar; det fanns väldigt lite faktiska efterforskningar och väldigt mycket "appeal to emotion" genom enskilda skräckexempel. Jag gillar inte alls hans taktiker, och tycker att han verkar ganska obehaglig.

Jag har inget att säga om den länkade artikeln, utom naturligtvis att den undergräver och misstänkliggör varje person som någonsin råkar ut för faktiska kränkningar och liknande. "Äh, det vet man ju att det bara är larv, det har man ju läst i han Zerembas artiklar..." Jag är inte tillräckligt insatt i ämnet. Men som sagt, när han väl skulle prata om ett ämne där jag HAR kompetens så visade det sig ungefär vilka metoder han väljer att använda. Hans beskrivning av skolan har väldigt lite med skolan att göra, kan man väl helt enkelt säga.
Själv har jag exakt motsatt erfarenhet. Han skrev en lång artikelserie om FN-styret i Kosovo, och hade rätt på exakt varenda punkt om jag själv hade kännedom om.

Utöver den serien är hans artikel om lärarhögskolan är bland det bästa jag läst i en svensk tidning.

Edit: och den säger mycket om vilken typ av människor som examineras till lärare nu för tiden, dessutom.

Edit2: eller tja, om folk som läser vid högre läroverk i allmänhet, förresten.

krank

Vitulv said:
Edit: och den säger mycket om vilken typ av människor som examineras till lärare nu för tiden, dessutom.
Nu får jag inte min examen förrän till hösten, men lite i förväg vill jag från djupet av mitt hjärta säga "tack för den".

EDIT: och själv blev jag mest förbannad av artikeln om lärarhögskolan. Jag har som sagt inte koll på just Stockholms lärarhögskola, men jag får nog säga att jag inte känner igen det han beskriver från varken Gävle eller Växjö, där jag läst. Och det betyder att karln ännu en gång genom att spela på och vädja till dina och andras fördomar, och komma med enskilda fall utan att backa upp med någon form av statistik, målar en bild av att "så är det på lärarhögskolorna", som om de här enstaka fallen, de här anekdoterna, självklart vore representativa.

Nässe

Myrmidon
Med all respekt: Det känns konstigt att vi nyss haft en tråd där du beklagar dig över diskussionklimatet och bla skriver

Vitulv said:
Jag tycker att Evilspook har en del poänger. Det goda diskussionsklimatet på rollspel.nu är en illusion som upprätthålls av hård moderering. Den hårda modereringen har bara gjort att folk måste bli klipskare att gömma sina otrevligheter. Det gynnar de äldre, bildade forumiterna, och blir en fantastisk grogrund för att ge sig på yngre, mer hetlevrade sådana.

På rollspel.nu är härskarteknik norm.
Sen passar du på att trycka till Krank och även kör det här inlägget:

Diablo III

Vilket känns som ett klassiskt: trycka- till - någon- ny- på forumet inlägg

Tolkar jag saker och ting helt fel, eller vad?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nässe said:
Sen passar du på att trycka till Krank och även kör det här inlägget
Hej!

Oavsett om du har fel eller inte, så är det bästa i det här läget att fråga moderatorerna. Vi kan snabbt säga om saker och ting är okej eller inte.

Att konfrontera andra användare öppet ger oftast inget, så det vill jag inte se mer av.

Tack.

MVH

/Magnus

Ram

Skev
Vitulv said:

:gremsmile:

Jag är alltid nyfiken; Vad tycker du att det säger och hur kommer du fram till det?

Basenanji

Postd20modernist
Vitulv said:
Utöver den serien är hans artikel om lärarhögskolan är bland det bästa jag läst i en svensk tidning.

Till att börja med så kan jag konstatera att Zarembas artikelserie vimlade av faktafel. Zarembas status som grävande journalist fick sig en allvarlig törn när efter hans reportage om skolan.

Artikelserien är skriven ur ett väldigt tydligt nyliberalt perspektiv med rötter till den klassiska "Kunskapsrörelsen" (googla!) och DN:s traditionella höger/liberala skolkritik. Hans Bergström och Johannes Åman är dagens starkaste debattörer med de åsikterna.

Se mer här: Zarembas fel

Kritik mot Zaremba

Sedan, med tanke på att jag jobbar i de här miljöerna som du kritiserar tycker jag nog att du ska uppdatera din bild av lärarutbildningarna (eller akademin öht)...för dina åsikter skvallrar rätt mycket om okunskap.

Eller ville du bara retas lite?

