NotebookLM som kreativt bollplank

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,407
Location
Göteborg
Det känns som att ju mer uttömmande ens textkälla/or är desto bättre resultat, men om man formulerat samma sak med olika uttryck så blir den lättare förvirrad.
I mitt fall blandade den istället ihop två helt olika sessioner och beskrev hur vi använt tekniker från en situation för att spela ut en scen från en annan session (där tekniken kändes betydligt sämre lämpad). Den hoppade också över den halvan av tekniken som var mer erotiskt laddad, vilket återigen får mig att misstänka att den jobbar med lite filter för att se till att resultatet är acceptabelt för ett internationellt storföretag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,407
Location
Göteborg
De gånger det hänt mig så trycker jag först på tummen ner och sen radera, sen genererar jag en ny.
Provade det, och den nya var helt klart bättre. Men jag har väldigt svårt att komma över den där plastiga amerikanska korporationskänslan. Det känns som en podcast från Disney. Säkert till viss del influerat av att jag vet att det är Google som gjort den, och till viss del baserat på hur amerikanska poddar funkar. Det känns som att de talar till en stor publik, som att de fejkar sina reaktioner efter ett förberett manus. Det är inte en konversation, utan ett skådespelat manus.

Men såklart väldigt imponerande, och lite kul. Ska prova de andra funktionerna, som väl är mer det den faktiskt är bra för, som att besvara frågor ur källmaterial, sammanfatta saker, skapa en innehållsförteckning, och så vidare.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,968
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kan säga att jag spenderat för mycket tid på att generera och lyssna :) (tid man kunde lagt på att skriva nytt). Min slutsats är att det ändå inte är helt bortkastat, för det blottlägger textkällans svagaste punkter (även om man lätt skulle kunna bli smickrad av den positiva tonen), när podcasten eller textchatten fallerar så finns det nåt i ens text som har svagheter. Oftast i alla fall.
 
Last edited:
Top