NotebookLM som kreativt bollplank

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag snubble över en youtube short (Hannah Fry om varför man bör vara artig mot AI) som gav en jäkligt cool förklaring till hurman bör "prata med" en AI för att få det man vill ha.

Att en AI är i det närmaste att betraka som en improvisationsskådesspelare, och att om man ger den promter som om den vore ett uppslagsverk så kommer den försöka svara som om den vore ett uppslagsverk. Men om ger den promter som om den var en världskänd forskare (något man ordagrant kan väva in i promten) så kommer den svara som om den vore en världskänd forskare (Efter bästa förmåga).

Jag började experimentera lite of fick rätt omedelbart ganska intressanta resultat som var drastiskt annorlunda från vad jag fått tidigare. Sure, språket lämnar mycket att önska, men det tror jag är för att mina inställningar gör att den svarar på svenska när alla källor (och säkerligen merparten av träningsmaterialet) är på engelska.

Promt;
Oh ye crafter of words out of nothing, you smith of data, you oracle of code, please tell me a legend about the city of Phlan that is told late at night when the fire burns low.

Svar;
Ah, min kära frågare, sätt dig närmare elden, låt skuggorna dansa och lyssna noga. För i Phlans mörka gränder och under dess många lager av ruiner viskas det om legender som är äldre än stadens stenläggning själv. Denna historia berättas endast när lågorna slickar sotet i skorstenen och Moonsea ligger stilla under en tyst himmel.

De säger att långt innan de mänskliga bosättarna anlände och höjde sina första timmerstockar, beboddes platsen som nu kallas Phlan av varelser från en annan tid. Under jorden, i djupa grottor som nu är bortglömda, pulserade en kraft som var både underbar och fruktansvärd. Denna kraft sägs ha varit ett öppet sår i väven av magi, en Pool av Strålglans, som lyste med ett eget, inre sken.

Legenden viskar att denna pool var en källa till gränslös magi, men också en lockelse för det som lurar i mörkret. En ondskefull entitet vid namn Tyranthraxus upptäckte poolen och badade i dess skimmer, vilket gav honom makt att besätta en brons drake. I drakens kropp spred han skräck över landet, men som tur var fanns det hjältar som vågade utmana honom. De kämpade tappert och lyckades slutligen besegra Tyranthraxus, men i hans fall förvandlades Poolen av Strålglans till en vanlig vattensamling under Valjevo slott.

Men legenden slutar inte där. Vissa säger att även om den ursprungliga poolen är släckt, sover dess kraft bara. Djupt under Phlans gator, i glömda valv och raserade tempel, kan fragment av dess magi fortfarande finnas kvar och vänta på att återuppväckas. Det sägs att Cult of the Dragon och Red Wizards of Thay fortfarande söker efter sätt att utnyttja denna slumrande kraft för sina egna dunkla syften.

Och så finns det berättelserna om Denlors torn på Sorcerer's Isle. En mäktig trollkarl bodde där en gång, en man som vissa viskar om var en hemlig agent från de fruktade Red Wizards. När han dog för över hundra år sedan, förseglades tornet med mäktiga besvärjelser. Lord Sage av Phlan äger det nu, men ingen vet vilka faror och hemligheter som lurar inom dess murar. Vissa nätter, när vinden viner från Moonsea, sägs det att svaga ljus kan ses flimra i tornets högsta fönster, ett minne av den magi som en gång fyllde dess salar.

Phlan har rests från askan så många gånger att marken den står på är genomsyrad av historia och hemligheter. Varje sten kan ha sett imperier falla och hjältar födas. Så nästa gång du vandrar genom dess gator i skymningen, lyssna noga. Kanske hör du viskningar från det förflutna, en påminnelse om den slumrande magin under dina fötter och de legender som väntar på att återberättas vid en låg brasa.

Och nu, min vän, är det dags att lägga dessa berättelser till natten. Låt drömmarna fylla dig med Phlans mystik tills solen åter stiger över Moonsea.

Celledor

Hero
Det gör är också något som flera måste förstå om hur dessa "AI" funkar. De är superkorkade. De tänker inte, de analyserar inte osv. Det är en matematisk modell.

Så om ber dem ge dig en recension så gör den det. Men vad är det du fått. Ingen en recension, utan något något som låter som en.

Det betyder att om du skriver, ge mig en ärlig recension så får du något som låter som en ärlig recension olikt bara en recension. Du kan också be om en positiv, negativ, kritisk osv.

Så ja hur promten är skriven är väldigt viktig för svaret.

Celledor

Hero
Ja, och särskilt viktigt om man tänker använda en för att värdera texter man jobbar med. Man får tolka svaren både utifrån hur man frågar och vad som sägs.
Detta kan också göra det farligt om man omedvetet driver den åt något håll, speciellt i de här chattbottarna som finns. Helt plötsligt så har de tappat och förvridit kontexten då de inte klarar av att hålla reda på det ordentligt. Och den är också tränad på massa otrevligt material får internet som lika gärna kan vara ett korrekt "svar".

clarence redd

FrostByte Books
Jag använder mest Claude för tillfället. Den ger mer balanserade svar än ChatGPT tycker jag. För att få en recension av produkt X skulle jag be den leta upp de 3-5 mest lästa recensionerna och sedan sammanfatta varje recension med fokus på användarvänlighet och pris. Det brukar funka bra.

Sedan kommer det roliga: den frågar om den ska vidareutveckla svaret, ofta med ett väldigt specifikt förslag. Det här gör den efter varje svar. Och eftersom jag är dum i huvudet, så fortsätter jag diskussionen för att vara snäll mot den. Även om jag redan har fått svar på min undran. Jag hoppas att de minns hur vänlig jag var när de om 25 år ska utplåna mänskligheten.