Nekromanti Nu drar vi igång [Projekt Lulu]

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Om jag nu ska vara lite halvskeptisk, egotrippad och vagt försiktig, så gillar jag idén, men det finns vissa reservationer för att jag skulle släppa iväg Raketkommandot."

Jag tror att alla har olika former av reservationer när det gäller just deras skapelser och det är helt okej. Det är sådant som vi ska diskutera här. Det verkar inte heller som om Tomas har några invändningar mot att vi diskuterar modifikationer av hans alster.

Arfert

Facit
Nej inga som helst invändningar, egentligen.

Men har vi bestämt oss för PW? I så fall kan jag skriva ihop en strippad generisk version.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hur gjorde du PDF:en på den version som ligger ute nu? Jag försökte skriva ut men min skrivare bara kräks efter en sida.

Arfert

Facit
Med Acrobat distiller... skumt, jag har skrivit ut dokumentet många gånger.
Men kolla sidformatet, PDFen är ju gjord med Fenix sidformat.... (fast det borde inte spela nån roll)

Rising

Vila i frid
Jag personligen resonerar ungefär som du. Jag kan inte direkt komma på något som jag skulle vilja skriva (idag) som passar i ett generiskt similerande system. Men det finns ju massor av världar och spelkoncept som inte är systembundna, så jag skulle tycka att det var en idé att fokusera på just sådana projekt; världsbyggarprojekt.

Personligen är jag ändå inte så bra på att bygga världar, så jag tror inte att någon kommer sakna mig i projektet (jag är dessutom inge bra på att slutföra projekt öht). Det viktiga är ju att det blir en bra slutprodukt. Och om alla spel i boken ska ägna en massa sidor åt tilläggsregler så tror jag det skulle se rätt spretigt ut i slutändan ändå. Då är det bättre att bara skriva spelet vanilj enligt PW-konventionerna och sedan efteråt - på ett forum - skriva att "fast när jag spelar det så använder vi skymningshemskort. Jag ville bara inte fylla en massa blaj i boken med den mekanismen."

walium

Ganska töntig, faktiskt
Format [Projekt Lulu]

Nu har vi etablerat att det finns gott om utrymme att modifiera reglerna både i deras grundläggande form och genom de egna bidragen. Detaljdiskussioner om PW:s regler tycker jag att vi kan ta i en egen tråd. Det jag nu vill diskutera är format och omfång. Hur många spelvärldar som ska finnas med och hur stor varje spelvärld skall vara.

Jag tänker mig bidrag i storleken 10-15 sidor på ett ungefär. Säg att grundreglerna hamnar på lika mycket och vi satsar på 10-15 sidor. Nu tänker jag i termer av olayoutade A4-sidor med 12 punkters teckenstorlek och normalt radavstånd. Det är kanske säkrare att bestämma antal tecken om vi nu ska vara lite mer petiga.

Det vore coolt om den tryckta slutprodukten hade ett lite roligare format i stil med säg Saga. Lulu verkar ha rätt stora möjligheter på det området. Sedan vore det förstås också kul med lite illustrationer men här famlar jag verkligen i blindo. En framsida behöver vi och kanske två bilder per spelvärld? Det kanske är för mycket iofs.

Vad tror ni? Är det realistiskt att få ihop tio bidrag? Vilka krav ska vi ställa?

Jag tycker att de som åtar sig att skriva bidrag bör kunna färdigställa dem också och att vi bör ha någon form av rudimentär deadline. Nu tror jag inte att vi kommer att få 20 stycken kandidater men om nu det här projektet blir framgång så är det ju fullt möjligt att upprepa det och inkludera andra saker i nästa projekt. Så det finns inga skäl till att vi inte ska ställa någon form av krav.

Olle Linge

Snigel
Nyx

Utifall att det blir Nyx ställer jag upp med en ny version där jag rättat till småsaker och sådant andra kommenterat. En allmän upppiffning helt enkelt. Använder vi mitt system lovar jag också att sjärva bidra med en spelvärld, förmodligen min ökenfantasyvärld med insekter och robotar! Missa inte chansen.

Arfert

Facit
Re: Format [Projekt Lulu]

jag tycker iofs att man kan tillåta lite variation på längden ab bidragen.. en del kräver kanske lite mer, en del mindre... säg 8-15 sidor sådär (A4)

Ska kolla in lite mer på lulu så man hittar ett bra format... men gillar när det inte är så himla stort... och lite trevligare propotioner än A-formaten.

Genesis

Ni dés ni maître
Illustrationer

Sedan vore det förstås också kul med lite illustrationer men här famlar jag verkligen i blindo. En framsida behöver vi och kanske två bilder per spelvärld? Det kanske är för mycket iofs.
Jag hade nog räknat med att illustrera min egen värld om jag bestämmer mig för att delta (se här för några bilder jag gjort), men jag inser att resultatet kanske blir litet väl spretigt om alla ansvarar själva för illustrationer.