RasmusL

Champion
Vitulv said:

Nu tolkar jag dig som att du bara trollar men utifrån det du skriver känns det inte helt osannolikt att det faktiskt skulle vara allvarligt menat.
Lite för att knyta det här till normdiskussionen så kan man ju undra om uttalanden av den här typen är stötande? Eftersom att jag tillför "folk som läser vid högre läroverk i allmänhet" och det gäller mig så tar jag inte särskilt illa upp, men utifrån artikeln, författarens namn, etc känns det lika motiver att säga "och den säger mycket om vilken typ av människor invandrare nu för tiden, dessutom." men då kanske man har korsat någon form av osynlig "ok-gräns"? Jag hade tyckt ett sådant uttalande var lite olustigt, är jag för känslig då eller är det så att "folk som läser vid högre läroverk i allmänhet" ska ha en högre tolerans för den stora kammen?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
och själv blev jag mest förbannad av artikeln om lärarhögskolan. Jag har som sagt inte koll på just Stockholms lärarhögskola, men jag får nog säga att jag inte känner igen det han beskriver från varken Gävle eller Växjö, där jag läst. Och det betyder att karln ännu en gång genom att spela på och vädja till dina och andras fördomar, och komma med enskilda fall utan att backa upp med någon form av statistik, målar en bild av att "så är det på lärarhögskolorna", som om de här enstaka fallen, de här anekdoterna, självklart vore representativa.
(min fetmarkering)

Så du menar alltså att du inte har någon erfarenhet av Stockholms Lärarhögskola, men eftersom du har erfarenhet av andra skolor så har du bättre koll än den som faktiskt gjort ett undersökande reportage?

Det där är bara klassisk kåranda, skärp dig.

Kåranda kan i vissa fall vara något positivt, men inte när den används för att motarbeta granskningar av den egna "kåren". Sånt pysslar poliser med - den andra yrkesgrupp i Sverige som jag anser vara utbrett inkompetent.

Disclaimer: Min åsikt såklart, om det inte framgick. De åsikter jag för fram bygger på egna och andras erfarenheter, samt det jag läst mig till i olika tidskrifter av varierande kvalitet. Men what the fuck, en källa är en källa.

Disclaimer 2: undantag inom yrkesgrupperna finns givetvis.

P.S. Den här deltråden riskerar att bli OT, så en utbrytning kanske vore lämpligt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Elmrig said:
Lite för att knyta det här till normdiskussionen så kan man ju undra om uttalanden av den här typen är stötande?
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tycker inte att det är stötande. Jag har typ 180 högskolepoäng, och skulle kanske kunna ses som måltavla för uttalandet.

Men jag rycker på axlarna, och säger "meh, tycker han ja."

Akademiker kan vara exakt lika dryga som t.ex. AIK-fans, och på exakt samma sätt. Det är en social grej, inte en utbildningsgrej.

Tycker jag.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vitulv said:
Det där är bara klassisk kåranda, skärp dig.
Hej!

"Skärp dig" är ett mycket olämpligt val av ord i just denna tråd, i detta ämne, och särskilt med tanke på att du och krank har lite knepigt att samexistera i trådar utan att stöta er med varandra.

Din poäng framgick med all önskvärd tydlighet, och behövde inte vässas med ovanstående utrop.

Tagga ner retoriken, så kommer diskussionen att fortsätta vara en diskussion, och inte urarta till något annat.

MVH

/Magnus

Basenanji

Postd20modernist
Oj, sorry.

Här är kritik från Björn Kindenberg:

Björn Kindenberg kritiserar Zaremba

Här är kritik från Martin Westin:

Martin Westins kritik

Och här är kritik från Sven-Eric Liedman:

Liedmans kritik av Zaremba

Sammanfattningsvis så framstår Zarembas artikelserie som rätt tendentiös (där sakfelen dessutom urholkar det journalistiska uppdraget). Jag som är doktorand och läser rätt mycket åsiktsbildning kring skolan är av uppfattningen att kritiken mot tex Lärarhögskolan är anlagd av en grupp arga (oftast) män som vill att skolan ska vara en traditionell plats där minneskunskaper och det som gärna kallas fakta ska stå i första rummet. Disciplin och katederundervisning är andra ord som ofta förekommer (också utan att de behöver definieras).

Så, det handlar lustigt nog inte om pedagogik – utan om politik.

Men det gjorde ju skolan också på Aristoteles tid, så vad är nytt under solen?

krank

EDIT: Nej, jag slutar nog här. Det är ganska uppenbart att inget jag skriver spelar någon som helst roll. Du har bestämt dig. Gott så. Jag har bättre saker att spendera min långhelg på än att försöka "diskutera" med någon som så totalt underkänner mina erfarenheter och kunskaper.