Herr Grönstedt
Swordsman
Metsäjärvi tror jag är ett annat namn för Mettäjärvi. Typ i närheten av Vettasjärvi nordost om hemma (Gällivare). Fast det är nog inte ett helt ovanligt namn på en sjö i Finland heller.
Bra!Möller said:Jag gillar det inte.
Jo. Men jag är andrahandsutvandrare från västerbottenskusten och kan följaktligen orterna längs E4an mer än jag kan inlandet. Och närheten till havet ger mer variation, det finns inte bara nedlagda jordbruksbygder med grova dialekter utan också nedlagda såg-samhällen med ett nästan rikssvenskt språk.Iskaral said:Varför vid kusten? Det finns mer ödemark i inlandet. Lycksele (eller en fiktiv variant av-)skulle vara perfekt.
Om man sa eller om man var?Magnus Seter said:Hmmm, jag tycker det vore kul om man sa "jag kommer från myndigheten" eller "jag kommer från försäkringskassan".
Jag tänkte faktiskt om man var från försäkringskassan.Möller said:Om man sa eller om man var?Magnus Seter said:Hmmm, jag tycker det vore kul om man sa "jag kommer från myndigheten" eller "jag kommer från försäkringskassan".
För att rollpersonerna tar till metoden att ljuga för att slippa att folk blandar in de riktiga myndigheterna är låter roligt.
"Njutånger" är ju också berömt.Iskaral said:De Bracy: -ånger finns i Lövånger i västerbotten. Det har också funnits en ort som hette Kräkångersnoret, men det bytte namn efter en folkomröstning
Träskånger!Träsksele
Burånger
Jojustfan. Jag är definitivt ingen riktig norrlänning. Det diskvalificerar Avliden som ort i Norrlands Guld. Nån måtta får det ändå vara.BMOC said:Heter inte byn i den tecknade serien Hälge just Avliden?
Jättebra fråga faktiskt. Bara magkänslan.Möller said:Hm. Vad är det som gör Umeå och Piteå till städer medan Vikeå/Sinteå klumpas ihop med Bygdeå, Råneå och de andra småorterna? Det får nog betraktas som en retorisk fråga.
Kramfors, Matfors... ja kanske det. Det kom ut en polisroman härom året där författaren slagit ihop Sollefteå och Kramfors till Solfors. Det kanske kan vara nåt att låna. Sol-biten kanske spelar bra ihop med guld-delen i arbetsnamnet.Dr Möllermann said:-fors är ett annat efterled som kanske är något. Sintfors, Vikfors, Sandfors, Lekfors. Eller Forsånger.
Norrlands Guld var någon form av lek med tanken på att rollpersonerna är hjältar, »guld«, men egentligen rätt tragikomiska klantar. Om nu någon undrade.DeBracy said:Kramfors, Matfors... ja kanske det. Det kom ut en polisroman härom året där författaren slagit ihop Sollefteå och Kramfors till Solfors. Det kanske kan vara nåt att låna. Sol-biten kanske spelar bra ihop med guld-delen i arbetsnamnet.
Njutsele?Genesis said:"Njutånger" är ju också berömt.Iskaral said:De Bracy: -ånger finns i Lövånger i västerbotten. Det har också funnits en ort som hette Kräkångersnoret, men det bytte namn efter en folkomröstning
Träskånger!Träsksele
Burånger
Kräkångersnoret! Strålande.Iskaral said:De Bracy: -ånger finns i Lövånger i västerbotten. Det har också funnits en ort som hette Kräkångersnoret, men det bytte namn efter en folkomröstning
Gyllfors blir nog tyvärr Gylf-ors snabbt =)Björn Wärmedal said:Jag kan nog också tycka att -fors är intressant. Om man vill spela på arbetsnamnet kunde Guldfors funka, men det låter lite pampigt. Gyllfors, kanske? Eller Norrfors. Eller Norfors.