För övrigt är jag beredd att erbjuda illustrationer till den som tycker att min still passar hans/hennes spelvärld. Jag sysslar ju med fotomanipulationer, så vissa specialförhållanden råder dock:
1) Ni får själva fixa foton att utgå ifrån (jag vet ju att alla ni rollspelsnördar har fullt med foton när ni poserar i bar överkropp med postordersvärd, så det är väl inga problem).
2) Alver och dvärgar är nemas problemas, orcher kan jag nog fixa, speciellt om ni hjälper till litet, men en närbild på en drake i fullt ljus skulle kräva en massa 3D-modellering följt av kraftiga Photoshop-manipuleringar (för att få den att se oplastig ut), så det besparar jag mig helst. Monster i skuggor och på långt håll är dock inga problem (och fixar ni mig en riktigt schysst bild på en iguana så kanske jag kan draka till den :gremwink:). Generiska skräckspelsillustrationer (ni vet, i stil med den här) kan en blind apa göra, så där finns inga hinder.

PVC

Veteran
Om man ändå hade tid och energi att lägga ner skulle det här projektet vara askul att vara medverkande i men på grund av nämnda skäl plus att det jag skriver är ren skit klarar ni er nog bättre utan mig. Redan omnämnandet av krav på kvalité diskvalificerar mig. Men jag önskar er andra lycka till och hoppas kunna vara delaktig genom input av åsikter i olika sammanhang.

Arfert

Facit
FYI: just nu siter jag och skriver PW 2.0, en något nedstrippad version av det som publicerades i Fenix. Utan långa vapenlistor, till exempel. ;-)

G

Guest

Guest
Re: Format [Projekt Lulu]

Sedan vore det förstås också kul med lite illustrationer men här famlar jag verkligen i blindo. En framsida behöver vi och kanske två bilder per spelvärld? Det kanske är för mycket iofs.

Jag ställer gärna upp och illustrerar så mycket jag hinner och har ork med. Lite av mina bilder (alla rätt gamla vid det här laget) finns här: http://svenlind.deviantart.com/

xor

Veteran
NYX och PW ?

Hej hopp.

Ursäkta en oinsatt utsidare, men vad betyder NYX och PW? Var kan man hitta mer information om dem? Är de copyright-skyddade eller öppna?

Kan jag använda dem till mitt egna rollspel?

Edit: Jag hittade till Nyx. Nu återstår bara PW, vad nu det är..

xor

Veteran
Re: Nyx

Hej Snigel.

Jag har två frågor angående Nyx:

1) Är Nyx copyrightskyddat, eller är det fritt på något sätt? Kan jag kopiera allt och lägga det till mitt eget rollspel, t.ex.? (Med en not att det var du som skrev det naturligtvis.)

2) Varför har du gjort så att man inte kan bli *asbra*? Man kan inte bli särskillt mycket bättre än vad man var redan från början. Hur rättfärdigar du det i en sci-fi-värld där människorna t.ex. kan köpa sig bättre kroppar, bättre medvetanden och så vidare i all evighet? Regelsystemet sätter snarare käppar i hjulen för sådana saker.)

Olle Linge

Snigel
Om användande och simulationism

Egentligen borde det här kanske inte tagits i den här tråden (som ju inte handlar om Nyx), men jag tänker svara i alla fall (och du har ju redan fått svaren på ICQ).

1) Är Nyx copyrightskyddat, eller är det fritt på något sätt? Kan jag kopiera allt och lägga det till mitt eget rollspel, t.ex.? (Med en not att det var du som skrev det naturligtvis.)
Hela idén är att folk ska kunna använda det. Så småningom ska jag fixa någon officiell text/box som ska finnas med vid regelavsnitten, men tills vidare räcker det med att det tydligt står att jag har skrivit reglerna och var man kan få tag på dem (en länk till www.snigel.nu räcker gott).

2) Varför har du gjort så att man inte kan bli *asbra*? Man kan inte bli särskillt mycket bättre än vad man var redan från början. Hur rättfärdigar du det i en sci-fi-värld där människorna t.ex. kan köpa sig bättre kroppar, bättre medvetanden och så vidare i all evighet? Regelsystemet sätter snarare käppar i hjulen för sådana saker.)
Jag spelar väldigt sällan rollspel på ett sätt där det handlar om att skaffa större svärd, bli bättre på att simma och så vidare. Därför har jag skapat regler där man kan göra karaktären så bra man vill ha den redan från början. Om vi talar aspekter är dessa inte heller till för att enbart simulera rollpersonens förmågor, utan speglar ju också hur viktiga saker är i berättelsen. Det skulle vara mycket konstigt om man kunde bli "bättre" då.

Det enda undantaget jag kan komma på till ovanstående är att det skulle vara möjligt att förändra attribut om man till exempel spelar väldigt ung och att spelet mycket handlar om att bli äldre. Aspekterna kan ju förändras, men då skulle det kunna vara motiverat att även förändra attributen. Det här ser jag dock som ett så litet undantag att jag inte bryr mig om att skriva om det i reglerna. Dessutom är lösningen ganska självklar, så jag räknar med att folk kan lista ut det själva om det skulle behövas.