Nekromanti Nu måste vi döda varandra...

Big Marco

Läskig
Möjligheten till oavgjort finns för övrigt i din systemskiss också. Vad händer om båda av någon skum anledning sjunker ner så lågt att de inte kan göra offensiva handlingar längre?

Nu var skissen just en skiss men min outtalade tanke var att bara ena sidan kan uppnå förlust.

Sedan är oavgjort en luddig term. Om A och B slåss och B viker av och flyr så vinner A scenen men de inblandade finns kvar och kan mötas igen i en kommande scen, så på det sättet finns ett element av oavgjort kvar.

cogitare

Swashbuckler
Att däremot lägga över makten att avgöra RP-död till spelaren är jag osäker kring. Jag har tidigare sagt att jag tycker att det är spännande med slumpvis, plötslig död. Givetvis hänger det på vilket spel/genre/stil/etc som avses, så det är ingen universiell sanning.
Tja, gillar man det spänningsmomentet så är det så klart inte din pilsner :gremsmile:

Men en strid kan ju vara spännande utan att RP:ns liv står på spel IMO. För det är ju så klart inte tanken att RP:n blir obesegerbar. Han kan slås ner (medvetslös), tillfångatas (övermannas), drivas på flykten osv. Det är bara just det där sista segmentet där man räknemässigt (i de flesta system) går över gränsen till död som jag hade tänkt utelämna och låta spelaren avgöra om han vill spela vidare med sin RP (med vadän konsekvenser det kan medföra) eller att RP:n dör.

Ser jag historiskt på de senaste 15 åren jag har spelat så är det få spel där RP verkligen har dött med någon form av frekvens. Det vanliga, i de grupper jag har spelat i, är att spelaren behåller samma RP genom låååånga kampanjer och att döden är något väldigt ovanligt och ofta lite snöpligt och odramatiskt. Döden kommer, om det blir som jag tänkt mig, nu vara mer dramatiskt då spelaren kan välja att hans RP går ner i blaze of glory (eller dör stilla på en sjukhusbädd om han så vill) eller lever för att fajtas en annan dag.

Nåväl, jag skall inte plugga mina tankar mer för jag har inte satt något definitivt system till detta ännu utan det är bara lite halvt lösryckta tankar i min hjärna :gremsmile:

C.