Jag tycker det känns lite som slöseri med tid och energi, helt enkelt.
Så fort du sysslar med en rollspelsidé är det alltså ett helt nytt regelsystem med i bilden varje gång?
alternativt visa att det som var bättre förr egentligen bara är ett hjärnspöke.
Ja, jag tror det är hjärnspöken att det var bättre förr.
Jag menar lyckliga tillfällen förställs nog av hjärnan. Jag tror ibland att hjärnan framvisar dessa finfina minnen lite bättre än de egentligen är. Precis som att ju längre tiden går desto svårare blir det att minnas traumatiska händelser. Hjärnan suddar det hemska och förstärker det glada.
Så, det vi upplever nu som är kul det blir bara dugligt kul. "Jaha, nej fan, det var bättre förr." Tio år senare är dock det som då var nuet lika kul som det som var det fina minnet då.
Plus att något som är kul är ju inte kul på samma sätt varje gång, säkert som det kan vara minst lika kul - men hur fan mäter man kul?
Jag är säker på att jag har minst lika kul nu som SL som i början. I början var det dock roligt för att man lärde sig hela tiden. Idag är det kul för att man försöker gräva djupare hela tiden. Jag har nog lika kul av olika anledningar tor jag. Dock säger min hjärna till mig att "Det var roligare förr, i början med rollspel". Då svarar jag min hjärna att eftersom den inte kan definiera det hela och säga vad, hur eller varför det var roligare förr så tror jag inte på det.
Plus att jag tror inte att "Det var roligare förr" och nostalgi får blandas ihop, eller?
Det är i alla fall enligt mig helt skilda saker. Nostalgi är när en varm känsla väcks genom minnen och man känner något mycket starkt för det ögonblicket och längtar tillbaka just för det. Att tycka det var bättre förr handlar inte om minnen eller öett gonblick tror jag... Om sådana känslor som nostalgi väcker... "Det var bättre förr" handlar mer om att vilja ändra nuet permanent? Nostalgi är istället egentligen bara en stark, positiv känsla över ett minne.
Någon som är lång beläst i psykologi?