Nekromanti [Novum Solari] Hälsa, skador, och sår

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
775
Jag har börjat tänka om lite hur hälsa och sår fungerar i Novum Solari. Tidigare fanns två värden - Hälsa och Sår. Du hade en hög Hälsa, när den nådde 0 avled RP (något förenklat). Dessutom fick du Sår beroende på hur allvarlig attacken var. Du behövde alltså både räkna ner din Hälsa och kryssa rätt antal och typ av Sår.
Jag har nu skalat bort Hälsa, och kör helt på Sår. Jag har dock inte riktigt bestämt mig hur systemet ska fungera, och dskulle behöva lite input.

I strid rullar ni en pöl T6or. Rullar du fler 5+ än din motståndare vinner du. Hur många cirklar för Sår som är lagom är inte ännu bestämt.
När du tar ett lätt sår sätter du ett / i en cirkel. För allvarliga sår sätter du X.
Ett lätt sår har inga regeltekniska effekter på rollpersonen, förutom att den är ett steg närmare att bli utslagen.
För allvarliga sår gäller dock att du förlorar lika många Initiativ som det totala antal allvarliga sår du har (har du 3 och får 2 till förlorar du 5 initiativ). För varje allvarligt sår du har kan en 1a på tärningen ta bort ett lyckat resultat. Så har du 2 Allvarliga sår och rullar 1, 1, 1, 2, 5, 5, 6 tas 2 av de lyckade tärningarna bort. Detta representerar helt enkelt din skada och smärta som försvårar saker för dig. Allvarliga sår kan också ge kritiska skador, men detta system är inte tillräckligt genomarbetat för att presentera här än.

Skada variant 1a
För att se hur många Sår du tar av en attack adderar du Vapenskadan + antal träffar motståndaren har mer än dig. Är denna skada 1-4 ger det ett lätt sår, 5+ ett allvarligt. Du tar sedan lika många av denna typ av sår som vapets vapenskada. När alla ciklar är fyllda är du utslagen. Varje fortsatt skada du tar är automatiskt ett allvarligt sår. När alla ciklar är kryssade är du död.

Skada variant 1b
Samma som ovan, men andra gången du tar ett lätt sår kryssar du en cirkel med ett lätt sår och gör om det till ett allvarligt i stället för att markera ett snedstreck i en ny. Allvarliga sår kryssar alltid nya cirklar.

Skada variant 2
Du tar lika många sår som antal skada. Får du 3 i skada tar du 3 lätta sår. Här följer problemet att du alltid tar fler allvarliga sår än lätta. Alternativt skulle man alltid kunna ta ETT allvarligt sår när skadan är 5+.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Spontant tycker jag variant 1a låter både smidig och vettig, men ungefär hur många t6or är "normalt" att rulla för en relativt färsk och allsidig karaktär?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
775
da_bohz;n187643 said:
Spontant tycker jag variant 1a låter både smidig och vettig, men ungefär hur många t6or är "normalt" att rulla för en relativt färsk och allsidig karaktär?
Som nyskapad rollperson kan du rulla max 6 tärningar (Attribut + Färdighet) (7 med specialisering i exempelvis Skjuta Pistol).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Av de varianter du räknar upp låter 1b mest logisk för mig. Förklara dock gärna vilka fördelar du ser med sår-systemet jämfört med ett vanligt KP-system.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
775
luddwig;n187651 said:
Av de varianter du räknar upp låter 1b mest logisk. Förklara dock gärna vilka fördelar du ser med sår-systemet jämfört med ett vanligt KP-system.
- Dels vill jag minimera huvudräkning (och spelares otydliga handstilar...).
- Jag använder Allvarliga sår på så sätt att för varje Allvarligt sår du har kan en 1a på tärningen ta bort ett lyckat resultat. Så har du 2 Allvarliga sår och rullar 1, 1, 1, 2, 5, 5, 6 tas 2 av de lyckade tärningarna bort. Detta representerar helt enkelt din skada och smärta som försvårar saker för dig.
- Att kryssa för cirklar ger en tydlig visualisering av hur nära döden du är jämfört med full hälsa, på ett sätt som ett tal inte gör.
- Jag vill ha med att olika allvarliga skador ger olika effekter, vilket är svårt att uppnå med endast KP utan kompletterande system.

EDIT: Och av någon anledning känns cirklar att fylla i (WoD-style) mer passande i kombination med tärningspölar än en siffra som suddas ut och ersätts. Det känns som de hör ihop, liksom.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Då är jag med. :) Först tyckte jag nämligen att sår-systemet verkade som "förklätt" KP-system.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
luddwig;n187657 said:
Då är jag med. :) Först tyckte jag nämligen att sår-systemet verkade som "förklätt" KP-system.
Inget fel med ett förklätt KP-system om det på något sätt gör det smidigare, tydligare eller på annat sätt bidrar till en bättre spelupplevelse! :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
da_bohz;n187671 said:
Inget fel med ett förklätt KP-system om det på något sätt gör det smidigare, tydligare eller på annat sätt bidrar till en bättre spelupplevelse! :)
Instämmer. Inget fel med ett helt vanligt KP-system heller om man tycker att det har rätt funktioner för spelet i fråga. Jag uppfattade det dock som att Guran i detta fall var ute efter andra funktioner men jag fick inte grepp om vilka innan förtydligandet.
 
Top