...så kallad Old School Gaming. Men vilka normer behöver man reproducera för att ingå i den katerogin
Det är upp till den lokala spelgruppen, man
behöver inte reproducera nåt. OSG som begreoo har inget med några normer att göra alls, det handlar om en
spelstil.
Nu har jag inte skrivit "Mörkret...", men några snabba kommentarer...
F! är ett spel som inte är knutet till en spelvärld. Följdaktligen ska äventyren passa till vilken värld som helst.
När
jag skriver äventyr så tar jag inte upp saker som sexuell läggning. Om det inte är viktigt för äventyret. Och i "Mörkret..." vet vi inte läggningen hos nån, egentligen. Dylikt får SL bestämma i hennes kampanj.
Etnicitet? Ja, i ett ävenryr som utspelar sig i en by in the middle of nowhere så blir det inte en stor sak. Om man inte skriver ett äventyr där det är själva temat. Samma sak med funktionsnedsättning... personligen har jag med sånt om det är viktigt för storyn. Inte som krydda. Men sådant är enkelt att lägga till om man tycker det är viktigt. Ålder? Det är bara en siffra, vem bryr sig?
Klichéer är bra i allmänhet för SL som vill förenkla det för både sig själv och spelarna. Så att man kan lägga sin fantasi och energi där det gäller, utan att SL-jobbet blir alltför betungande och övermäktigt.
Jag får hela tiden känslan att Normtestet är nån slags skämt. När det appliceras på ett kort dungeon-äventyr som i det här fallet, det blir omöjligt att dra några som helst låntgående slutsatser. Det blir lite... löjeväckande. Sorry.
Gör det på Saga istället. Och såna spel.