Nekromanti Nu behöver jag hjälp till TENTAN!

xTekopp

Veteran
Hejsan!

Under hösten har jag läst en kurs i Fantasy och nu har tentan kommit! Jag ska skapa en rollspelskaraktär till Drakar och Demoner. MEN, jag behöver hjälp med grundegenskaperna! Jag förstår ingenting! Jag har googlat men blir inte klokare. Det jag behöver hjälp med är alltså siffrorna. Jag ska skriva värden på de 7 grundegenskaper (Styrka, Storlek, Fysik, Smidighet, Intelligens, Psyke, Karisma), och även något som är förkortat "KP: -" samt kraftpoäng. Finns det något speciellt sätt att räkna ut, alltså måste de stämma överens som en matematisk uträkning eller kan jag trycka dit vilka siffror som helst?

Jag skulle hoppa av glädje om någon kunde svara på detta!

kloptok

Pensionerad astrolog
Hur är reglerna för fusk på din institution? Får man fråga andra om hjälp?

(I övrigt tycker jag att tentan verkar ganska bristfällig om den bara går ut på att skapa en rollperson till Drakar och Demoner. )

Björn den gode

Swashbuckler
Hej och välkommen! Har du läst reglerna? Dessa finns att få tag på på nätet gratis av Riotminds som anser att de äger rättigheterna (det är visserligen omdiskuterat och antagligen inte helt sant men likväl så är det väldigt lätt att få tag på och du behöver inte vända dig till hamnar och andra skumma sidor).

Jag är dock lite osäker på vilken utgåva du menar, för så vitt jag kan förstå så finns det en utgåva från 1984: http://www.riotminds.se/downloads/OLD/04.pdf

och sen 1985 så kom den utgåvan som heter "Expert" men där det tydligt påpekas att det inte är ett fristående spel http://www.riotminds.se/downloads/OLD/06a.pdf men det gör antagligen ingen större skillnad vilken du använder.

I dessa så står det ganska pedagogiskt hur det går till att skapa en rollperson så jag föreslår att du börjar där och sen kan du återkomma om du har mer specifika frågor. Men nej du kan alltså inte bara trycka dit vilka siffror som helst.

anth

Vetefan
kloptok;n124411 said:
Hur är reglerna för fusk på din institution? Får man fråga andra om hjälp?

(I övrigt tycker jag att tentan verkar ganska bristfällig om den bara går ut på att skapa en rollperson till Drakar och Demoner. )
Jupp, helt rätt.
Ska det vara någon svårighet alls i den där kursen så ska man skapa en Eon III-karaktär. :)

Inkognito

Swordsman
Det är högst sannolikt att vi funnit den kurs som statsministern läste i 1,5 år när han pluggade på högskola!!

Bolongo

Herr Doktor
kloptok;n124411 said:
Jag tycker tentan är bristfällig om den går ut på att göra något som studenterna uppenbarligen inte fått öva under kursens gång.

kloptok

Pensionerad astrolog
Bolongo;n124484 said:
Jag tycker tentan är bristfällig om den går ut på att göra något som studenterna uppenbarligen inte fått öva under kursens gång.
Verkligen. Jag är inte så säker på att det är det, men om det är den här kursen vi talar om så finns det ju i alla fall inte med några rollspel bland kurslitteraturen så det låter väldigt konstigt att examinationen skulle handla om det. I övrigt har jag högre tankar om SU:s litteraturinstitution än så, så jag tror att den här tråden antingen är ett skämt eller handlar om en kurs någon annanstans i landet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
kloptok;n124487 said:
så jag tror att den här tråden antingen är ett skämt eller handlar om en kurs någon annanstans i landet.
Det måste inte vara en uni-kurs. Vissa gymnasieskolor har också börjat kalla sina prov för tentor, och har fantasy som valbara kurser.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster;n124491 said:
Det måste inte vara en uni-kurs. Vissa gymnasieskolor har också börjat kalla sina prov för tentor, och har fantasy som valbara kurser.

