Vitulv said:
Ymir said:
men problemet är att anekdotiska bevis och personliga värderingar de facto är mindre värda än studier som verktyg för att förklara världen.
Varför är de mindre värda? På vilket sätt är det "facto" att de är mindre värda?
Frågan är ju inte om något är mindre värt generellt sätt, utan i vilket sammanhang vilken typ av information är användbar.
Anekdotisk information. Om min mamma gav mig rådet:
"Jag tycker chili och kanal går bra ihop, men att kanel lätt slår över och börjar dominera hela smakupplevelsen."
Den infomationen skulle vara väldigt mycket värd i ett sammahang där jag skulle laga ett recpet med kanel och chili.
Att däremot ha vetenskapligt sammanställd data för hur ofta kanel och chili förkommer i samma maträtt och i vilka mängder, i vilka olika kulturer skulle vara helt oanvändbart just då. Det skulle vara för mycket information som skulle vara helt oöverskådlig för syftet.
I det här sammanhanget är alltså anekdotisk information värdefull och användbar, och data vara helt meningslöst och oanvändbart.
-
Skulle jag däremot vara ett företag som behövde fatta ett investeringsbeslut angående kryddor skulle mammas råd inte vara användbart.
Däremot skulle all den datan om chili och kanel vara väldigt värdefull i den situationen.
-
Så jag tycker man med all rätt kan säga att "I det här fallet är datan mer användar för den här diskussionen, jag vill ha den stora bilden och det är data bra för." eller "I den här diskussionen behöver jag höra personliga erfarenheter från folk. Data är inte så användbart" helt okej att säga.