kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 775
Jag har börjat tänka om lite hur hälsa och sår fungerar i Novum Solari. Tidigare fanns två värden - Hälsa och Sår. Du hade en hög Hälsa, när den nådde 0 avled RP (något förenklat). Dessutom fick du Sår beroende på hur allvarlig attacken var. Du behövde alltså både räkna ner din Hälsa och kryssa rätt antal och typ av Sår.
Jag har nu skalat bort Hälsa, och kör helt på Sår. Jag har dock inte riktigt bestämt mig hur systemet ska fungera, och dskulle behöva lite input.
I strid rullar ni en pöl T6or. Rullar du fler 5+ än din motståndare vinner du. Hur många cirklar för Sår som är lagom är inte ännu bestämt.
När du tar ett lätt sår sätter du ett / i en cirkel. För allvarliga sår sätter du X.
Ett lätt sår har inga regeltekniska effekter på rollpersonen, förutom att den är ett steg närmare att bli utslagen.
För allvarliga sår gäller dock att du förlorar lika många Initiativ som det totala antal allvarliga sår du har (har du 3 och får 2 till förlorar du 5 initiativ). För varje allvarligt sår du har kan en 1a på tärningen ta bort ett lyckat resultat. Så har du 2 Allvarliga sår och rullar 1, 1, 1, 2, 5, 5, 6 tas 2 av de lyckade tärningarna bort. Detta representerar helt enkelt din skada och smärta som försvårar saker för dig. Allvarliga sår kan också ge kritiska skador, men detta system är inte tillräckligt genomarbetat för att presentera här än.
Skada variant 1a
För att se hur många Sår du tar av en attack adderar du Vapenskadan + antal träffar motståndaren har mer än dig. Är denna skada 1-4 ger det ett lätt sår, 5+ ett allvarligt. Du tar sedan lika många av denna typ av sår som vapets vapenskada. När alla ciklar är fyllda är du utslagen. Varje fortsatt skada du tar är automatiskt ett allvarligt sår. När alla ciklar är kryssade är du död.
Skada variant 1b
Samma som ovan, men andra gången du tar ett lätt sår kryssar du en cirkel med ett lätt sår och gör om det till ett allvarligt i stället för att markera ett snedstreck i en ny. Allvarliga sår kryssar alltid nya cirklar.
Skada variant 2
Du tar lika många sår som antal skada. Får du 3 i skada tar du 3 lätta sår. Här följer problemet att du alltid tar fler allvarliga sår än lätta. Alternativt skulle man alltid kunna ta ETT allvarligt sår när skadan är 5+.
Jag har nu skalat bort Hälsa, och kör helt på Sår. Jag har dock inte riktigt bestämt mig hur systemet ska fungera, och dskulle behöva lite input.
I strid rullar ni en pöl T6or. Rullar du fler 5+ än din motståndare vinner du. Hur många cirklar för Sår som är lagom är inte ännu bestämt.
När du tar ett lätt sår sätter du ett / i en cirkel. För allvarliga sår sätter du X.
Ett lätt sår har inga regeltekniska effekter på rollpersonen, förutom att den är ett steg närmare att bli utslagen.
För allvarliga sår gäller dock att du förlorar lika många Initiativ som det totala antal allvarliga sår du har (har du 3 och får 2 till förlorar du 5 initiativ). För varje allvarligt sår du har kan en 1a på tärningen ta bort ett lyckat resultat. Så har du 2 Allvarliga sår och rullar 1, 1, 1, 2, 5, 5, 6 tas 2 av de lyckade tärningarna bort. Detta representerar helt enkelt din skada och smärta som försvårar saker för dig. Allvarliga sår kan också ge kritiska skador, men detta system är inte tillräckligt genomarbetat för att presentera här än.
Skada variant 1a
För att se hur många Sår du tar av en attack adderar du Vapenskadan + antal träffar motståndaren har mer än dig. Är denna skada 1-4 ger det ett lätt sår, 5+ ett allvarligt. Du tar sedan lika många av denna typ av sår som vapets vapenskada. När alla ciklar är fyllda är du utslagen. Varje fortsatt skada du tar är automatiskt ett allvarligt sår. När alla ciklar är kryssade är du död.
Skada variant 1b
Samma som ovan, men andra gången du tar ett lätt sår kryssar du en cirkel med ett lätt sår och gör om det till ett allvarligt i stället för att markera ett snedstreck i en ny. Allvarliga sår kryssar alltid nya cirklar.
Skada variant 2
Du tar lika många sår som antal skada. Får du 3 i skada tar du 3 lätta sår. Här följer problemet att du alltid tar fler allvarliga sår än lätta. Alternativt skulle man alltid kunna ta ETT allvarligt sår när skadan är 5+.