Wait, what? Valbar kurs? Vad jag vet försvann väl möjligheten att ha lokala kurser i och med införandet av gy11? Jag vet att en skola jag jobbade på hade svårt att hitta ett sätt att harmoniera sin populära 3d-modelleringskurs med det begränsade nationella utbudet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n124492 said:
Wait, what? Valbar kurs? Vad jag vet försvann väl möjligheten att ha lokala kurser i och med införandet av gy11? Jag vet att en skola jag jobbade på hade svårt att hitta ett sätt att harmoniera sin populära 3d-modelleringskurs med det begränsade nationella utbudet.
Har de tagit bort de fria valen? Tja... mycket kan hända på några år antar jag.

Harry S

Swordsman
Jag tror det är någon som driver med oss. Vad är det för jävla fråga på en tenta? Att räkna ut kroppspoängen och kraftpoängen? :D

Om tentafrågan hade handlat om att ge exempel på olika typer av fantasy i rollspel så hade jag möjligtvis kunnat köpa frågan i en kurs i fantasy. Men att placera ut grundegenskapsvärden och räkna ut kroppspoäng/kaftpoäng? Nej, den gubben går jag inte på.

Under hösten har jag läst en kurs i Fantasy och nu har tentan kommit! Jag ska skapa en rollspelskaraktär till Drakar och Demoner.
Tentan är alltså att skapa en rollperson. :D Det är inte bara en del av tentan. Det ÄR tentan. Sätts betyget efter hur bra rollpersonen blir eller efter hur många äventyr rollpersonen överlever?

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
anth;n124414 said:
Jupp, helt rätt.
Ska det vara någon svårighet alls i den där kursen så ska man skapa en Eon III-karaktär. :)
Det är ju skitlätt. Rulla på tabeller i några timmar, skriv upp en massa siffror (väldigt småttigt för det är MÅNGA), tryck in alla siffrorna i miniräknare, följ en lathund för att sudda bort lite siffror and you're done.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Harry S;n124533 said:
Tentan är alltså att skapa en rollperson. :D Det är inte bara en del av tentan. Det ÄR tentan.
Det var det här som fick mig att tänka gymnasiekurs snarare än universitetskurs. Då är ju "slutarbetet" oftast bara en del av de betygsgrundande (och ibland en väldigt liten del). Om man dessutom stoppar in skrivandet av en bakgrundshistoria och antingen inkluderandet eller exkluderandet av vissa fantasytropes i den så har man ju ett rätt gediget slutarbete i en enterminskurs.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tror att inlägget innan det editerades innehöll att det var 7,5hp och alltså den kursen som nämnts ovan, och med andra ord också att det högst troligt är någon som skämtar med oss (dessutom troligtvis någon som redan hänger här med ett annat konto), men det fina är ju att det spelar ingen roll för oavsett vad så är det fint att hjälpa till och vem vet kanske, bara kanske kan det lura in någon ny person till hobbyn när den ser hur trevliga vi är.

RollforFumble

Veteran
Meh...en riktig tentauppgift borde vara en munta då man får redogöra för alla steg i en strid med 10 kombatanter (varav 3 magiker) i Rolemaster. Man har ej tillgång till regelböckerna.

Sapient

Swashbuckler
Tur att det inte var något svårt - som att redogöra för grappling-reglerna i D&D 3.5!

RollforFumble

Veteran
Sapient;n124613 said:
Tur att det inte var något svårt - som att redogöra för grappling-reglerna i D&D 3.5!
Nu var det länge sedan jag läste D&D 3.5, men finns det ens något bra svar på den frågan?

Sapient

Swashbuckler
RollforFumble;n124614 said:
Nu var det länge sedan jag läste D&D 3.5, men finns det ens något bra svar på den frågan?
Inte för något rimligt värde av "bra"...