Nekromanti NU kom Fenix!

Arfert

Facit
...och som vanligt så var första intrycket bra.. har bara hunnit läsa recensionen av H&T (håller med om det mesta i den) och att kolla om trycket av PW blev bra... och det blev det!

/Tomas

Rosen

Myrmidon
Får inte se den förrän ikväll (eventuellt, om den inte kommer imorgon). Hur blev svärtningsgraden den här gången? Ibland verkar ju tryckeriet släppa lös nån jeppe som tycker att allting blir snyggare ju mörkare det är...

--
Åke

Arfert

Facit
Mitt ex såg rätt OK ut i alla fall... fast sånt kan ju variera har jag märkt när "Gubbarna skruvar på kranarna på tryckpressen"...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vårt hushåll fick också sina två nummer idag, men det måste vara ganska tunnt papper den här gången för det blev inte riktigt så maffigt som jag hade förväntat mig med 80+ sidor.

Jag har också bläddrat igenom PW vilket har lett fram till frågan om det är nödvändigt att inkludera ett eget regelsystem till varje värld som presenteras eller om man kan lägga ner sitt krut på själva spelvärlden istället?

Arfert

Facit
Mitt svar på den frågan är: Ibland.

PW (som grundversionen ser ut, det som kom med Fenix) passar nog bäst för berättande spelande, inte simulerande... och för kampanjer där rollpersonerna är vanliga dödliga människor... kanske inte superhjältar i första hand; även om reglerna medger speciella egenskaper, som exempelvis telepati eller magi...

Tanken var att man ska ha ett så enkelt grundsystem så att man lätt kan modda om man vill ha nåt annorlunda till sin kampanj.. fast för det mesta ska det inte behövas.

Jag gör inte anspråk på att PW är det ultimata universalrollspelet, om det nu går att göra ett sådant... men jag tror att det är bättre att göra ett rätt enkelt och öppet system och på det sättet flexibelt i stället för att göra ett överdetaljerat som gamla HERO-system til exempel. I alla fall passar det bättre för den spelstil jag ofta kör.

Krille

Super Moderator
Jag har också bläddrat igenom PW vilket har lett fram till frågan om det är nödvändigt att inkludera ett eget regelsystem till varje värld som presenteras eller om man kan lägga ner sitt krut på själva spelvärlden istället?
Den frågan har ställts tidigare, av bland annat Steve Jackson, Wizards of the Coast, Chaosium, The Fuzion Group, han som gjorde Fudge och en sablans massa andra. Varje svar som de någonsin har kommit fram till är "visst, om man vill spela vaniljfantasy så som vi har spelat det sedan 1974 eller så, då går det jättebra att ta ett regelsystem från hyllan och lägga krutet på spelvärlden".

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Den frågan har ställts tidigare, av bland annat Steve Jackson, Wizards of the Coast, Chaosium, The Fuzion Group, han som gjorde Fudge och en sablans massa andra. Varje svar som de någonsin har kommit fram till är "visst, om man vill spela vaniljfantasy så som vi har spelat det sedan 1974 eller så, då går det jättebra att ta ett regelsystem från hyllan och lägga krutet på spelvärlden"."

Ska jag tolka det där som en diss eller? :gremlaugh:

Min poäng är att om jag ändå bara sitter inne med kanske 16 sidor max och jag dessutom tycker att det är tråkigt att konstruera egna regelsystem (som eventuella personer som vill spela spelet antagligen ändå bortser ifrån) är det då inte bättre att koncentrera sig på världen i sig?

Jag tycker visst att regler säger mycket om stämning, spelstil och värld, men mina egna kreativa krafter har aldrig varit särskilt starka på det området. Alternativet vore att slå sig samman med någon regelmakare men då hade jag ändå stått inför problemet med kraftigt minskat skrivutrymme.

Arfert

Facit
Re: NU kom Fenix! OT

tja, eftersom det finns flera olika system att använda, så behöver man ju inte skriva regler själv egentligen...

...vad har du för kampanj på G då?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"...vad har du för kampanj på G då?"

