Genesis said:
Det jag vänder mig emot är att moderatorer ska agera olika beroende på vilken åsikt som uttrycks.
Vissa åsikter är helt enkelt lika förolämpande/upprörande/skadliga för stämningen som direkta förolämpningar etc.
Tycker jag.
Exempel: Jag skulle gärna se att könsfördelningen inom hobbyn såg annorlunda ut. Det tror jag har lägre chans att hända om sexistiska åsikter uttrycks öppet inom hobbyn.
Nu har jag inte storhetsvansinne nog att tro att WRNU i sig kommer att ändra sagda könsfördelning, men det finns åsikter som, när de uttrycks, upplevs som förolämpningar eller åtminstone som direkt utestängande mot grupper jag hellre har här än rasister och sexister.
Eller med andra ord: Det är svårt att äta kakan och ha den kvar, tror jag. Tillåter man inte rasistiska kommentarer så kommer rasisterna kanske lessna på "åsiktsförtrycket" på siten och sticka. Tillåter man rasistiska kommentarer så tror jag att
mörkhyadade eller andra med ickenordeuropeiskt ursprung, samt de som sympatiserar med dessa riskerar att lessna på
rasismen på siten och sticka.
De enda som blir kvar blir bråkmakarna. De enstaka rasister som orkar ta diskussionen om och om och om igen, respektive de antirasister som orkar ta diskussionen om och om och om igen.
Och då är WRNU aftonbladets kommentarfält, plötsligt.
//Krank, målar svart