Nekromanti Norrlands Guld

Herr Grönstedt

Swordsman
Metsäjärvi tror jag är ett annat namn för Mettäjärvi. Typ i närheten av Vettasjärvi nordost om hemma (Gällivare). Fast det är nog inte ett helt ovanligt namn på en sjö i Finland heller. :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller said:
Jag gillar det inte.
Bra!

Hmmm, jag tycker det vore kul om man sa "jag kommer från myndigheten" eller "jag kommer från försäkringskassan".

På så sätt kan man rättfärdiga en massa absurda utredningar, och samtidigt öppna upp hela den skräckpotential som den svenska byråkratin har, för rollpersonerna.

"Nä vi kan inte skicka polis om inte du har fyllt i blankett A7t-32s, fast den måste jag skicka via posten, och det tar tre veckor."

/Magnus

Möller

Hubert Hortlax
Iskaral said:
Varför vid kusten? Det finns mer ödemark i inlandet. Lycksele (eller en fiktiv variant av-)skulle vara perfekt.
Jo. Men jag är andrahandsutvandrare från västerbottenskusten och kan följaktligen orterna längs E4an mer än jag kan inlandet. Och närheten till havet ger mer variation, det finns inte bara nedlagda jordbruksbygder med grova dialekter utan också nedlagda såg-samhällen med ett nästan rikssvenskt språk.

Möller

Hubert Hortlax
Magnus Seter said:
Hmmm, jag tycker det vore kul om man sa "jag kommer från myndigheten" eller "jag kommer från försäkringskassan".
Om man sa eller om man var?

För att rollpersonerna tar till metoden att ljuga för att slippa att folk blandar in de riktiga myndigheterna är låter roligt.

Herr Grönstedt

Swordsman
1. Låter dethär någorlunda kul?
Absolut. Jag har spelat skräck hemmavid i nedlagda gruvor runt Nautanen.

2. Vad heter den fiktiva norrländska staden?
Du skulle kunna lägga in lite alternativ historia. Det skulle kunna vara att gruvan i Laisvall inte lagts ned utan istället byggts ut samtidigt som man gjort stora guldfyndigheter i närheten och dessutom startat upp uranbrytning dels för att försörja våra svenska kärnkraftverk men också driva en anrikning för de svenska atomvapnen i Marviken ute på Vikbolandet. På Esrange utanför Kiruna har det sedan starten 1964 pågått raketuppskjutning under civil täckmantel, men det stryker en hel del ryssar såväl som amerikaner omkring i skogarna där för att ta reda på vad som egentligen pågår. Transporter märkta med Studsviks logotyp har setts i närheten av basen, men även vid fortet i ett av bergen utanför Boden. Kanske utspelar sig detta i ett alternativt tidigt 70-tal.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller said:
Magnus Seter said:
Om man sa eller om man var?

För att rollpersonerna tar till metoden att ljuga för att slippa att folk blandar in de riktiga myndigheterna är låter roligt.
Jag tänkte faktiskt om man var från försäkringskassan. :gremgrin:

Ljuga lär ju rollpersonerna göra oavsett. :gremgrin:

Annars tycker jag att det ska heta "Anderssons Byrå" och så kommer alla SLP att tro att de kommer från ett möbelföretag.

/M

Möller

Hubert Hortlax
Här är en snabbt ihopsatt karta över vad-nu-staden-heter.

Avliden har här, åtminstone temporärt, fått bli stadens station längs stambanan genom övre Norrland (som någon mupp så vackert döpt järnvägen). Jämför Vännäs-Umeå, Älvsbyn-Piteå.

Genesis

Ni dés ni maître
Iskaral said:
De Bracy: -ånger finns i Lövånger i västerbotten. Det har också funnits en ort som hette Kräkångersnoret, men det bytte namn efter en folkomröstning :gremsmile:
"Njutånger" är ju också berömt.