Måste jag ha en spelvärld på gång också? Jag som bara ville berätta om min bristande förmåga att skriva regler. :gremsmile:

Folk har ju efterfrågat mer systemlösa artiklar och jag har funderat på att utveckla min enmeningsidé om en spelvärld som är placerad på en guds öga, där natten är hans blinkning och havet ögonvätska. Jag vet inte ens om jag har ideér så att det räcker till 16 sidor, men jag har skrivit mycket om platser, miljöer och kampanjer men i princip aldrig ens varit i närheten av att konstruera egna regelsystem.

Dimfrost

Special Circumstances
Personligen ser jag ren världsbeskrivning, i stil med Auberond, hellre än både anpassning till ett "universalsystem" och till ett bifogat regelsystem.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Jag tror att Fenix kan tänka sig att ta emot världsbeskrivningar som är mindre än 16 sidor också. Det borde väl passa med vanliga artiklar som inte är i bilageform.

/Dimfrost

Arfert

Facit

tror jag med... jag personligen skulle tycka det var helt ok med kampanjuppslag på 2-4 sidor.

Johan K

Gammal & dryg
Well, har gluuttat lite i Fenix nu åxkså. & det som jag fastnade mest för var det till M:UA & DoDT.
I övrigt så verkade det vara ganska brett, i vanlig ordning. Vilket är bra.

Eksem

Champion

Det bästa uppslaget i Fenix någonsin är ju knappt 1 sida. "Skuggor över Rom", närmare bestämt.

Rosen

Myrmidon
Sisådär!

Mitt ex såg rätt OK ut i alla fall... fast sånt kan ju variera har jag märkt

Mitt ex var också ok, faktiskt bättre än på bra länge. Se t.ex småbilderna nedtill på sid 28; i vissa tidigare nummer skulle de i princip ha varit svarta rutor.
Har bara hunnit snabbskumma numret än, men ska sätta mig och ta en ordentlig titt på Parallel Worlds (lite olycksfall i arbetet att nåt som heter ParaWorld recenseras i samma nummer, men na ja). Röd sand... tja, kombinationen Mars - Anders Blixt gör helt klart att man känner sig lite cosy och hemtam. (-:

Det enda jag höjde ögonbrynen åt var sidutfyllnaden på sid 62, i form av en recyclad skämtbild från en gammal Sverox. A&T har flera aldrig använda dito, sådeså.

Är det förresten bara jag som ser Galactus och Dormammu i WoW-illustrationen på sid 68..?

--
Åke

Arfert

Facit
Re: Sisådär!

jag var först: Parallel Worlds har hetat det sedan jag skrev första versionen runt 94-95, och jag kände inte för att byta namn.

Det jag kan säga att skärmdumparna till Burning Crusade var lite mörka.. men såna bör man ju skärpa upp och lätta för att de ska tryckas bra.

Dimfrost

Special Circumstances

Skriv om det i tråden om bästa Fenixartikeln nedan, vetja, så vi får lite fart på den också! (Annars är det nästan som att det ligger någon sanning i att vi bara vill klaga här, i stället för att vara positiva. Inte för att inte jag gör mitt till för att det ska verka så...)

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
Jag diggar Röd sand hårt. Klyschigt mars är härligt! Klart mer intressant värld än Auberond, trots artikelns korthet. PW har jag inte läst så noga än. Saknar några färdiggjorda rollpersoner, så att det bara var att ge sig ut i den röda sanden utan väntetid.

Annars tycker jag Mutant SLP:n är störtskön. Brukar inte gilla slp-beskrivningar, men denna var kanon. Lätt en av de bättre artiklarna if Fenix på länge. Konstigt nog.

De här uppslagen om olika datorspel -- är de recensioner? Varför har de inte betyg i sådana fall?

Det tog 10 minuter innan jag fattade Birger-stripen på ledarsidan.

Arfert

Facit
Anders har lite mer text till Mars, och ska skriva mer, och sen ska jag fläska på med några fler illustrationer... sen blir det en PDF att ladda ner!!

har även fått några vettiga regelsynpunkter på saker jag bör förtydliga... som vad som händer om man har fler än 3 färdigheter.. (alltid +1 om man har 3 eller fler).. och idéer om moddningar... sånt ska också läggas ut.