Nekromanti Norrlands Guld

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Norfors tycker jag också låter ganska naturligt på något sätt.

Norrfors kan ju härstamma från nästan vad som helst. Norr om den lilla bäcken som forsar vid vårfloden? En liten fors norr om närmsta by som numera hör till Norrfors kommun?

Vad är Österlen öster om? :gremtongue:

Jocke

Man med skägg
Mekanurg said:
Björn Wärmedal said:
Öster (om) l(andsväg)en -- från Malmö till Kristianstad IIRC.
Det är öster om väg 19, inte öster om e22. Så typ Ystad-Tomelilla-Kivik(ish)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Björn Wärmedal said:

Norrfors kan ju härstamma från nästan vad som helst. Norr om den lilla bäcken som forsar vid vårfloden? En liten fors norr om närmsta by som numera hör till Norrfors kommun?

Man kan ju fundera på vad Västernorrlands län är väster om -- egentligen är väl det länet "Södernorrlands län"? :gremsmile:

Cissi

Up to no good.
Mekanurg said:
Björn Wärmedal said:

Man kan ju fundera på vad Västernorrlands län är väster om -- egentligen är väl det länet "Södernorrlands län"? :gremsmile:
Ja, det kommer väl från Västerbotten, som ligger väster om bottenviken. Österbotten finner vi ju i Finland, öster om bottenviken. :gremsmile:

1. Låter det här någorlunda kul?
Svar ja.

2. Vad heter den fiktiva norrländska staden?
Mysfors eller Musfors, för att ge en mysig känsla åt orten, vilket i sin tur kan ge en härlig kontrast åt när verkligheten rämnar.

3. Vad heter detektivbyrån som rollpersonerna jobbar åt?
Anderssons efterforskningar.
Anderssons detektivbyrå.
(Andersson kan förstås bytas ut mot annat namn eller geografisk plats, t ex "Östergatans")
...eller låt spelarna komma på det.

4. Listor med för- och nackdelar, hjälp!
Ornitolog (kan nästan alla fåglar samt har alltid en kikare med sig; tappar koncentration om en ovanlig fågel är i närheten)
Mekaniker (typ övernaturlig förmåga att laga saker; måste gå iväg och titta på ovanliga bil-/traktor-modeller)
Episkt lokalsinne
Inget lokalsinne
Släkt i Mysfors (ger direkt kontakt; jäv i lokala konflikter)
Sörlänning ("vet bättre"; svårt att passa in)
Miljömupp (gillar biologisk mångfald, inklusive varg, järv, björn och annan ohyra)
Har vapenlicens
Har vapen
Charmig
Fotografiskt minne
Bufflig (svårt med vanliga sociala kontakter; lätt för snabba, hotfulla utfrågningar)
Twitter-beroende ("Finns det täckning här?"; har chans att hitta en twitter-bekant var som helst i världen)
MC-körkort
Lastbils-körkort
Saknar körkort
Har kvar gammal login till militär databas
Frimurare (kontaktnät; jäv i vissa konflikter; måste äta ett barn i veckan)
Sinne för namn
Dåligt minne (spelaren får föra minnesanteckningar på en servett med en färgkrita)
Skrockfull ("Det finns alltid en övernaturlig förklaring")
Hög smärttröskel
Låg smärttröskel
Bytt identitet (har färdigheter och fiender från tidigare liv)

Möller said:
Regelsystemet blir något enkelt. Kanske »slå 1T6 under grundegenskap«, färdigheter ger +1 bonus etc. Jag tänker mig en meta-mekanik för för- och nackdelar, någon form av »handlingspoäng« som man kan spendera för att aktivera gynnas av en fördel. Nackdelar aktiverar man istället för att få handlingspoäng. Spelledaren kan också aktivera nackdelar. Antagligen återställs antalet poäng till 1 inför varje möte, så att man alltid har minst ett tillfälle att glänsa.

För- och nackdelar ska finnas i lista och därför kunna slumpas fram, men möjligheten att välja finns också. 20 stycken av vardera i listorna känns tillräckligt, nackdelarna kan nog vara färre. Man har 1-2 av varje tror jag. Det är en bra mix tror jag. En hyfsad fördel kan vara »Skarpskytt«, är jag duktig är den istället formulerad »Efter en liten sup skjuter jag som Clintan«.
Hm, jag råkade visst blanda för- och nackdelar hej vilt. Dessutom föreslå egenskaper som är både positiva och negativa. Men det kanske funkar ändå?

Möller

Hubert Hortlax
Mannen i skogen said:
Hm, jag råkade visst blanda för- och nackdelar hej vilt. Dessutom föreslå egenskaper som är både positiva och negativa. Men det kanske funkar ändå?
Jag kan nog plocka några russin ur din kaka, tack!

Diskussionen om för- och nackdelar var dock dåligt förberedd i denhär tråden och har därför migrerat hit. Du får gärna skriva något där.