Jag kom på en rolig sökning.
Fram på småtimmarna börjar jag sprudla av kreativitet, och detta var vad bubblade upp den här gången. Ni vet; när man sitter vid datorn och skriver så går det ofta snabbt, och det samman med dålig korrläsning av sina egna meddelanden gör att de ord som av någon anledning ofta stavas fel, blir fel i det postade inlägget.
Ett sådant exempel är ordet "eller", har ni samma erfarenhet som jag att det ofta skrivs "elelr", skitirriterande. Jag gjorde en sökning för att se dels vem som stavar eller fel flest gånger, och dels vilka som faktiskt korrläser sämst (byggt på antagandet att det är dessa som låter flest sådana felstavningar passera förbi). Detta är mina resultat:
Det är nästan så att man får kippa efter andan; en väldigt lång rad av "elelr" dyker upp. Först av alla var
gollum, och då var forumet inte gammalt.
Här är hans post. "Elelr" är skrivet sammanlagt 245 gånger, och de fem forumiter som toppar listan är:
1: Johan K, med sammanlagt 64 elelr
2: chrull, med sammanlagt 22 elelr
3: Foggmock (Dane), med sammanlagt 14 elelr
4: Ripperdoc, med sammanlagt 13 elelr, och slutligen
5: Krille, med sammanlagt 10 elelr, ett hyfsat resultat med så många inlägg.
Trådstartaren Rising har bara skrivit elelr 1 enda gång, vilket är smått otroligt lite, och då endast i ett citat från Jade (som för övrigt innehar plats 6 och inte platsar i ovanstående lista).
Ett annat ord som jag ofta skriver fel första gången jag skriver det är just ordet "jag", ordet har en egenskap att bli "ajg" nämligen, och jag sliter mitt hår varje gång det händer. Det föll sig naturligt att även söka på detta olyksaliga ord, här nedan följer resultatet:
Jag måste undslippa mig en suck av lättnad; endast 113 gånger har ordet "jag" stavats fel, och det räknar jag som lite. Även här skulle man kunna åstadkomma en liten tabell, för att se vilka de värsta ajg-syndarna är:
1: Foggmock (Dane) och Netfeed, med sammanlagt 11 ajg vardera
2: Railin av Zolod, med sammanlagt 10 ajg
3: Dnalor, med sammanlagt 9 ajg
4: Bobby Magikern, med sammanlagt 7 ajg, och den för mig okände
5: CarlMcLam, med sammanlagt 5 ajg, och detta på endast 57 inlägg. En makalös prestation som helt klart gör att han förtjänar en specialeloge.
Någon ska ju vara den förste också, den här gången blev det
PerfectGentleman i den
här tråden. För min del är det bara att konstatera att jag inte gjort någon av felen någon gång, vilket, om man räknar med mina sammanlagt 157 stycken inlägg, ger mig ett ofelbarhetsvärde på 156% (i mitt 157:e inlägg kom jag ju att skriva både elelr och ajg), eller också att statistiknisse uppe i hjärnkontoret tagit tjänsteledigt.
Hur ska då ni stackare som hamnat på någon av dessa två listor handskas med den kalla sanningen. I mitt tycke så behöver ni inte ändra er ett dugg, elelr och ajg är efentligen fullt läsförståeligt, och vem orkar egentligen läsa igenom alla långa och intressanta inlägg man skriver en gång till (ja, jag orkar det visst, fråga mig inte hur... mina inlägg är väll inte så långa... eller intressanta)? Dessutom så ljuger statistik alltid...
Nu säger jag godnatt, och till nästa gång, det här är Bearnie - i rättstavningen, korrläsningen och statistikens namn,
godnatt.