EvilSpook said:
Det är lite det här jag försöker beskriva. Det kanske inte handlar så mycket om översittare utan periodvist översitteri som en mindre smickrande men naturlig del av våra sociala liv.
Jag är med dig på vad du menar, och håller med. För mig så känns det helt okej att andra tar med sig sådana sidor av sig själva och de ibland brusar upp. Det är okej att bli arg eller ledsen om det går att gå vidare därifrån. Det jag reagerar på i ditt första inlägg i tråden var att revirpinkande och översittande verkar vara norm
en och inte
en norm.
Tänker glida iväg lite här:
Jag kan själv se driften att positionera sig i mina inlägg. Jag går in snabbt och väljer sida i vissa debatter, jag går åt hårdare på vissa forumiter, och vissa heta potatisar hugger jag snabbt på att ta upp igen.
Men det finns så många andra mänskliga drifter och intressen för mig att delta i en tråd om sexism, t. ex.
- Jag skriver för att bearbeta tankar som inte är färdiga, göra dem mer konkreta, vilket ger en belönande känsla av lugn, avslut och förståelse.
- Jag skriver för att bli utmanad, vässa mina argument och ta del av andras tankar vilket jag inte hade hört annat, få en mer komplex och nyanserad bild av saker, vilket känns belönande.
- Jag skriver för att utmana andra och få dem att nyansera sin egen bild.
- Jag skriver för att ta upp latenta konflikter till ytan. Latenta konflikter gör mig spänd. Att sätta ord på saker känns väldigt belönande för mig.
- Jag skriver för att jag gillar att skriva.
- Jag skriver här för att jag gillar gemenskapen.
Sen är det en sak jag inte fattar i ett av dina inlägg:
EvilSppok said:
Den ultimata ironin tycker jag ändå är att du ("forumets psykolog") ställde frågan om sånt här beteende finns på wrnu, som svar på en post där jag slängde in 10 st överdrivet plumpa och onödiga kängor mot w176, och ingen har kommenterat det på hela dan. Det kanske inte handlade så mycket om revirpinkning i det fallet men det är ändå ett fult retoriskt knep.
Vilket inlägg menar du? Jag har inte sätt något där du slänger in 10 stycken överdrivet plumpa och onödiga kängor mot w176. Är det
detta inlägg, som jag svarar på, som du menar? Är det du eller jag som använt ett fult retoriskt knep?
"Forumets psykolog" är också något som jag medvetet positionerat mig som i svaga ögonblick, men jag skulle helst slippa ha den positionen, faktiskt.
Kanske omöjligt när jag referar till flow-forskning och uttalar mig om andra forumiters känslor emellanåt.