Träsksele
Burånger
Träskånger!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Sivar Ahlruds böcker om tvillingdeckarna utspelade sig i ett halvfiktivt Norrland med bl.a. hemliga rymdprojekt (Raketmysteriet, Rymdmysteriet).

Möller

Hubert Hortlax
BMOC said:
Heter inte byn i den tecknade serien Hälge just Avliden?
Jojustfan. Jag är definitivt ingen riktig norrlänning. Det diskvalificerar Avliden som ort i Norrlands Guld. Nån måtta får det ändå vara.

Träskånger var rätt bra. Sjöviken, ungefär. Ångerträsk är också bra. Viksjön.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Möller said:
Hm. Vad är det som gör Umeå och Piteå till städer medan Vikeå/Sinteå klumpas ihop med Bygdeå, Råneå och de andra småorterna? Det får nog betraktas som en retorisk fråga.
Jättebra fråga faktiskt. Bara magkänslan.

Dr Möllermann said:
-fors är ett annat efterled som kanske är något. Sintfors, Vikfors, Sandfors, Lekfors. Eller Forsånger.
Kramfors, Matfors... ja kanske det. Det kom ut en polisroman härom året där författaren slagit ihop Sollefteå och Kramfors till Solfors. Det kanske kan vara nåt att låna. Sol-biten kanske spelar bra ihop med guld-delen i arbetsnamnet. :gremlaugh:

Möller

Hubert Hortlax
DeBracy said:
Kramfors, Matfors... ja kanske det. Det kom ut en polisroman härom året där författaren slagit ihop Sollefteå och Kramfors till Solfors. Det kanske kan vara nåt att låna. Sol-biten kanske spelar bra ihop med guld-delen i arbetsnamnet. :gremlaugh:
Norrlands Guld var någon form av lek med tanken på att rollpersonerna är hjältar, »guld«, men egentligen rätt tragikomiska klantar. Om nu någon undrade.

Att sno Solfors rakt av kändes aningen trist. Men -fors växer i styrka på mig. Fan vad svårt det är/jag har med namn.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Iskaral said:
De Bracy: -ånger finns i Lövånger i västerbotten. Det har också funnits en ort som hette Kräkångersnoret, men det bytte namn efter en folkomröstning :gremsmile:
Kräkångersnoret! Strålande. :gremlaugh:

Jo, jag kom att tänka på Lövånger till slut jag med (inte förrän idag dock). Därför garderade jag mig med "i första hand" i slutet. Det är la vanligare i Västrebotten/Medelpad. Det välkända Njutånger är i och för sig i Hälsingland, så jag kanske bara ska hålla tyst. Undrar om Norrbotten är -ånger-fritt?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag kan nog också tycka att -fors är intressant. Om man vill spela på arbetsnamnet kunde Guldfors funka, men det låter lite pampigt. Gyllfors, kanske? Eller Norrfors. Eller Norfors.

Möller

Hubert Hortlax
Björn Wärmedal said:
Jag kan nog också tycka att -fors är intressant. Om man vill spela på arbetsnamnet kunde Guldfors funka, men det låter lite pampigt. Gyllfors, kanske? Eller Norrfors. Eller Norfors.
Gyllfors blir nog tyvärr Gylf-ors snabbt =)

Guldfors? Hm. Nja, Skellefte är redan guldstaden.

Norrfors gillar jag. Det ligger bra i munnen och låter inte spelarna glömma vart man är. Dock är det ett aningen märkligt ortsnamn, vad ligger Norrfors norr om? Det finns rätt många forsar längs norrlandskusten.

Norfors är då ett vettigare ortsnamn, men inte lika fint klingande att uttala. Är det tänkbart att »nor« kan glida uttalsmässigt till »norr«?

IcarusDream

Anti-populist
Jag har länge planerat en liknande grej o Delta Green/Call of Cthulhu.

Fast då skulle det utspela sig kring den lilla fiskebyn Arkhamn utanför Uppsala. Och ibland kunna ta sig till staden Kungsporten i Hälsingland.

Och inte att förglömma alla spökstäder i Jämtland.