Rickard
Urverk speldesign
Grejen är att man inte ger något val till spelaren. tomasarfert snackade om att ge det i förhand, men i Feng Shui så ger man det istället i efterhand. Om man slår tillräckligt bra att motståndaren tas ut, så får spelaren välja hur denne tar ut det. Det kan vara allting från slasheraktigt våld till att bara avväpna den andre. I övrigt så är det väl många som, spelare som spelmakare, tänker som Duddmannen. Det är det mest praktiska lösningen, så varför skulle man inte välja det? Man slipper ta konsekvenserna (om ingen ser det.Varför är så många stridssystem fokuserade på att man skall döda motståndaren?
Sedan ger perfekta slag (eller dylika mekanismer) hoppet om att man alltid har en chans att vinna, många rollspel gör det svårt att fly (ceperegeln attack of opportunity exempelvis), spelledaren har inget att förlora på att spelledarpersonen dör. Fast det är mest andra punkter med strid som jag ogillar.
/Han som gillade det Bobby Magikern skrev